Jump to content
Annons

Bredda mixen

madscientist (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Har sökt men finner inte precis vad jag letar efter, jaja till saken..

Jag håller på med triphop, ganska mycket nu på sistonde. När jag nu jämnför mina mixar med exempelvis Portishead är mina så nedrans smala, jag har ofta slagverk och liknande i stor bredd, men de andra får en sådan tjock och fin matta av bas som beatet vilar på. Jag upplever en bredd som jag inte kan åstakomma, Visst kör Portishead analogt så det skriker men det kan väl inte vara det slutgiltliga svaret på min fråga?

Skulle vara tacksam om någon hade svaret på min fråga! Hur får jag mer bredd i basfrekvenserna på min mix? stereoviddar plugg till pro tools?...

PS/ Samplar av och bygger beatet på min MPC, kör det genom en dbx 266xl in i två kanaler på min Airmatemixer, sist in i datorn för att spela in sång över det. Ds..

Annons
Postat

Haha... svarar mig själv kanske? det kan inte hjälpa om man duplicerar basspåret, panorerat ut åt båda hållen, skickar till en bus som bara komprimerar skiten ur det? 7 db på BF3A?... eller är jag helt fel ute?

Postat

Ingen 🙂

Postat

Med ett stereo delay kan du lägga till två delaytider där du ställer båda tiderna under 40ms men inte samma värde på båda. Panorera ut ena till vänter och den andra till höger eller efter smak. Låt det oprocessade ljudet finnas kvar så om det finns en MIX funktion så testa dig fram hur mycket du vill blända en delayerna. En sak till, helst ska feedback/regenerate stå på 0. MvH

Postat

Vet inte om det funkar, men testa PSP VintageWarmer och få den att trycka upp basen lite.

Kan du visa exempel på både din låt och Portisheadlåten?

Postat (redigerat)

Ni kan lyssna på min myspace... ja det är pisskvalitet men man hör ändå... http://www.myspace.com/olofberggren lyssna på Georgia on my mind.. sedan lyssnar ni exempelvis på denna...

Hela låten är så jäkla mycket bredare... Redigerat av madscientist
Postat (redigerat)

Förutom Rhodes är ju din låt i stort sett i mono vilket gör att den inte är lika bred som en låt i stereo och hur du har åstadkommit det vet jag inte men har fått många mixar i mono från folk som sitter med Pro Tools så det kan ju ha något med det att göra.

Fast låten som ligger här är ju i stereo den på Myspace är i nästanmono .

Edit.. Nope den var i nästanmono den med ...

Redigerat av Piccazzo
Postat
Förutom Rhodes är ju din låt i stort sett i mono vilket gör att den inte är lika bred som en låt i stereo och hur du har åstadkommit det vet jag inte men har fått många mixar i mono från folk som sitter med Pro Tools så det kan ju ha något med det att göra.

Fast låten som ligger här är ju i stereo den på Myspace är i nästanmono .

Edit.. Nope den var i nästanmono den med ...

http://www.speedyshare.com/590761420.html lite bättre kvalitet.... Fattar inte hur det kan bli i mono av en master regels bounce? Riktigt ologiskt...

Postat

Det förstår jag inte hur det skulle ha med ett DAW att göra. Om du vill ha stereo på ljudet så kör du det i stereo. Om du vill ha det i mono så kör du det i mono. Att det skulle ha med PT att göra kan jag inte förstå.

//Anders

Postat

Precis vad jag tänkte på... testade förövrigt att lägga ett stereodelay, det blev mycket bredare, men inte på samma sätt...?

Postat
Precis vad jag tänkte på... testade förövrigt att lägga ett stereodelay, det blev mycket bredare, men inte på samma sätt...?

AB testade mono och stereo och den är INTE i mono

//Anders

Postat

Haha... man kan inte överpanorera eller något då haha 😉

Postat

Som jag sa Rhodes är inte i mono så filen i sig ÄR I stereo dock ligger sången i mono , basen , trummor m.m i stort sett det enda jag hör utpanorerat är just rhodes.Så för att få en vidare stereobild bör låten tillbaka in i mixstadiet och panoreras , bussas till stereoreverb osv dock inte bas då man sällan vill ha den i vid-stereo.Enklast för att få den bredare är just stereoreverb/delay på sången.

Det förstår jag inte hur det skulle ha med ett DAW att göra. Om du vill ha stereo på ljudet så kör du det i stereo.

Tycker oxå det men har fått ett antal låtar från staterna skickade till mig som varit i mono där JAG skickat stereo till dom ? Troligtvis e dom för korkade för att förstå skillnaden mellan Mono/stereo ? ? 😉🙂 :)

Postat

Som jag sa Rhodes är inte i mono så filen i sig ÄR I stereo dock ligger sången i mono , basen , trummor m.m i stort sett det enda jag hör utpanorerat är just rhodes.Så för att få en vidare stereobild bör låten tillbaka in i mixstadiet och panoreras , bussas till stereoreverb osv dock inte bas då man sällan vill ha den i vid-stereo.Enklast för att få den bredare är just stereoreverb/delay på sången.

Det förstår jag inte hur det skulle ha med ett DAW att göra. Om du vill ha stereo på ljudet så kör du det i stereo.

Tycker oxå det men har fått ett antal låtar från staterna skickade till mig som varit i mono där JAG skickat stereo till dom ? Troligtvis e dom för korkade för att förstå skillnaden mellan Mono/stereo ? ? 😉🙂 :)

Hahahaha! Jaja.... jag lyfter på hatten och tackar för alla svar!... mycket av grejerna kommer ut stereo rakt ur mpcn.... jag har inte tid, lust att återgå att ladda in diverse disketter hahaha!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.