Jump to content
Annons

Tips om affär i stockholm


gunnarflax

Recommended Posts

Hej!

Jag skrev och frågade tidigare om en bra budget mikrofon och fick en massa hjälp av medlemmarna här i forumet och till slut bestämde mig för Studio Projects B1. Men nu är det så att jag behöver ha ett par hörlurar till det här och jag är lite tveksam om vilken jag ska köpa. Jag funderar på Sennheiser HD 280 PRO fast på den finns det en massa olika priser och jag hoppades att någon kunde tipsa mig om en butik i stockholm, där jag bor, så att jag slipper betala för frakt. Tipsa mig gärna om andra hörlurar också!

jag har en fråga till angående hörlurar: tidigare tittade jag på ett par gaming hörlurar eftersom även det är en av mina hobbyer men den jag var intresserad av var tydligen halvöppen och om jag förstått allting rätt så ska ett par studio hörlurar helst vara slutna. Fast det här paret hade 5.1 surroundljud och jag tänkte "det skulle vara sjyst när man spelade!", men har surroundljud någon inverkan när dom används som studiohörlurar? Det borde väl egentligen bara göra skillnad om man ändrar de olika ljudspåren så att de ska spelas i olika högtalare?

tack!

Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Angående olika priser så använd nätet som referens för just priser men du bör ha i åtanke att du får vad du betalar för. Fördelen med att gå och prata med personal i olika musikaffärer är att du dels kan fråga personalen om vad de kan rekommendera och att du på samma gång kan jämföra priser och använda nätet som referens och använda det mot affärer som har överpriser (läs prutmån).

För inspelningssyfte rekommenderas slutna lurar eftersom de läcker mindre ljud än halv-/öppna lurar och att köpa ett par 5.1-hörlurar är kanske inte helt rätt för just musikskapande. Ett par hörlurar har ju som bekant bara två högtalarelement (stereo) och får därför simulera 5.1-ljud vilket "förfalskar" ljudet. Med 5.1 avses front höger(2)-, center(1)-, vänsterhögtalare(3) och bak höger(4)-, vänsterhögtalare(5) och slutligen en subbas (.1) som det inte spelar något större roll var den är placerad, därav 5.1 men det visste du säkert redan ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...