Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag gör musik i Fruity Loops 6 och jag har en helt vanlig dator för ca 6000 på elgiganten och den är ca 1 år. Jag gör mest Techno/Trance. Men nu vill jag ha en dator som klarar mina krav.

Kraven:

Att kunna ha inne många vst's (5-10 st) utan att det "hackar" när man spelar upp det inne i FL.

Att ha ett bra Ljudkort så att den "rendrar" låtarna till bra kvaliè.

Att vara snabb med att plocka fram allt.

(Jag är inte så särskilt high på datorer. 😱

/

Ja det var väll ungefär det.

Länka gärna.

Mvh. 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Du kanske inte ska nöja dig med en dator som bara klarar av 5-10 vsti's. Dom flesta datorerna klarar detta krav. Jag själv har en riktigt gammal PC (ca 3 år) med windows xp, 1024 ram och en 3200+ Barton processor från AMD (Ej dual core), och den klarar av mellan 8-12 vsti och 15-25 vst plugins, och då är den alltså 3 år. Själv tycker jag 8-12 vsti och 15-25 pluggar är väldigt lite för ett projekt, men man tar sig ändå ganska långt på det.

Denna dator kanske är något, om du vill bygga själv: klicka här. Den klarar nog garanterat dina krav också.

Mvh

Fredrik Sonefors

Edit: Du skrev något om ljudkort också, och jag antar att du inte har något behov att att ha massor av ingångar, utan gör det mesta i datorn? Kolla in E-mu 0404. Det är ett bra ljudkort för väldigt lite pengar. Det har midi, balanserade ut/ingångar och 2 mic preamps om jag inte miss fel.

Redigerat av Sonefors
drloop (oregistrerad)
Postat

Några frågor och tips:

1. Vad sitter det för processor i din nuvarande dator?

2. Du kör med datorns inbyggda ljudkort, kanske ett PCI ljudkort kan göra så att latencyn förbättras i din nuvarande dator.

3. Jag ställer om latencyn beroende på om jag spelar in eller mixar. Mix högre latency = fler VSTi och inget knaster.

En ett år gammal dator borde vara helt ok, naturligtvis beroende på vad som sitter i den.

Du får nog vara beredd på att lägga en ordentlig peng till på den nya datorn om de skall bli någon större skillnad.

Med planering och nedmixningar kan man köra en massa instrument på en äldre dator. Själv har jag en 3 år gammal P4 3 gHz single core som tuffar som tåget. Nu kör jag i och för sig Reason som är väldigt processorsnålt så det kanske är därför jag klarar mig med min gamla ångmaskin.

Och en liten notis, om du bara kör VSTi så påverkar ljudkortet ingenting vid nedmixning. Det påverkar bara din lyssning.

Mitt tips, om du inte har ett ljudkort med bra Asiodrivrutiner, börja med att köpa nytt ljudkort med bra Asiostöd. Ny dator kan du alltid köpa senare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.