Jump to content
Annons

Förslag om Proffsmixerbord


Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat
Hmm.. Alltså.. Det är 2008 nu.. Majoriteten av svaren du fått har pekat på mixbord som är semidigitala.. (SSL är inte så moderna längre) 2008 använder man sig inte av ett mixbord längre.. Därför att det inte behövs.. Snarare ska du kolla på en bra kontrollyta med möjligheter att ta in ditt analoga ljud så oförstört som möjligt.

Ta enordentligare koll på http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151& och betänk att i princip all musik är numera digitalt kodad.. Så varför besvära sig med ett analogat mixbord??? 🙂

Därför att analogt är gott och alla medelålders producenter och mixerkillar föredrar detta.

De är ju dinosaurier som har rätt jobb och kan betala för analoga grejer. En fet SSL is the shit.

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hmm.. Alltså.. Det är 2008 nu.. Majoriteten av svaren du fått har pekat på mixbord som är semidigitala.. (SSL är inte så moderna längre) 2008 använder man sig inte av ett mixbord längre.. Därför att det inte behövs.. Snarare ska du kolla på en bra kontrollyta med möjligheter att ta in ditt analoga ljud så oförstört som möjligt.

Ta enordentligare koll på http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151& och betänk att i princip all musik är numera digitalt kodad.. Så varför besvära sig med ett analogat mixbord??? 🙂

Det finns inte många svenska större studios som INTE har ett analogt bord.

Så länge det är automation på bordet är inga problem att jobba smidigt.

Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Redigerat av Elof
Postat

Första tipset...

Skit in, skit ut.

Om du nu ska sitta som VD, kolla i stället med teknikerna som du tänkt ska jobba med grejerna vad dom vill ha.

Andra tipset...

Satsa pengarna på akustik och lyssning.

Allt låter skit om det inte har förutsättningar för att låta bra.

Lycka till!

/Crunch'

Postat
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? 🙂

Elof (oregistrerad)
Postat
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? 😄

Det man får är: bra omvandlare, låg latency (och möjlighet att ha en kass dator men ändå kunna köra många spår). Det kan man lätt få med andra system också, och det för en mindre slant.

Missförstå mig inte, jag gillar protools HD. Det är smidigt och stabilt, känns bra att jobba i. Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det. Skulle inte heller rekommendera någon att köpa ett digi-system, när den frågar efter tips på analoga bord eftersom det inte på något sätt är likvärdigt...

Postat
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? 😄

Det man får är: bra omvandlare, låg latency (och möjlighet att ha en kass dator men ändå kunna köra många spår). Det kan man lätt få med andra system också, och det för en mindre slant.

Missförstå mig inte, jag gillar protools HD. Det är smidigt och stabilt, känns bra att jobba i. Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det. Skulle inte heller rekommendera någon att köpa ett digi-system, när den frågar efter tips på analoga bord eftersom det inte på något sätt är likvärdigt...

Vad menar du att han ska ha som media att spela in på annars? I en Pro-studio? Med kunder från en massa olika studios? Med trumspår inspelade i en bra akustik i en annan Protools miljö men som ska mixas i en tredje studio för dess fantastiska kontrollrum?

Jag fattar inte vad du menar?

Det man får med Protools är ett sätt att arbeta på idag.

...omvandlare och låg latency!?

Visst rullbandare i all ära och det låter fantastiskt men vilken produktion idag har råd att lägga ett helt PTHD system i kostnad enbart för rullband?

Berätta gärna för jag är nyfiken som bara den.

Vänligen.

/Cruncharn'

Elof (oregistrerad)
Postat
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? 😄

Det man får är: bra omvandlare, låg latency (och möjlighet att ha en kass dator men ändå kunna köra många spår). Det kan man lätt få med andra system också, och det för en mindre slant.

Missförstå mig inte, jag gillar protools HD. Det är smidigt och stabilt, känns bra att jobba i. Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det. Skulle inte heller rekommendera någon att köpa ett digi-system, när den frågar efter tips på analoga bord eftersom det inte på något sätt är likvärdigt...

Vad menar du att han ska ha som media att spela in på annars? I en Pro-studio? Med kunder från en massa olika studios? Med trumspår inspelade i en bra akustik i en annan Protools miljö men som ska mixas i en tredje studio för dess fantastiska kontrollrum?

Jag fattar inte vad du menar?

Det man får med Protools är ett sätt att arbeta på idag.

...omvandlare och låg latency!?

Visst rullbandare i all ära och det låter fantastiskt men vilken produktion idag har råd att lägga ett helt PTHD system i kostnad enbart för rullband?

Berätta gärna för jag är nyfiken som bara den.

Vänligen.

/Cruncharn'

Jag skrev "Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det"

De flesta studios har protools, det är ju smidigt och sedan gammalt. Men det är inte svårt att ta med sig filer från protools om man ska till en studio som jobbar med nåt annat, bara att spara som OMF. Alla saker du nämner gäller bara hur kompatibelt det är. Det är bara köpa en m-bopp så kan man ladda in .ptf filer och sedan göra en OMF eller vad man nu vill ha och fortsätta jobba i nåt annat program.

Hela HD-grejjen är det jag inte skulle hänga på eftersom man inte får någon vansinnig kraft, men väl ett vansinnigt pris.

Men nu hör det här inte riktigt till tråden, utan det jag ville säga är: Varför rekommendera ett protools HD system när snubben vill ha ett analogt bord? Det är inte på långa vägar samma sak.

Postat (redigerat)
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? :rolleyes:

Det man får är: bra omvandlare, låg latency (och möjlighet att ha en kass dator men ändå kunna köra många spår). Det kan man lätt få med andra system också, och det för en mindre slant.

Missförstå mig inte, jag gillar protools HD. Det är smidigt och stabilt, känns bra att jobba i. Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det. Skulle inte heller rekommendera någon att köpa ett digi-system, när den frågar efter tips på analoga bord eftersom det inte på något sätt är likvärdigt...

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)

ca 400 000 kr för Pro tools hd med två 192 I/O, 4st digigesign 8 kanals preamps, c24 controlbord och Waves ssl 4000 tdm bundle om jag inte räknat helt fel. Sen räkna det mot ett analogbord för samma pris, vad var det som blev dyrt med en dididesign lösning?

Sen kan man ju jämföra mot likvärdiga andra dator lösningar men mot ett analogbord - jag menar prismässigt? Det är ju inte dyrare i jämförelse. Men sen som du säger så är det ett analogbord som efterfrågas.

Redigerat av Apep
Postat

Glöm frågan om antingen eller.

Just nu krävs det antagligen ett bra analogbord för att slå sig in med en ny studio. Samt också ett ProTools HD. Inte ena, utan bägge.

Kom ihåg att nästan alla studios stänger världen över. Kidsen och artisterna har alla dator med ljudkort hemma. Så för att locka behövs det något utöver det som finns i sovrumsstudion. Skall man betala ett antal 1000-lappar för studiotid och tekniker så behövs det antagligen analogbord, analog bandare, bra rum för inspelning av trummor med mera. Massor av gamla udda kompressorer med mera. Men det krävs också bra datorinspelning och då är det ProTools HD som gäller. Inte den billiga versionen som folk har hemma, utan proffsversionen.

En helt annan sak är hur man skall få det att gå ihop. Även där är det bra rådet att besöka framgångsrika studios över världen och se hur deras affär ser ut. Titta då på mixerborden och tala med teknikerna samt med de som sköter affärerna.

Det finns ett gammalt yttrande om att "bästa sättet att få till en liten förmögenhet är att börja med en stor". Det gäller nog här också, att få affärerna att gå ihop är inte på nåt sätt självklart. Men jag önskar på alla sätta lycka till, det krävs ju entreprenörer för att bana vägar och ge oss något att se upp till.

Gunnar

Postat
Jag förstår inte varför det kommer en massa tips om att köpa ett Protools HD system, det kan inte ersätta ett analogt bord.

Dessutom är det onödigt dyrt för vad man får.

Dyrt för vad man får, utveckla? :rolleyes:

Det man får är: bra omvandlare, låg latency (och möjlighet att ha en kass dator men ändå kunna köra många spår). Det kan man lätt få med andra system också, och det för en mindre slant.

Missförstå mig inte, jag gillar protools HD. Det är smidigt och stabilt, känns bra att jobba i. Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det. Skulle inte heller rekommendera någon att köpa ett digi-system, när den frågar efter tips på analoga bord eftersom det inte på något sätt är likvärdigt...

Vad menar du att han ska ha som media att spela in på annars? I en Pro-studio? Med kunder från en massa olika studios? Med trumspår inspelade i en bra akustik i en annan Protools miljö men som ska mixas i en tredje studio för dess fantastiska kontrollrum?

Jag fattar inte vad du menar?

Det man får med Protools är ett sätt att arbeta på idag.

...omvandlare och låg latency!?

Visst rullbandare i all ära och det låter fantastiskt men vilken produktion idag har råd att lägga ett helt PTHD system i kostnad enbart för rullband?

Berätta gärna för jag är nyfiken som bara den.

Vänligen.

/Cruncharn'

Jag skrev "Men jag skulle aldrig satsa på nåt sånt i dagsläget, om det inte var så att kunderna krävde det"

De flesta studios har protools, det är ju smidigt och sedan gammalt. Men det är inte svårt att ta med sig filer från protools om man ska till en studio som jobbar med nåt annat, bara att spara som OMF. Alla saker du nämner gäller bara hur kompatibelt det är. Det är bara köpa en m-bopp så kan man ladda in .ptf filer och sedan göra en OMF eller vad man nu vill ha och fortsätta jobba i nåt annat program.

Hela HD-grejjen är det jag inte skulle hänga på eftersom man inte får någon vansinnig kraft, men väl ett vansinnigt pris.

Men nu hör det här inte riktigt till tråden, utan det jag ville säga är: Varför rekommendera ett protools HD system när snubben vill ha ett analogt bord? Det är inte på långa vägar samma sak.

Jo helt sant.....

...men det pratades om professionell studio.

Ambitionen är satt på att kunna leverera samma lösningar som andra studios i samma prisklass.

En studio, som det tjatats om i så många andra trådar, är inte en dator med ett interface, en micpreamp och ett datorproram.

En studio är ett verktyg. Det enda verktyget man kan använda för att skapa fantastiska ögonblick.

Om det nu är så att en analog approach är det som söks för att man kanske vill nå ett visst ljudideal så varför inte?

Protools HD är inget mixerbord! Det är ett av många verktyg i en professionell studio.

Med dom pengarna så hittar du ganska coola grejer!!!

Take care!

/Crunch'

Fumare (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket! Jag köper nog båda....har ju en del pengar att bränna.

Eller så kör jag på Cubase och ett Behringer bord som min kompis har...han säger att det är bra.

Fumare (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket! Jag köper nog båda...har ju en del pengar att bränna.

Eller så tar jag min kompis råd och köper nått som heter cubase och en behringer mixer....dom ska va prisvärda.

Postat
Tack så mycket! Jag köper nog båda...har ju en del pengar att bränna.

Eller så tar jag min kompis råd och köper nått som heter cubase och en behringer mixer....dom ska va prisvärda.

Hej Fumare.

Efter 6 inlägg har du redan nått stadiet av svårförståeliga dubbeltydningar. Är det så att du med med detta verkligen vill tacka för den insats olika personer på forumet gjort i att försöka ärligt svara utgående från den kunskap vi har och ärligt redovisa våra åsikter och tankar? Eller är det något annat du försöker föra fram? Säg gärna det i sådana fall.

Bara för att sätta saker i lite perspektiv: Jag har arbetat som kontorschef på en bank och gjort lånekalkyler åt både små och stora företag. En del har jag sagt ja till, andra har jag tackat nej till. Jag anser att jag har relativt god kontroll över hur man kan se hur en affär ser ut. Jag har som hobby att hålla på med musik, hobby därför den aldrig kommer att kunna betala min lön. Dagtid arbetar jag i stället med system och ekonomi på ett försäkringsbolag.

Vem du är har du inte berätttat. Det är ditt privilegium.

Jag har också påpekat att enda sättet för dig att komma fram till ett bra svar på din fråga är genom att ta hjälp av dem som verkligen kan det här. Bästa sättet är, tror jag men jag kan ha fel, att besöka ett antal existerande studio. Jag tror att många av dem kommer avråda bestämt, men tänkte att du själv skulle får reda på det.

Du vet redan att ett bord kostar kring miljonen. Lägg på en halv miljon för annat elektriskt. Plus kanske en halv miljon på mickar o instrument. Lägg till en miljon på lokalen. Lågt räknat på de sista punkterna. Det vill säga en investering på sådär 3 miljoner. Lägg till att du skall anställa en tekniker och själv jobba som VD. Det betyder att firman behöver omsätta minst en miljon om året om man räknar slarvigt. Vanligen grovräknar man annars en miljon per anställd i omsättning vilket skulle bli 2 miljoner, men ok då, här får det väl bli lite mindre. Antag att ni har öppet 40 veckor om året (rätt mycket) och att ni lyckas hyra ut 40 timmar i veckan (också högt räknat) så blir det 1600 timmar på ett år. För att dra in en miljon i omsättning efter moms krävs då ett timpris på närmare 800 kronor. Det finns idag studios att hyra för 300 kronor per timme, eller ännu mindre så du behöver något extra att komma med. Något som kunderna är beredda att betala för. Och inte bara en kund utan en ström av kunder som bokar alla de där 40 veckorna.

Återkom gärna om du vill ha mer tankar och ideer.

Gunnar

Fumare (oregistrerad)
Postat

Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Kommer ta många år innan du börjar gå plus om du dessutom ska vara billig.

Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Det här blev ot, men jag måste ställa två frågor:

Hur billig timhyra har du tänkt dig?

Vilken Mac har du planerat att köpa för 200 000?

Fumare (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Kommer ta många år innan du börjar gå plus om du dessutom ska vara billig.

Självklart! Man får se det långsiktigt. Men man kan vara väldigt billig tills man har blivit etablerad. Sedan kan man stiga i priserna och tjäna in mer pengar. Detta handlar om att vara smart affärsman!

Fumare (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Det här blev ot, men jag måste ställa två frågor:

Hur billig timhyra har du tänkt dig?

Vilken Mac har du planerat att köpa för 200 000?

Se hur mycket andra Proffs Studior tar och sedan göra ett reducerat pris. Tex En känd studio tar ca 300kr då tar vi bara 200kr för att vara billigast.

Min Komanjon som är med på denna idén har en släkting som jobbar i Applestore här i Sverige. Och han slog ihop priset på Macs värstinggrejor som blev ca 200 000kr Men i detta fallet så var det verkligen ALLT som mac har att erbjuda. Men om man tar bort stöd för imovi och sådant man inte behöver så blir det ca 125-150tusen kr istället. Men varför jag skrev 200 000 var för att vi kommer köpa in isåfall 2 bärbara datorer också, och dom är inte billiga om man säger så.

Postat
För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Om du inte redan har kontakterna med kombination av ett gediget register av existerande arbeten du gjort

så tippar jag på väldigt få och framför allt i sverige. Din ide skulle kunna fungera i USA men till och med det är tveksamt.Bara i NYC i sig har ett flertal Klassiska och framgånsrika studios fått stänga p.g.a ekonomiska bekymmer.

Men har du pengarna och är beredd på 30-50% värdeminskning samt otroligt långsiktigt plan på att möjlightvis få tillbaka pengarna så är det ju trots allt dina pengar. Det du däremot köpen är ju kvalitet sen huruvida den utnyttjas till sitt fulla potential återstår att se...

// Tiny //

Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Kommer ta många år innan du börjar gå plus om du dessutom ska vara billig.

Självklart! Man får se det långsiktigt. Men man kan vara väldigt billig tills man har blivit etablerad. Sedan kan man stiga i priserna och tjäna in mer pengar. Detta handlar om att vara smart affärsman!

Öhhh???

Inser du vad det kostar att driva ett mixerbord i den kalibern du pratar om, enbart i ström?

Hajjar du mängden kabel som måste dras för att det ens ska funka och vad kablage kostar!?!?!?

Testa du att köra på en billig timpeng så kan vi snart köpa prylar billigt på konkursauktionen.

...smart affärsman..he he he, jösses!

.......

maart (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

För de pengarna lär du få riktigt fin grejor, det är det nog inget snack om. Men har du inte missat lite grejor? Räknar du t.ex. in lyssningen i någon av de poster du har listat? Och skulle det inte sitta fint med en bra flygel? Beror iofs på vad för musik ni ska spela in...

Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Jag måste erkänna att jag tycker att budgeteringen ser rätt märklig ut på vissa ställen:

200 000 kr för en dator verkar väldigt mycket.

300 000 kr för plugins och program låter också väldigt mycket, men jag har ingen stenkoll på vad detta kostar.

300 000 kr för gitarrer och basar är ju en oerhört stor summa för att ha i studion då de flesta tar med sig egna gitarrer och basar! Att ha några gitarre och ett fåtal basar är ju en sak....men 300 000 !? Totalt bortkastade pengar anser jag.

300 000 kf för gitarr/bas-förstärkare!? Samma motivering som när det gäller gitarrer och basar: För 300 000 kr så får du så många förstärkare att du kan bedriva musikaffär!!

300 000 kr för trumset och cymbaler!? Herregud så många trumset och cymbaler du får för dessa pengar! Dessutom så tar trummisen oftast med sig egna cymbaler åtminstone. Oftast även eget trumset också. Visst kan ett trumset kosta runt 100 000 kr, men tänk också på att det dyraste långt ifrån alltid är bäst.

250 000 kr för mickar? Det är ju detta som kostar och då är det lite märkligt att du vill lägga mer pengar på förstärkare, dator, plugin/program samt trumset/cymbaler! Banta ner på dessa istället och höj budgeten för mickarna så mycket du bara kan. Mickar kostar och det behövs av olika sorter och av olika kvaliteter.

Dessutom så kanske du behöver lite outboard, dvs. kanske externa effektapparater också? En akustisk flygel är ett måste i en fullt professionell studio om man vill ha kunder inom alla sorter och en sådan kostar nog minst 800 000 kr ny men går att få betydligt billigare begagnad. Kan vara värt att överväga beroende på vilken slags kundkrets man vill ha. Lyssningen kostar en hel del inte minst för den lyssning som ska finnas i kontrollrummet. Lyssningen för musikerna är också mycket viktig för att inte tala om allt kablage överlag som drar iväg mer än man tror.

Men framför allt tycker jag att ovanstående fördelning är ganska sned. Kolla med erfarna ljudtekniker som kan tala om vad du behöver och till vilket pris. Det bästa vore om du kunde ta in en konsult för detta. Även om det kostar några kronor så kan det göra det billigare för dig/er i slutändan än att felbudgetera från början och på det viset riskera felsatsningar. När man ska lägga dessa belopp måste man verkligen veta vad som gäller och vad pengarna ska läggas på, i vilken omfattning och inte minst så måste man verkligen dubbelkolla med andra så att man inte satsar på fel sätt. Det är ytterst viktigt att det blir rätt från start, för starten styr väldigt mycket om framtiden.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Elof (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Det här blev ot, men jag måste ställa två frågor:

Hur billig timhyra har du tänkt dig?

Vilken Mac har du planerat att köpa för 200 000?

Se hur mycket andra Proffs Studior tar och sedan göra ett reducerat pris. Tex En känd studio tar ca 300kr då tar vi bara 200kr för att vara billigast.

Min Komanjon som är med på denna idén har en släkting som jobbar i Applestore här i Sverige. Och han slog ihop priset på Macs värstinggrejor som blev ca 200 000kr Men i detta fallet så var det verkligen ALLT som mac har att erbjuda. Men om man tar bort stöd för imovi och sådant man inte behöver så blir det ca 125-150tusen kr istället. Men varför jag skrev 200 000 var för att vi kommer köpa in isåfall 2 bärbara datorer också, och dom är inte billiga om man säger så.

Jag hoppas verkligen du skojjar om att ta 200 kr/tim. Med en studio för några miljoner, så vore det ganska ochysst mot andra aktörer på marknaden att hålla demopriser. Om du sedan måste etablera dig från grunden genom att tex spela in demoband, så gör det inte i en miljonstudio.

Fumare (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Jag måste erkänna att jag tycker att budgeteringen ser rätt märklig ut på vissa ställen:

200 000 kr för en dator verkar väldigt mycket.

300 000 kr för plugins och program låter också väldigt mycket, men jag har ingen stenkoll på vad detta kostar.

300 000 kr för gitarrer och basar är ju en oerhört stor summa för att ha i studion då de flesta tar med sig egna gitarrer och basar! Att ha några gitarre och ett fåtal basar är ju en sak....men 300 000 !? Totalt bortkastade pengar anser jag.

300 000 kf för gitarr/bas-förstärkare!? Samma motivering som när det gäller gitarrer och basar: För 300 000 kr så får du så många förstärkare att du kan bedriva musikaffär!!

300 000 kr för trumset och cymbaler!? Herregud så många trumset och cymbaler du får för dessa pengar! Dessutom så tar trummisen oftast med sig egna cymbaler åtminstone. Oftast även eget trumset också. Visst kan ett trumset kosta runt 100 000 kr, men tänk också på att det dyraste långt ifrån alltid är bäst.

250 000 kr för mickar? Det är ju detta som kostar och då är det lite märkligt att du vill lägga mer pengar på förstärkare, dator, plugin/program samt trumset/cymbaler! Banta ner på dessa istället och höj budgeten för mickarna så mycket du bara kan. Mickar kostar och det behövs av olika sorter och av olika kvaliteter.

Dessutom så kanske du behöver lite outboard, dvs. kanske externa effektapparater också? En akustisk flygel är ett måste i en fullt professionell studio om man vill ha kunder inom alla sorter och en sådan kostar nog minst 800 000 kr ny men går att få betydligt billigare begagnad. Kan vara värt att överväga beroende på vilken slags kundkrets man vill ha. Lyssningen kostar en hel del inte minst för den lyssning som ska finnas i kontrollrummet. Lyssningen för musikerna är också mycket viktig för att inte tala om allt kablage överlag som drar iväg mer än man tror.

Men framför allt tycker jag att ovanstående fördelning är ganska sned. Kolla med erfarna ljudtekniker som kan tala om vad du behöver och till vilket pris. Det bästa vore om du kunde ta in en konsult för detta. Även om det kostar några kronor så kan det göra det billigare för dig/er i slutändan än att felbudgetera från början och på det viset riskera felsatsningar. När man ska lägga dessa belopp måste man verkligen veta vad som gäller och vad pengarna ska läggas på, i vilken omfattning och inte minst så måste man verkligen dubbelkolla med andra så att man inte satsar på fel sätt. Det är ytterst viktigt att det blir rätt från start, för starten styr väldigt mycket om framtiden.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag förstår vad du menar MEN. Detta är bara en grund budget. Den kommer och ändras. Tex att jag kanske inte lägger ner 300 000kr för trumseten. Utan köper kanske trummor för 150 000kr och sparar 150 000kr som jag kan lägga i tex ett piano eller lystning mm. Och jag måste ju inte köpa Git & basar för 300 000kr där heller utan bara för 200 000kr och sparar där också pengar som jag kan lägga på annat. Men om detta låter bättre då så jag inte får onödiga inlägg från sådana som tror att jag kommer köpa trummor för PRECIS 300 000kr så kan man ju säga så här då.

1.3 för byggnaden.

1,2 milj för instrument.

1,7 milj för Mixer, Pluggins, dator, högtalare, micar och kablar.

500 000kr för räkningar, löner och underhåll.

Eller?

Varför köpa in så många gitarrer och basar eller trumset är för att. Dom som kommer och spelar in ska få all möjlighet till vilket ljud som passar bäst till deras sound. För om dom har kanske en gitarr för 10 000kr.Vem skulle då inte vilja spela in en gitarr på 30 000kr istället? där det finns både bättre micar som låter bättre och att den kanske känns skönare att spela på. Allt för kunden! Och har man ett 100 tal miljoner som min investerare har så behöver man inte ens tänka på pengar eller vad tror ni? För varför snåla när man kan ge det bästa till kunden istället, och få mer kunder på att man har så många olika grejor som dom har tillgång till att låna?

Fumare (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

Det här blev ot, men jag måste ställa två frågor:

Hur billig timhyra har du tänkt dig?

Vilken Mac har du planerat att köpa för 200 000?

Se hur mycket andra Proffs Studior tar och sedan göra ett reducerat pris. Tex En känd studio tar ca 300kr då tar vi bara 200kr för att vara billigast.

Min Komanjon som är med på denna idén har en släkting som jobbar i Applestore här i Sverige. Och han slog ihop priset på Macs värstinggrejor som blev ca 200 000kr Men i detta fallet så var det verkligen ALLT som mac har att erbjuda. Men om man tar bort stöd för imovi och sådant man inte behöver så blir det ca 125-150tusen kr istället. Men varför jag skrev 200 000 var för att vi kommer köpa in isåfall 2 bärbara datorer också, och dom är inte billiga om man säger så.

Jag hoppas verkligen du skojjar om att ta 200 kr/tim. Med en studio för några miljoner, så vore det ganska ochysst mot andra aktörer på marknaden att hålla demopriser. Om du sedan måste etablera dig från grunden genom att tex spela in demoband, så gör det inte i en miljonstudio.

Jag förstod att du inte såg att det stod Till exempel före! Vi kanske kommer ta 400kr/tim eller kanske 1000kr/tim. Alltså det är inte bestämnt än eftersom Denna studion är än så länge ett projekt. Men jag är tacksam att ni påpekar dessa små detaljer men som sagt. Vi vet inte än.

Fumare (oregistrerad)
Postat
Skämt å sido. Nej jag kommer inte köpa cubase eller en behrigermixer om ni tror det utan det var ett skämt. För lite vett får man allt ha om det ska vara en studio i hög klass. Men som Gunnar här säger att jag ska fråga olika studior och tekniker vad dom tycker är det bästa för de pengarna kommer jag att göra. Frågan i sig är bara för att se ca vad mixern ligger i prisklass och vad som rekomenderas i detta forumet. Jag är tacksam för alla förslag jag har fått och är öppen för mer.

Sedan det du Gunnar säger så har jag arbetat up en plan för hur stor budget som kommer att behövas för micar mixerbord instrument mm. Och den landar på ca 4-5 milj. med verkligen rubbet. Så här ser den ut just nu.

ca 800 000 kr för mixer.

200 000 kr för Värsting datoren MAC

300 000 kr för plugins och program, mm.

300 000 kr för gitarrer och basar

300 000 kr för Git & bas förstärkare i olika slag.

300 000 kr för olika trumset och cymbaler för olika sound och vad man spelar för stil

250 000 kr micar i olika varianter.

1.3 milj kr byggnaden med inspelningsrum, förråd kök sovsal mm.

Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Hamnar på ca 4,5 milj.

Och sedan ha en billig tim hyra.

Vad tror du om det? För vilket skivbolag skulle inte villja spela på dom bästa grejorna och betala så lite som möjligt?

För de pengarna lär du få riktigt fin grejor, det är det nog inget snack om. Men har du inte missat lite grejor? Räknar du t.ex. in lyssningen i någon av de poster du har listat? Och skulle det inte sitta fint med en bra flygel? Beror iofs på vad för musik ni ska spela in...

Som jag sa i 2 svar uppåt så kommer vi att inköpa en riktigt fin flygel och fina lystnings grejor. Tacksam att du påpekar detta!

Postat (redigerat)
Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Dom pengarna räcker i ett år , möjligtvis två om man e riktig snål och på den tiden har du definitivt inte fått studion att gå runt. Inte ens med Tretow bakom rattarna.Din beräknade studio är väl nästan i klass med Polar och hur det gick för dom vet ju alla.

För om dom har kanske en gitarr för 10 000kr.Vem skulle då inte vilja spela in en gitarr på 30 000kr istället?

En gitarr för 30 000 är inte bättre än en gitarr för 10 000 kr , speciellt inte för en gitarrist där känslan är viktigare en prislappen.Du är otroligt naiv och inte särskilt insatt om du tror att bara för att du har massa dyra prylar att folk automatiskt kommer att flocka sig till din studio för att få spela in , möjligtvis Demoband men även där om resultatet inte blir tillfredställande så går ryktet fort och vips så var du utan kunder.Lika viktigt som all din fina utrustning är att du får rätt personer att jobba för dig / åt dig.

Dom flesta " riktiga band " tar med sig sina egna intrument när dom spelar in , skälet till att ha en arsenal av intrument är så att man får variation i soundet vid inspelning och då är obskyra ovanliga instrument populärare än Top of the line gitarren som figurerat i x antal hundra inspelningar.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jesus! det låter aldeles bra för att vara sant. Hur som helst som de andra återkommer till så är budgeten du lagt upp väldig snedvriden. T.ex om man kör på ett pt hd system behöver man ju inte ha en dator för 200 000. Att ha en standard dator som har tillräckligt med ram minne och en vettig hastighet för att köra eventuella rtas pluggar, mjukvarusyntar och så vidare.

Dvs. vilken nyare vanlig mac/pc i workstationklass med ett par extra hårdiskar då.

Som andra påpekat så kostar det en hel del att hålla studion igång. För det timpris du föreslagit är frågan om det inte kostar mer i elkostnad per timme. 🙂

När allt är i gång så drar det MYCKET el!

Tänk igenom vad du verkligen behöver och vad som är rimligt.

Även om din investerare har flera hundra miljoner och det inte är dina pengar du handlar för så väntar väl sig vilken investerare som helst att hans/hennes investeringar är rimliga och ger någon avkastning?

Lycka till!

Fumare (oregistrerad)
Postat
Sedan ca 500 000 kr på kontot för räkningar och löner tills Studion har etablerat sig och det börjar gå på plus sidan.

Dom pengarna räcker i ett år , möjligtvis två om man e riktig snål och på den tiden har du definitivt inte fått studion att gå runt. Inte ens med Tretow bakom rattarna.Din beräknade studio är väl nästan i klass med Polar och hur det gick för dom vet ju alla.

För om dom har kanske en gitarr för 10 000kr.Vem skulle då inte vilja spela in en gitarr på 30 000kr istället?

En gitarr för 30 000 är inte bättre än en gitarr för 10 000 kr , speciellt inte för en gitarrist där känslan är viktigare en prislappen.Du är otroligt naiv och inte särskilt insatt om du tror att bara för att du har massa dyra prylar att folk automatiskt kommer att flocka sig till din studio för att få spela in , möjligtvis Demoband men även där om resultatet inte blir tillfredställande så går ryktet fort och vips så var du utan kunder.Lika viktigt som all din fina utrustning är att du får rätt personer att jobba för dig / åt dig.

Dom flesta " riktiga band " tar med sig sina egna intrument när dom spelar in , skälet till att ha en arsenal av intrument är så att man får variation i soundet vid inspelning och då är obskyra ovanliga instrument populärare än Top of the line gitarren som figurerat i x antal hundra inspelningar.

Ok. Då kan man ju lika väll säga så här då. Att jag köper in någon instrument som inte går att ta med sig. Alltså ett Piano då och ingenting annat. Och förhoppningsvis tar alla kunder som ska spela in med sig egna grejor. Är det så du menar? Då har jag 1,3 - 400 000 för ett piano blir 900 000kr över som jag kan lägga på elräkningar då.

Men hur gör dom banden som kommer från utlandet då? ska dom ta med sig sitt stora trumset med 5 pukor och 20 cymbalstativ mm och gitarr & basförstärkarna på flyget då? och få en Jäddra stor flygkostnad på köpet istället.

Det är ju inte bara band här i Sverige som ska spelas in utan även från utlandet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.