Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag är ganska ny med att göra musik mm..

Fast det är skit kul tycker jag.

Fast jag har ett litet problem när jag spelar in i cubase med min mick (AKG PERCEPTION 100)

Så brusar den mycket när jag är tyst. och får oftast med massa onödigt flås.

Är det en gate man måste köpa?

Heller kan man använda en gate plugin?

Nu gissade jag bara på att det är en gate förslag?

mvh / Emil även känd som Juppe 🙂

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Gate kan rädda dig från bruset.

Frågan är om man kan få bort bruset utan att använda gate, det vore bäst eller hur?

Hur har du kopplat dina grejer idag?

Postat

Frågan är om man kan få bort bruset utan att använda gate, det vore bäst eller hur?

Har ett mini mixerboard där jag kopplar in micken "Behringer Xenyx 802"

Sedan att jag kopplat med adapters så jag får ljud till mina högtalare för jag har inte ett ljudkort som är gjort för musik produktion än..

drloop (oregistrerad)
Postat

Sedan att jag kopplat med adapters så jag får ljud till mina högtalare för jag har inte ett ljudkort som är gjort för musik produktion än..

Det borde vara tämligen brusfritt bortsett från ljudkortet som eventuellt kan skapa brus. Svårt att säga utan att ha lyssnat.

Släng upp ett klipp så man kan höra vilken typ av brus vi pratar om...

Postat

Det borde vara tämligen brusfritt bortsett från ljudkortet som eventuellt kan skapa brus. Svårt att säga utan att ha lyssnat.

Spelade bara in snabbt med micken nu när jag prata lite så hör du bruset här har du länk.. http://www.speedyshare.com/148450171.html

Postat (redigerat)

Spelade bara in snabbt med micken nu när jag prata lite så hör du bruset här har du länk.. http://www.speedyshare.com/148450171.html

Inte för att vara den som är den, men jag hörde inte något brus 😏

Redigerat av astaroth
Postat

Inte för att vara den som är den, men jag hörde inte något brus 😏

Jag hörde inte heller något brus :S men jag kanske har en inbyggt gate i mina ögon eller ngt, haha xD

drloop (oregistrerad)
Postat

Det där är rummet som låter. Datorns fläktar med mera ...

Klippa i sången är ett bra sätt.

Gate ett annat bra sätt eller använda en expander i pluggform. En extern HW gate gör det inte bättre.

Eller få tyst på bakgrundsljuden. Flytta dig en bit från datorn när du spelar in.

Postat

får jag sampla ditt "okej, testing testing testing" i en låt kanske ?? 😆

Postat

får jag sampla ditt "okej, testing testing testing" i en låt kanske ?? 😆

Sure ^^ ge mig lite credz för det bara haha...

Postat

Gate ett annat bra sätt eller använda en expander i pluggform. En extern HW gate gör det inte bättre.

Eller få tyst på bakgrundsljuden. Flytta dig en bit från datorn när du spelar in.

Jag köpte en [VOICE plus - Microphone Preamplifier / Voice Processor] Idag Med gate...

Bruset blev bara värre!! Det borde vara denna: http://www.altoproaudio.com/html/preamplifiers.php

Jag vet inte om jag har alla sladdar som behövs för några hål blir tomma där bak...

fast micken funnkar när jag har den i main och i mic....

😆 snabba svar.. Måste lämna tillbaks om jag inte vet hur jag ska göra snarast...

Kan det ha med sladdar göra med?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag köpte en [VOICE plus - Microphone Preamplifier / Voice Processor] Idag Med gate...

Bruset blev bara värre!! Det borde vara denna: http://www.altoproaudio.com/html/preamplifiers.php

Jag vet inte om jag har alla sladdar som behövs för några hål blir tomma där bak...

fast micken funnkar när jag har den i main och i mic....

😆 snabba svar.. Måste lämna tillbaks om jag inte vet hur jag ska göra snarast...

Kan det ha med sladdar göra med?

Min gissning är väl att du har haft på kompressor när du spelat in med din preamp. Då lyfter bakgrundsbruset. Precis som när du lägger en kompressorplugg på ditt inspelade spår som du tyckte brusade mindre.

Postat
Juppe,

Var sätter du in sladden i ljudkortet? Är det in line-ingång eller mikrofoningång?

Jag har inte något riktig ljudkort gjort för musik skapandet än skulle köpts idag.

Jag har kört med adapters än så länge så jag har kunnat kopplat in till nuvarande ljudkortet sen har jag 3.5 tele ingångar jag använder mig av.

Postat
Juppe,

Var sätter du in sladden i ljudkortet? Är det in line-ingång eller mikrofoningång?

Oj som ett svar på frågan (Mickrofon ingången) Har användt adapters så jag kunde koppla in det till mitt ljudkort jag har nu fär det går det inte använda 3,5 tele direkt 😛

drloop (oregistrerad)
Postat
Juppe,

Oj som ett svar på frågan (Mickrofon ingången) Har användt adapters så jag kunde koppla in det till mitt ljudkort jag har nu fär det går det inte använda 3,5 tele direkt 😛

Det är nog bättre att lägga pengarna på ett ljudkort innan du köper någon ny preamp...

Postat
Juppe,

Men nu pratar du om en sån mikrofoningång som sitter i typ alla pc-datorer? En sån minitele (samma kontakt som små ipod-lurar) med grön ring runt...?

Då är det nog inte så konstigt att det brusar. Jag skulle också föreslå att du skaffar ett nytt ljudkort.

Postat

jag skulle föreslå att du väntar med att köpa nytt ljudkort utan gör dig säker på att du har pluggat in den i line-in på ljudkortet. Ibland kan den vara blå eller grön. Mikrofoningång kan vara rosa på moderkortets inbyggda ljudkort. Är det en laptop är det små symboler, en pil in till in ljudkälla eller en bild på en mikrofon. Kolla så den sitter i line-in. Ibland kan laptops ha samma ingång för line-in och mikrofon, då får man växla mellan dom i mjukvaran.

Är det så att du redan har den i line-in och det brusar för mycket för att du ska bil nöjd, skaffa nytt kort. Själv tyckte jag det var överkomligt med brus. Jag hör det bara om jag drar upp som fasen. Och jag hörde det lika mycket som jag hörde ditt musklick när du satte igång inspelningen. Det kan inte vara bakgrundsljud från datorn och gatan? Testa spela in utan mikrofonen inkopplad i sladden.

Postat (redigerat)
jag skulle föreslå att du väntar med att köpa nytt ljudkort utan gör dig säker på att du har pluggat in den i line-in på ljudkortet. Ibland kan den vara blå eller grön. Mikrofoningång kan vara rosa på moderkortets inbyggda ljudkort. Är det en laptop är det små symboler, en pil in till in ljudkälla eller en bild på en mikrofon. Kolla så den sitter i line-in. Ibland kan laptops ha samma ingång för line-in och mikrofon, då får man växla mellan dom i mjukvaran.

Är det så att du redan har den i line-in och det brusar för mycket för att du ska bil nöjd, skaffa nytt kort. Själv tyckte jag det var överkomligt med brus. Jag hör det bara om jag drar upp som fasen. Och jag hörde det lika mycket som jag hörde ditt musklick när du satte igång inspelningen. Det kan inte vara bakgrundsljud från datorn och gatan? Testa spela in utan mikrofonen inkopplad i sladden.

Hmm jag testade att inte sätta i micken äns nu och recordade...

Det brusade ändå så då är det något annat fel ?

testade ställa om på line in i mjukvaran som var med ljudkortet det kanske blev lite mindre brus nu?

Aja kanske inte kan komma närmare än såhär innan jag skaffar ett riktigt bra ljudkort för musik..

Picture: 2myzomb.jpg

Test igen: http://www.speedyshare.com/340762872.html

Redigerat av Juppe
Postat

Och vad hade du för preamp nu? Behringermixern eller den nya? Som nästa steg skulle jag testa båda och jämföra.

Sen är det svårt att veta om det är ljudkortet, sladdarna, mikrofonen, mixern eller något annat som ger bruset.

Enklaste är ju såklart att du nöjer dig. :rolleyes: Du kan ju lära dig så mycket som möjligt och ha kul ändå.

Postat
Och vad hade du för preamp nu? Behringermixern eller den nya? Som nästa steg skulle jag testa båda och jämföra.

Sen är det svårt att veta om det är ljudkortet, sladdarna, mikrofonen, mixern eller något annat som ger bruset.

Enklaste är ju såklart att du nöjer dig. 😳 Du kan ju lära dig så mycket som möjligt och ha kul ändå.

Preamp: Altro Voice plus

Behringer mixer: Xenyx 802

Sen köpte jag nytt ljudkort idag:

Audiophile 2496...

Skönare ljud blev det...

Fast jag har ej kunnat kopplat in micken och testar för jag behöver 2 hann sladdar mellan mixern och ljudkortet..

Postat
jahadu. då kanske det löser sig. men räkna med att lite brus kommer du alltid få

Bääähhh :/ Ljudet var bättre i nya ljudkortet men jag tycker inte mick kvaliten på inspelning var lika bra som gamla :S

Och ändå är det gamla ljudkortet gjort för spel..

Postat
jahadu. då kanske det löser sig. men räkna med att lite brus kommer du alltid få

Bääähhh :/ Ljudet var bättre i nya ljudkortet men jag tycker inte mick kvaliten på inspelning var lika bra som gamla :S

Och ändå är det gamla ljudkortet gjort för spel..

Erfarenheten säger att det blir inte bra om det är billigt... Man får äta det man har råd att köpa.. jag har spelat in hemma med Neumann TLM103 och mitt motu 828mkII, samt genom ett gammalt behringerbord som jag har för outboard fx. båda låter skit. Nu sedan en tid har jag turen att jag kan spela in i en bra studio i princip när jag vill..och vips..perfekt. API preamps genom digidesign 192.. spelade in med 13 mikrofoner häromnatten..inte ett brus..

Nä.. vill vi att det ska låta bra måste vi pynta. Min plånbok ligger och vrider sig i fickan..

Postat

OK visst är det skilnad på saker och saker. En Neuman är bättre än billig kinamick OK. Men det viktigaste är inte prylarna utan rummet. Det spelar ingen roll vilka grejer man har om man ändå spelar in i köket där både fläktar och datorer brummar klart som fan att det blir brus.

Dessutom är en gate sällan en bra lösning på någonting. En gate ska man använda bara om det är katastrof eller som en effekt.

Har man mycket ljud i rummet så bör man hantera inspelningen mer som en livespelning. Dvs. använd bra dynamiska mickar där kondensatormickar tar upp för mycket av rummet.

Postat (redigerat)

Lyssnade lite och tyckte inte att bruset var nåt problem.. Första testet lät bättre med mer närhet.. Det enda brus jag egentligen hörde var bakrundsljudet från din dator. ☺️

Tog mig friheten att lägga på en simpel noisgate på din fil med Wavelab.. Renderade via Waves L2 limiter då grundvolymen var en aning låg..

Så här låter det då:

http://www.speedyshare.com/896818130.html gör gärna ett A/B test med ditt test på http://www.speedyshare.com/148450171.html

Redigerat av hegobald
Postat
Lyssnade lite och tyckte inte att bruset var nåt problem.. Första testet lät bättre med mer närhet.. Det enda brus jag egentligen hörde var bakrundsljudet från din dator. ☺️

Tog mig friheten att lägga på en simpel noisgate på din fil med Wavelab.. Renderade via Waves L2 limiter då grundvolymen var en aning låg..

Så här låter det då:

http://www.speedyshare.com/896818130.html gör gärna ett A/B test med ditt test på http://www.speedyshare.com/148450171.html

nice!

Fast jag har fått min preamp att funnka nu 🙂

Fast jag vill ändå uppnå samma mick ljud som jag hade på förra ljudkortet tyckte det var skönt.. helst när du hade lagt till noise gate 🙂

Fast det blir väll till och ratta tills man kommer fram till nåt antagligen..

Postat (redigerat)
OK visst är det skilnad på saker och saker. En Neuman är bättre än billig kinamick OK. Men det viktigaste är inte prylarna utan rummet. Det spelar ingen roll vilka grejer man har om man ändå spelar in i köket där både fläktar och datorer brummar klart som fan att det blir brus.

Dessutom är en gate sällan en bra lösning på någonting. En gate ska man använda bara om det är katastrof eller som en effekt.

Har man mycket ljud i rummet så bör man hantera inspelningen mer som en livespelning. Dvs. använd bra dynamiska mickar där kondensatormickar tar upp för mycket av rummet.

Med brus menar jag sådant som uppkommer vid signalens väg genom apparaterna, det andra kallas rum eller kanske lite vackert: atmosfär...mnja.. jag kan hålla med dig lite när det gäller mickarna. Men när det gäller preamps o a/d så finns det inga andra vägar än de som gräver djupa hål i plånboken... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Och faktum är att i studioköket har många skivor spelats in..åtminstone delvis..

Redigerat av urdus
Postat (redigerat)
... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 😄 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 😳

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 😉 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

Redigerat av lavrell
drloop (oregistrerad)
Postat
... och gate..nää det funkar inte till annat än att klippa sönder trumkomp med..eller till sidechain experiment möjligtvis.

Jasså det va som fan 😄 så då har jag gateat mina pukor helt i onödan eftersom det ändå inte funkar? 😳

Näe nu driver jag bara med dig, men jag tycker det faktiskt är lite kul att du inte får det att låta bra med en TLM103:a och ett Motu-kort.

Får man inte så bra grejer att låta bra, utan rent utav SKIT som du påpekar så kanske du bör se över dina egna inspelningskunskaper 😉 Inge bra att tuta i alla hempulare att allt under Highend-klass låter skit för det gör det verkligen inte.

Sitter mer i användarens kunskap än utrustningen

+1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.