Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hur programmerar man trummorna i cubase, på ett enkelt sätt?

jag använder EZ drummer. ibland vill jag få virveln och andra trummor att synka med basgrejer eller gitarrgrejer, eller sången, istället på att enbart köra på de medföljande midi-looparna...

hur gör jag detta på smidigaste, snyggaste och mest musikaliska sätt?

jag är tacksam för all hjälp, ni är grymma här

mvh,

Enver

Annons
Postat

Du får flytta de midinoterna, och kanske lyssna på skivor och så hur trummisar gör för att accentuera och synkopera vissa slag. Prova!

Postat

Vet inte om det finns nåt "enklaste sätt". Om du vill markera rytmer som ligger i andra instrument måste du helt enkelt bli medveten om var dessa ligger. Om sånt är nytt för dig kan jag föreslå "fingertricket": börja på pekfingret och gå vidare till lillfingret i takt med pulsen. Alltså trumma pulsen på ett bort eller nåt i takt med pulsen från pekfinger till lillfinger(förutsatt att musiken går i 4-takt). Då kan du bli medveten om "var du befinner dig" för att få in rytmer på/mellan taktslagen. Kanske är det 16-delar då måste du "zooma" in ännu mer.

Vill poäntera att sånt här oftast inte har en enkel lösning som man lär sig på 1 minut. Man måste hålla på en massa, öva, experimentera, hitta sina vägar, framför allt inte vara lat eller bekväm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.