Fumare (oregistrerad) Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Jesus! det låter aldeles bra för att vara sant. Hur som helst som de andra återkommer till så är budgeten du lagt upp väldig snedvriden. T.ex om man kör på ett pt hd system behöver man ju inte ha en dator för 200 000. Att ha en standard dator som har tillräckligt med ram minne och en vettig hastighet för att köra eventuella rtas pluggar, mjukvarusyntar och så vidare.Dvs. vilken nyare vanlig mac/pc i workstationklass med ett par extra hårdiskar då. Som andra påpekat så kostar det en hel del att hålla studion igång. För det timpris du föreslagit är frågan om det inte kostar mer i elkostnad per timme. 🙂 När allt är i gång så drar det MYCKET el! Tänk igenom vad du verkligen behöver och vad som är rimligt. Även om din investerare har flera hundra miljoner och det inte är dina pengar du handlar för så väntar väl sig vilken investerare som helst att hans/hennes investeringar är rimliga och ger någon avkastning? Lycka till! Som jag har sagt i förra inlägg är att detta är bara en grundbudget. Dator för 200 000kr behövs inte Men det kostade så om man slog ihop det allra bästa som Mac har att erbjuda. Så kan man ta bort tex imovi och internet anslutningar mm så hamnar den kanske bara på 100 000 eller 50 000kr istället + att vi kommer köpa in 2 bärbara datorer ochså som går på ca 50 000. och sedan har vi Dataskärmen och andra saker som behövs för studion. Och dom Pengarna som blir över lägger vi då självklart på elräkningar! Sedan som jag också sa tidigare. Nej vi vett inte vad tim kostnaden kommer bli men det var ett Exempel för att ni skulle få reda på vad jag menar med att vara billig.
Piccazzo Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Ok. Då kan man ju lika väll säga så här då. Att jag köper in någon instrument som inte går att ta med sig. Alltså ett Piano då och ingenting annat. Och förhoppningsvis tar alla kunder som ska spela in med sig egna grejor. Är det så du menar? Då har jag 1,3 - 400 000 för ett piano blir 900 000kr över som jag kan lägga på elräkningar då.Men hur gör dom banden som kommer från utlandet då? ska dom ta med sig sitt stora trumset med 5 pukor och 20 cymbalstativ mm och gitarr & basförstärkarna på flyget då? och få en Jäddra stor flygkostnad på köpet istället. Det är ju inte bara band här i Sverige som ska spelas in utan även från utlandet. Om dom ska spela in en hel skiva så tar ialla fall alla förutom kanske trummisen med sig sina egna instrument. Så ett bra trumset är ju givetvis en fördel , flygel som du sa är i stort sett obligatorikt för en studio av klass. Men ett par bra Vintage akustiska gitarrer är mer väl spenderade pengar än att köpa ett par Gibson Lespaul, och för en studio är ett urval av olika stärkare mer säljande än ett urval av olika intrument, Men även exotiska instrument som Sitar , Balalaika , Dobro , och andra konstiga instument. Sedan för att locka över bra band till sverige krävs som sagt mer än en fin studio , Peter Tägtgren ( Pain) tex har mycket internationella kunder men är relativt nichad dock extremt bra på det han gör och det är det kunden betalar för inte hand studion i sig utan för honom.Men det har tagit honom tid att få den respekten.
cain666 Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Jesus! det låter aldeles bra för att vara sant. Hur som helst som de andra återkommer till så är budgeten du lagt upp väldig snedvriden. T.ex om man kör på ett pt hd system behöver man ju inte ha en dator för 200 000. Att ha en standard dator som har tillräckligt med ram minne och en vettig hastighet för att köra eventuella rtas pluggar, mjukvarusyntar och så vidare.Dvs. vilken nyare vanlig mac/pc i workstationklass med ett par extra hårdiskar då. Som andra påpekat så kostar det en hel del att hålla studion igång. För det timpris du föreslagit är frågan om det inte kostar mer i elkostnad per timme. 🙂 När allt är i gång så drar det MYCKET el! Tänk igenom vad du verkligen behöver och vad som är rimligt. Även om din investerare har flera hundra miljoner och det inte är dina pengar du handlar för så väntar väl sig vilken investerare som helst att hans/hennes investeringar är rimliga och ger någon avkastning? Lycka till! Som jag har sagt i förra inlägg är att detta är bara en grundbudget. Dator för 200 000kr behövs inte Men det kostade så om man slog ihop det allra bästa som Mac har att erbjuda. Så kan man ta bort tex imovi och internet anslutningar mm så hamnar den kanske bara på 100 000 eller 50 000kr istället + att vi kommer köpa in 2 bärbara datorer ochså som går på ca 50 000. och sedan har vi Dataskärmen och andra saker som behövs för studion. Och dom Pengarna som blir över lägger vi då självklart på elräkningar! Sedan som jag också sa tidigare. Nej vi vett inte vad tim kostnaden kommer bli men det var ett Exempel för att ni skulle få reda på vad jag menar med att vara billig. Okej jag vet inte riktigt vad jag ska säga, heh. Det är en väldigt hård bransch och många har svårt att dra in kunder som det ser ut nu. Budgetarna blir mindre och fler band gör med all rätt och mycket bra resultat sina inspelningar själv. det räcker inte med att ha en välutrustad studio, det är vem som siter och rattar och vilka inspelningar man har i bagaget som spelar in. Att tro att man kommer få kunder för att man ha bra grejer är fel. Band/artister som har större budget och låt oss säga kommer från utlandet som du nämner behöver ju inte släpa med sig sina grejer om man har allt. Men dom kommer garanterat gå till någon som dom vet har gjort bra jobb. Och helst till något ställe som är nära tillhands eller redan är renomerat såvida inte den producent/tekniker dom anlitat insisterar på att dom ska gå till dig. Och det krävs ett par släpp under bältet för att komma dit. 🙂
dominion Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Hmmmm 🙂 Han frågar om ett analogt bord och en del börja dissikera hans, än så länge, skissartade budget. Känns lite OT. Mitt lilla bidrag till att få tråden att återgå till frågan är att, som ludgo_pelle och trombonisten föreslog, kontakta andra studios och deras tekniker för att få råd och tips på analoga bord. Vilka bord som kunder oftast frågar efter, vad de drar i el, i service och så vidare. Hade jag pengarna så skulle jag vilja spela in min skiva genom ett Neve bord.
Piccazzo Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 (redigerat) Jag hoppas verkligen du skojjar om att ta 200 kr/tim. Med en studio för några miljoner, så vore det ganska ochysst mot andra aktörer på marknaden att hålla demopriser. Buhuuu. Så du menar att han borde ta högre timpenning och få mindre kunder bara för att det vore det schysta mot dom andra , men om han går i konkurs för att dom andra höll så låga priser är inte det oschysst mot HONOM då ? Redigerat 26 februari 2008 av Piccazzo
Fumare (oregistrerad) Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Om dom ska spela in en hel skiva så tar ialla fall alla förutom kanske trummisen med sig sina egna instrument. Så ett bra trumset är ju givetvis en fördel , flygel som du sa är i stort sett obligatorikt för en studio av klass. Men ett par bra Vintage akustiska gitarrer är mer väl spenderade pengar än att köpa ett par Gibson Lespaul, och för en studio är ett urval av olika stärkare mer säljande än ett urval av olika intrument, Men även exotiska instrument som Sitar , Balalaika , Dobro , och andra konstiga instument. Sedan för att locka över bra band till sverige krävs som sagt mer än en fin studio , Peter Tägtgren ( Pain) tex har mycket internationella kunder men är relativt nichad dock extremt bra på det han gör och det är det kunden betalar för inte hand studion i sig utan för honom.Men det har tagit honom tid att få den respekten. Förstår vad du menar. Har en Producent som har Jobbat/Spelat med kända grupper som kommer vara anställd isåfall och då har man ju redan en stor fördel för att skaffa sig kunder. Tack för alla dina förslag. //Mvh Fumare
Fumare (oregistrerad) Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Hmmmm 🙂 Han frågar om ett analogt bord och en del börja dissikera hans, än så länge, skissartade budget. Känns lite OT. Mitt lilla bidrag till att få tråden att återgå till frågan är att, som ludgo_pelle och trombonisten föreslog, kontakta andra studios och deras tekniker för att få råd och tips på analoga bord. Vilka bord som kunder oftast frågar efter, vad de drar i el, i service och så vidare. Hade jag pengarna så skulle jag vilja spela in min skiva genom ett Neve bord. Ja jag kommer att höra av mig till olika studior och producenter för vad dom tycker är bra. Varför jag startade denna tråden var för att få ett bra perspektiv för hur mycket borden som rekomenderas kostar.
osiris Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Förstår vad du menar. Har en Producent som har Jobbat/Spelat med kända grupper som kommer vara anställd isåfall och då har man ju redan en stor fördel för att skaffa sig kunder. Tack för alla dina förslag.//Mvh Fumare Vem är producenten då?.. om man får fråga..
Ludgo-Pelle Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Ja, om bandet från utlandet är etablerat och inspelningen är för offentligt bruk så tar de med sig sitt trumset och övriga instrument för sådana band sparar inte på några fjuttiga småpengar på vad det kostar för transporten! Den kostnaden är ju bara en struntsumma i den totala butgeten. Och det är lite märkligt att du inte förstår det måste jag erkänna. Du säger ju att det är dyrt med transporten, men i så fall undrar jag vilken slags inblick du har i branschen och vilka kostnader man betalar för och hur mycket? Uppenbarligen gör du inte det och det gör att jag uppriktigt inte tror att ditt projekt är seriöst. Jag tor att du driver eller skämtar med oss. Men om jag har fel så måste du förstå är att alla instrument är otroligt personligt. Du kan liksom inte prova ut ett par skor åt din granne, för det är din granne som måste prova skorna och se till att skorna känns bra. Exakt samma sak är det med musikinstrument: Om jag ska spela på ditt trumset för 100.000 kr så är chansen rätt liten att jag kommer att gilla just ditt trumset. Även om den hade kostat 300 000 kr. Jag har ju min kombination av storlekar både på bredden och på ljupet på trummorna liksom antal pukor, vilken slags upphängning de har, val av trumskinn, antal cymbaler och av vilka typer osv. Dessutom så är instrumentet inte isnpelat efter just mig. Du kommer aldrig kunna tillgodose olika trummisars önskemål om det är proffsiga trummisar som det kanske kan vara frågan om! Just för att alla har sina egna "skor" att gå i (instrument att spela på). Detta varierar kraftigt från person till person. Principen gäller alltså inte enbart trummor utan alla instrument. Instrumentet är ju en del av en själv och det är för en seriös musiker en självklarhet att så långt som det bara är möjligt vilja ha "sin andra hälft" med sig in i studion. Om trummisen inte tar med sig eget trumset från utlandet så brukar studion hyra in ett anpassat trumset efter trummisens önskemål. Detta är inget ovanligt. Det är det enda sättet att uppfylla respektive trummis önskemål i brist på eget trumset. Gitarrer och basar är det exakt lika personligt som trumset men här slipper studion hyra in instrumentet eftersom man tar med sig dessa. Även från utlandet. Därför är det totalt fel synsätt att lägga en massa pengar på instrument i studion. Någon elgitarr typ en strata kan vara motiverat även om den sällan kommer att användas, en dobro som inte alla har till vardags, ett par ackguror (stål & nylon) en 12-strängad så har man täckt upp behovet rätt bra. Det här är max 50 000 kr men går att skaffa för 25 000 kr. Troligen kommer dessa instrument att bara användas 5 dagar/år av årets alla 365 dagar! Dessa instrument ska närmast ses som reserv till musikerns egna gitarrer och behöver inte Costa Jourtan! Det märks rätt tydligt att du inte är insatt själv, och om jag ska vara helt ärlig så borde du sätta dig in i det hela betyldigt mer hur det är att vara musiker och vad som krävs av en studio och dess personal. För jag påstår att du inte gör det i dagsläget, men det går ju att lära sig även om det tar lite tid. Du måste tänka som en studiovan musiker och som en erfaren ljudtekniker och det gör du inte just nu i dagsläget. I varje fall om du vill göra någonting bra av detta. Mer baskunskap och egen musikererfarenhet behövs för att kunna tänka på rätt sätt om det här. Det är först då du kommer att inse att allt inte har med pengar att göra och det är först då som du kan göra rätt val och prioriteringar under eget bevåg. Fram tills att du har skaffat dig denna kunskap så är du hänvisad till rådfrågning och då gäller det att du verkligen får rätt råd och att du vågar lita på dem råden! Det är ett risktagande att helt och fullt vara urlämnad till andra och det är du just nu! På samma sätt som en läkare märker att jag bara är lekman som märks det att du inte är proffs inom den här biten men det är ju inget att skämmas över. Det är bara ett konstaterande och inte någonting mer med det. Mitt intryck just nu är snarare att du leker med en stor dröm snarare än att du seriöst ska bygga en studio under de förutsättningar som du har angivit här även om jag naturligtvis har fel. Men för att säga det rent ut så tycker jag att du är ute och cyklar och det väldigt rejält! Jag säger det absolut inte för att vara elak utan enbart för att du ska tänka efter lite mer om vad en studio handlar om och vad musiker och ljudtekniker tycker är viktigt. Det är ju till dem, producenter och skivbolagen som du vänder dig till och det är de som ska bli nöjda. Har du ställt dig frågan: Vad krävs av en studio och av de som jobbar i den och vad är det som egentligen är det viktiga? Hur du än vrider och vänder på det hela så gäller det att göra rätt prioriteringar på samtliga plan (oavsett vilka pengar man än har att röra sig med) och då undrar jag hur du hade tänkt att klara av det utan förkunskaper? Den biten är det nog det första du bör tänka på innan du funderar över hur många gitarrer du behöver och av vilken sort. Det är i varje fall mitt tips....om du är seriös. Och om det nu är på det viset att hela grejen verkligen är seriös vilket jag faktiskt inte tror, och att det nu finns ett 100-tal miljoner.....varför då inte satsa ordentligt än någon medelemåtta-studio för ynkliga 4-5 miljoner!? För uppriktigt sagt så är det rätt lite pengar i sammanhanget om du vill satsa riktigt ordentligt. Det finns många studior i den här prisklassen, men det finns inte alltför många i sverige som har kostat 15-20 miljoner. Nu är det ju så att det inte direkt kryllar av folk som har ett 100-tal miljoner, men om det nu vore på det sättet så skulle jag nog vilja skaka loss ytterligare minst 10 miljoner till för att satsa stort på en riktigt bra lokal, akustikbyggnation, bra teknik och inte minst riktigt erfaren studiopersonal. Då finns chansen att på allvar sticka ut ur mängden och göra sig ett bra namn med bra teckning och med en fullt inbokad allmanacka! Och varför inte. Den som har "ett 100-tal miljoner" inser att detta då är en bättre affär att satsa riktigt seriöst än enbart halvdant i en bransch som är stenhård. Sedan behövs en sak till: Branchkontakter. Om du hade tillgång till detta redan i det här skedet så hade du nog redan haft alla nödvändiga svaren och om du mot förmodan inte hade det så hade du i varje fall vetat betydligt mer än vad du visar här. Låter elakt igen, men det är nog så verkligheten ser ut. Kunskap och kännedom är inte så dumt.... Hälsningar: Ludgo-Pelle
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 Ja, om bandet från utlandet är etablerat och inspelningen är för offentligt bruk så tar de med sig sitt trumset och övriga instrument för sådana band sparar inte på några fjuttiga småpengar på vad det kostar för transporten! Den kostnaden är ju bara en struntsumma i den totala butgeten. Och det är lite märkligt att du inte förstår det måste jag erkänna. Du säger ju att det är dyrt med transporten, men i så fall undrar jag vilken slags inblick du har i branschen och vilka kostnader man betalar för och hur mycket? Uppenbarligen gör du inte det och det gör att jag uppriktigt inte tror att ditt projekt är seriöst. Jag tor att du driver eller skämtar med oss. Men om jag har fel så måste du förstå är att alla instrument är otroligt personligt. Du kan liksom inte prova ut ett par skor åt din granne, för det är din granne som måste prova skorna och se till att skorna känns bra. Exakt samma sak är det med musikinstrument: Om jag ska spela på ditt trumset för 100.000 kr så är chansen rätt liten att jag kommer att gilla just ditt trumset. Även om den hade kostat 300 000 kr. Jag har ju min kombination av storlekar både på bredden och på ljupet på trummorna liksom antal pukor, vilken slags upphängning de har, val av trumskinn, antal cymbaler och av vilka typer osv. Dessutom så är instrumentet inte isnpelat efter just mig. Du kommer aldrig kunna tillgodose olika trummisars önskemål om det är proffsiga trummisar som det kanske kan vara frågan om! Just för att alla har sina egna "skor" att gå i (instrument att spela på). Detta varierar kraftigt från person till person. Principen gäller alltså inte enbart trummor utan alla instrument. Instrumentet är ju en del av en själv och det är för en seriös musiker en självklarhet att så långt som det bara är möjligt vilja ha "sin andra hälft" med sig in i studion. Om trummisen inte tar med sig eget trumset från utlandet så brukar studion hyra in ett anpassat trumset efter trummisens önskemål. Detta är inget ovanligt. Det är det enda sättet att uppfylla respektive trummis önskemål i brist på eget trumset. Gitarrer och basar är det exakt lika personligt som trumset men här slipper studion hyra in instrumentet eftersom man tar med sig dessa. Även från utlandet. Därför är det totalt fel synsätt att lägga en massa pengar på instrument i studion. Någon elgitarr typ en strata kan vara motiverat även om den sällan kommer att användas, en dobro som inte alla har till vardags, ett par ackguror (stål & nylon) en 12-strängad så har man täckt upp behovet rätt bra. Det här är max 50 000 kr men går att skaffa för 25 000 kr. Troligen kommer dessa instrument att bara användas 5 dagar/år av årets alla 365 dagar! Dessa instrument ska närmast ses som reserv till musikerns egna gitarrer och behöver inte Costa Jourtan! Det märks rätt tydligt att du inte är insatt själv, och om jag ska vara helt ärlig så borde du sätta dig in i det hela betyldigt mer hur det är att vara musiker och vad som krävs av en studio och dess personal. För jag påstår att du inte gör det i dagsläget, men det går ju att lära sig även om det tar lite tid. Du måste tänka som en studiovan musiker och som en erfaren ljudtekniker och det gör du inte just nu i dagsläget. I varje fall om du vill göra någonting bra av detta. Mer baskunskap och egen musikererfarenhet behövs för att kunna tänka på rätt sätt om det här. Det är först då du kommer att inse att allt inte har med pengar att göra och det är först då som du kan göra rätt val och prioriteringar under eget bevåg. Fram tills att du har skaffat dig denna kunskap så är du hänvisad till rådfrågning och då gäller det att du verkligen får rätt råd och att du vågar lita på dem råden! Det är ett risktagande att helt och fullt vara urlämnad till andra och det är du just nu! På samma sätt som en läkare märker att jag bara är lekman som märks det att du inte är proffs inom den här biten men det är ju inget att skämmas över. Det är bara ett konstaterande och inte någonting mer med det. Mitt intryck just nu är snarare att du leker med en stor dröm snarare än att du seriöst ska bygga en studio under de förutsättningar som du har angivit här även om jag naturligtvis har fel. Men för att säga det rent ut så tycker jag att du är ute och cyklar och det väldigt rejält! Jag säger det absolut inte för att vara elak utan enbart för att du ska tänka efter lite mer om vad en studio handlar om och vad musiker och ljudtekniker tycker är viktigt. Det är ju till dem, producenter och skivbolagen som du vänder dig till och det är de som ska bli nöjda. Har du ställt dig frågan: Vad krävs av en studio och av de som jobbar i den och vad är det som egentligen är det viktiga? Hur du än vrider och vänder på det hela så gäller det att göra rätt prioriteringar på samtliga plan (oavsett vilka pengar man än har att röra sig med) och då undrar jag hur du hade tänkt att klara av det utan förkunskaper? Den biten är det nog det första du bör tänka på innan du funderar över hur många gitarrer du behöver och av vilken sort. Det är i varje fall mitt tips....om du är seriös. Och om det nu är på det viset att hela grejen verkligen är seriös vilket jag faktiskt inte tror, och att det nu finns ett 100-tal miljoner.....varför då inte satsa ordentligt än någon medelemåtta-studio för ynkliga 4-5 miljoner!? För uppriktigt sagt så är det rätt lite pengar i sammanhanget om du vill satsa riktigt ordentligt. Det finns många studior i den här prisklassen, men det finns inte alltför många i sverige som har kostat 15-20 miljoner. Nu är det ju så att det inte direkt kryllar av folk som har ett 100-tal miljoner, men om det nu vore på det sättet så skulle jag nog vilja skaka loss ytterligare minst 10 miljoner till för att satsa stort på en riktigt bra lokal, akustikbyggnation, bra teknik och inte minst riktigt erfaren studiopersonal. Då finns chansen att på allvar sticka ut ur mängden och göra sig ett bra namn med bra teckning och med en fullt inbokad allmanacka! Och varför inte. Den som har "ett 100-tal miljoner" inser att detta då är en bättre affär att satsa riktigt seriöst än enbart halvdant i en bransch som är stenhård. Sedan behövs en sak till: Branchkontakter. Om du hade tillgång till detta redan i det här skedet så hade du nog redan haft alla nödvändiga svaren och om du mot förmodan inte hade det så hade du i varje fall vetat betydligt mer än vad du visar här. Låter elakt igen, men det är nog så verkligheten ser ut. Kunskap och kännedom är inte så dumt.... Hälsningar: Ludgo-Pelle Instämmer till fullo med föregående talare. .. to the point!!! Take care Ludgo-Pelle och lycka till Fumare! /Cruncharn'
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.