Mollin (oregistrerad) Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 ..Men visst fanken är macen bra helt ok dator, lite onödigt dyr bara.A1 För 10'675:- får du en bärbar Macbook med 2.1GHz Intel Core 2 Duo, 2GB minne, inbyggd webkamera, ett otroligt operativsystem som slår Vista med hästlängder, snygg design, gedigen konstruktion, förinstallerade drivrutiner till det mesta, massvis med bra programvara, trådlös nätverksuppkoppling, bluetooth, multi touch track pad.. finns massa mer.. Känns för mig inte särskilt dyrt.. Javisst det var inte så tokdyrt, men hur kul är det egentligen att sitta och producera med en 13" skärm? Vissa VST'er kommer ju garanterat inte få plats. Sen har vi hårddisken, 5400RPM, det är vanligt bland bärbara datorer men det går segt. 🙂
Dado Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Äntligen så har jag skaffat mig ett mönster 🙂 Den senaste Mac pron..Den är sååå skön..Har Macbook sedan ett år tillbaka.. Väntar bara på att magsjukan ska ge sig så att man kan provköra den.
Anders F Postat 1 mars 2008 Postat 1 mars 2008 Äntligen så har jag skaffat mig ett mönster 🙂Den senaste Mac pron..Den är sååå skön..Har Macbook sedan ett år tillbaka.. Väntar bara på att magsjukan ska ge sig så att man kan provköra den. Då får man säga grattis till köpet, och en annan är också sjuk, men mitt har satt sig på hörseln så jag kan inte heller sitta något i studion i helgen 🙁 MVH Anders
Mollin (oregistrerad) Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Min polare har en det funkar allt. Till musikproduktion? 😳
Zipzap Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Min polare har en det funkar allt. Till musikproduktion? 😛 Varför skulle det inte funka?
Mollin (oregistrerad) Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Min polare har en det funkar allt. Till musikproduktion? 😛 Varför skulle det inte funka? Nu frågade jag inte om det Gick att använda till musikproduktion, det är ju självklart att det går. Men eftersom den inte går att få så stark så tänkte jag mest på hur prestandan är, kunde formulerat frågan bättre.
hegobald Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Välkommen tammetusan! Och det roliga är att om du råkar ha en Windows installations Cd med en giltig CD-key liggandes så kan du installera Windows också via Bootcamp och plöja vidare med FL studio och Cubase om du vill! 😛
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Jag kunde nog också både förstått frågan och besvarat den bättre 😛 . Jag var hemma hos honom igår och han körde ett projekt med i nuläget 37 audiospår + lite effekter på samtliga spår (mest eq) på en av Logics arrange presets som väl i sig innehåller säkert 10-15 av Logics audioinstrument. Obs! det fanns ingen mididata på dom spåren i det här läget så det är ju svårt att säga hur många sådana spår man kan ha igång tillsammans med 37 audiospår innan den kroknar. Lättast är väl om du hör här om nån har en som råkar bo i närheten av dig och be att få komma och kolla själv.
Thimmie Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 😛 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 😄
Elof (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 (redigerat) Jag kunde nog också både förstått frågan och besvarat den bättre 😄 . Jag var hemma hos honom igår och han körde ett projekt med i nuläget 37 audiospår + lite effekter på samtliga spår (mest eq) på en av Logics arrange presets som väl i sig innehåller säkert 10-15 av Logics audioinstrument. Obs! det fanns ingen mididata på dom spåren i det här läget så det är ju svårt att säga hur många sådana spår man kan ha igång tillsammans med 37 audiospår innan den kroknar. Lättast är väl om du hör här om nån har en som råkar bo i närheten av dig och be att få komma och kolla själv. Ingen mididata betyder ju att det inte drar någon som helst kraft, fast det kanske var det du menade på. Jag har en av de långsammare G5 maskinerna (enkel 1,8 med 1,5 gb ram). Där har jag krämat strax över 40 ljudspår, 5 samplers och 90 pluggar. Då ligger den på max. Men fler ljudspår skulle inte vara några som helst problem, om jag inte körde några pluggar på dem. Jag tror att med en snabb disk via fw är det inga problem att göra musik på en minimac. Men, ju oerfarnare man är, desto mer pluggar använder man ofta, så det gäller att utnyttja kraften man har på bästa vis. Redigerat 3 mars 2008 av Elof
Micke H Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🥰 Cubase och Reason finns i alla fall till Mac.
Thimmie Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 🙂 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 Cubase och Reason finns i alla fall till Mac. Gött mos! 🙂
Mollin (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 🙂 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 Kör Logic Studio/Express istället för Cubase ^^ ReWire mellan Reason och Logic.
Thimmie Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 🙂 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 Kör Logic Studio/Express istället för Cubase ^^ ReWire mellan Reason och Logic. Jag använde logic i studion när vi spelade in vår EP. Jag tycker inte att Logic är sååå logiskt. Eller så är det bara jag... 😄
Anders F Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 (redigerat) Gratulerar! 😄 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 IK MUltimedia Amplitube finns även det för MAC. //Anders Redigerat 3 mars 2008 av Gizmozis
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 😄 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 Logics egen variant av förstärkar simulator (om du kan tänka dig Logic som musikprogram) är verkligen helt ok, fullt jämförbar tycker jag i alla fall. Aettan
Sonefors Postat 3 mars 2008 Trådstartare Postat 3 mars 2008 Gratulerar! 🙂 Funderar själv på att köpa en Macbook 2,4 Ghz med 4 GB ram. Det jag undrar är om Cubase, Reason och Amplitube finns till Mac. Annars får jag väl hitta substitut. 🙂 Kör Logic Studio/Express istället för Cubase ^^ ReWire mellan Reason och Logic. Jag använde logic i studion när vi spelade in vår EP. Jag tycker inte att Logic är sååå logiskt. Eller så är det bara jag... 😕 Jag vet inte om det var sjuan eller åttan ni spelade in på, men jag ogillar Logic 7 riktigt mycket p.g.a att jag tycker det känns så rörigt och plottrigt på nått sätt. Logic 8 är däremot som en dröm. Övergången från Cubase känns knappt och då har jag kört cubase i 5 år (sx 3 av dom). Älskar Mac och Logic helt enkelt. Sen att datorn säger system overload när den inte orkar längre är också väldigt bra. Mycket bättre än att det knastrar och har sig. Mvh Fredrik Sonefors
Gilbert Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 (redigerat) System overload... redan? Vad kör du för monster projekt? Vad blev det för ljudkort? Redigerat 3 mars 2008 av Gilbert
favoritanton Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Är det inte värt att vänta tills man har pengar till en MacBook Pro istället för att slå till med den nu ganska billiga vanliga Macbooken...?
Sonefors Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 System overload... redan? Vad kör du för monster projekt? Vad blev det för ljudkort? Nja, monster projekt skulle jag väl inte påstå att det är, hehe. Men ca 26 AU instrument och 18 audiospår och 24 effekter, typ. Har inte blivit något ljudkort ännu, då jag är en fattig student just nu. Har typ 2000 över till mat och övrigt varje månad. Riktigt psyktiskt, haha 🙂 Men jag ska bli rik inom några år tänkte ja, så det gör inget 🙂 Mvh Fredrik
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Ljudkort står överst på inköpslistan antar jag. Se upp för ”Agere-monstret”... 🙂
Sonefors Postat 20 maj 2008 Trådstartare Postat 20 maj 2008 Ljudkort står överst på inköpslistan antar jag. Se upp för ”Agere-monstret”... 😛 Nja, en Mac Pro står överst på listan 🙂 Kan iallfall inte spela in vocals eller använda mina monitorer där jag bor nu, och jag kommer att bo här tills i december. Så innan dess blir det nog inget ljudkort. Funkar fint att producera och skriva låtar med iMacens ljudkort och mina AKG K601, så jag klara mig just nu. Sen om det skulle vara så att jag behöver spela in något annat eller mixa, så går jag bara till skolans (SAE) fina Studios 🙂 Mvh Fredrik
Gilbert Postat 20 maj 2008 Postat 20 maj 2008 Sen om det skulle vara så att jag behöver spela in något annat eller mixa, så går jag bara till skolans (SAE) fina Studios 🙂 Lyxigt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.