Jump to content
Annons

Bra INSTRUMENTKABLAR

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tänkte investera i några nya instrumentkablar, helt enkelt för att det fattas några och för att en del gamla stelnat eller verkar börja torka.

Vad ska man tänka på när man köper instrumentkablar?

Jag ska ha en ny från elgitarren till min elgitarrförstärkare (denna elgitarrförstärkare har bara EN enda ingång, så dit måste jag koppla kabeln från pedalen om jag använder det, dvs. elgitarr-kabel-pedal-kabel-amp in).

Jag ska ha en vänster och en höger från min synt till någon kommande keyboardförstärkare - (lutar åt en Carlsbro, Laney eller Orange). Är det en Y-kabel jag ska ha då?

Sedan behövs en del såna där pluttiga korta kablar mellan pedaler och elgitarrförstärkaren.

Vill också ha en kabel från ljudkortet ut till min stereoförstärkare! Det innebär Tele ut L/R och RCA in L/R.

På små korta kablar har jag haft Hosa i olika färger (från MB). Sedan har jag använt Fender elgitarrkabel, samt JJ Labs som jag gillar.

Vilka märken är bäst? Vilka längder är bäst? Spelar det roll? Hur sköter man kablar så de inte stelnar med åren, eller torkar?

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat
Planet waves är bra kablar.

Skulle precis säga samma sak(Planet waves). Tycker också att Cordial och ProCo kablar funkar fint och är bra kablar ⚠️

Postat

Planet Waves är det bästa jag kört med men de är ju inte så billiga, har även nån gammal rat som låter bra trots att den fått utstå en hel del.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Tack för tipsen så långt.

NU kom jag på vad de där kablarna hette som jag blivit tipsad om tidigare: GEORGE L. Bättre ska tydligen inte gå att få.

De har särskilt låg kapacitans och är helt lödfria!! Man skruvar på kontakterna själv och köper dem i önskad längd,

för gitarr-amp och andra instrument.

Funderar på Audioquest för ljudkort till förstärkare, mina Aurora E räcker nog inte kanske normalt, i längd.

⚠️

musik (oregistrerad)
Postat

George L kontakter kostar runt 45 spänn och kabeln per meter styck 30. Kontakterna skruvas fast och ingen lödning är inblandad. De har fått fantastiska lovord som kabel till elgitarr och andra instrument. 180 spänn för en gitarrkabel således på 3 meter.

Kolla in t.ex på: George L hos LH-MUSIK

musik (oregistrerad)
Postat

Planet waves ska jag kolla in.

Men hur gör man så inte kablar stelnar eller torkar ut?

⚠️

Postat

Två märken som jag använder som verkligen varit hållbara;

Lifeline - har en kabel som jag måste haft sedan 94 (minst!) som fortfarande funkar.

Excalibur - måste köpt denna i slutet av 90-talet eller början av 2000, funkar också fortfarande.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Excalibur känner jag igen!!! Har för mig att de är riktigt bra.

Observera att GMF musik också har George Ls sortiment, men är dyrare kanske!?

GMF Schysst pdf-katalog på 95 MB har de iaf...

⚠️

Redigerat av musik
Postat

⚠️

Antar att man får ha kablarna i ett rum med befuktare hög någorlunda hög luftfuktighet utan aircondition men inte ens det hjälper för evigt 😉

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

Om jag ska köpa instrumentkablar från synthen till keyboardförstärkare, så heter det ju på amp:en line in 1 (tele/xlr), line in 2 (tele/rca),

men hur ska jag koppla? Om jag vill ha en mik in i xlr:en, så är det bara en ingång för synthen kvar, det blir väl konstigt ljud då om jag bara kopplar synthen left till line 2 (tele/rca). En del ljud från synthen låter ju klart maffigare om man hör bägge sidor av ljudet...

Ska jag alltså koppla left och right från synthen till line 1 och line 2 på amp:en, och inte bry mig om miken?

😱

Redigerat av musik
Postat
Planet waves ska jag kolla in.

😱

Det här har jag aldrig råkat ut för faktiskt :/

Men det är ju gummi så man ska väl inte låta dom stå i direkt solsken...

Fråga: Hur länge du haft den kabeln som har torkat ut?

musik (oregistrerad)
Postat

Jag köpte en fin ny Tascam Y-kabel Tele en gång. Efter 2.5 år vittrade den sönder i princip.

Annars är det mest att kablar stelnar. En kabel från Clearsound är så stel att den är som en biljardkö nästan.

😱

Postat

Konstigt, planet waves har enligt min erfarenhet varit bland det sämsta jag har provat. Det ena var en med on/off-knapp direkt på kabeln, den (och min kompanjons) glappar hella tiden. Det andra va en svart waves utan knapp som brusade nåt så infernaliskt, sen bara dog den.

Däremot kan jag skriva under på Lifeline, som jag haft sedan 1999, den är fortfarande som ny.

Postat

Jag köpte en fin ny Tascam Y-kabel Tele en gång. Efter 2.5 år vittrade den sönder i princip.

Annars är det mest att kablar stelnar. En kabel från Clearsound är så stel att den är som en biljardkö nästan.

😆

Yikes!

Jag har kablar som nog närmar sig typ 20 år, som det inte är något fel på. De är inte ens av någon extremt dyr kvalisort, utan är hemmalödda med Klotz-kabel och Neutrik telekontakter.

Har andra hemmalödda kablar från ELFA, som också närmar sig den åldern och som det inte är några som helst fel på.

Alla har förstås bara använts i hemstudio eller replokal - och inte varit ute på livespelningar. Om kablarna är ute på spelningar, så slits de förstås förhållandevis snabbt...

Postat
Konstigt, planet waves har enligt min erfarenhet varit bland det sämsta jag har provat. Det ena var en med on/off-knapp direkt på kabeln, den (och min kompanjons) glappar hella tiden. Det andra va en svart waves utan knapp som brusade nåt så infernaliskt, sen bara dog den.

Däremot kan jag skriva under på Lifeline, som jag haft sedan 1999, den är fortfarande som ny.

Du måste ha fått dåliga exemplar. Alla Planet Waves-kablar jag någonsin kört med har varit av yttersta kvalitet, fått ner brusnivån väldigt mycket. 😆

Postat
Hej igen!

Om jag ska köpa instrumentkablar från synthen till keyboardförstärkare, så heter det ju på amp:en line in 1 (tele/xlr), line in 2 (tele/rca),

men hur ska jag koppla? Om jag vill ha en mik in i xlr:en, så är det bara en ingång för synthen kvar, det blir väl konstigt ljud då om jag bara kopplar synthen left till line 2 (tele/rca). En del ljud från synthen låter ju klart maffigare om man hör bägge sidor av ljudet...

Ska jag alltså koppla left och right från synthen till line 1 och line 2 på amp:en, och inte bry mig om miken?

😆

Behöver du verkligen koppla in en mikrofon i den förstärkaren av någon anledning så är de väl viktigare än att ha båda keyboardkanalerna? Annars rekommenderas nog att ha något eget till sången..

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej igen!

😆

Behöver du verkligen koppla in en mikrofon i den förstärkaren av någon anledning så är de väl viktigare än att ha båda keyboardkanalerna? Annars rekommenderas nog att ha något eget till sången..

Jepp, får bli nåt annat till sången, alternativt köpa en Laney AH200 istället för AH100-modellen. Laney AudioHubarna som de kallas finns i 50, 100 och 200 - och det är antalet kopplingsmöjligheter och effekt som skiljer dem åt. Tyvärr har dock inte AH200 något hörlursuttag. Lite märkligt, eftersom den har allt (tung som den är), men så drar man plötsligt in på hurlursuttaget...

😄

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Alla har förstås bara använts i hemstudio eller replokal - och inte varit ute på livespelningar. Om kablarna är ute på spelningar, så slits de förstås förhållandevis snabbt...

Jag har aldrig spelat live en endaste gång. Ännu, ska väl tilläggas. Men det är sant att jag har använt dem i andra sammanhang än hemma - har ju haft med dem till andra och spelat där. Hög luftfuktighet ute i samband med regn, in i värmen, ut i kylan. Såna grejer. Och då har de ibland bara legat i en plastpåse i en kall ryggsäck.

😆

Redigerat av musik
Postat

Jag använder George L kablar till alla gitarrsaker och de låter fint.

Efter att ha läst flera tester där de får beröm så köpte jag de på Ebay billigt av en återförsäljare. Smart att man snabbt kan kapa kabeln och montera om kontakterna enkelt själv utan lödning om nåt skulle krångla.

Men jag är helt övertygad om att jag skulle vara minst lika nöjd med Planet Waves eller andra kända märken. Billiga no name kablar skulle jag däremot inte köpa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.