Jump to content
Annons

Renovering av äldre gitarr av okänt märke!

Tepe (oregistrerad)

Recommended Posts

Tepe (oregistrerad)

Hallå!

Hade tänkt att renovera en gammal el-gittar av okänt märke/modell.

Jag tycker den är jävligt snygg men det är lite taskigt ljud i den, + att micken sitter för högt så att strängarna tar i.

Men nu undrar jag: Vilken sorts mick borde jag skaffa? och om det nu är någon som känner igen gitarren så vore det kul att veta vad det är för något!

2eds6mu.jpg

Tack! /Tepe

Dela på andra sajter

Annons

först och främst: KÖP INGET ÄNNU!

riktigt snygg gitarr, och den kommer bli jättebra, om du tar det lite lugnt med inköp än så länge. mickar till gitarr är onödigt dyrt enligt mitt tycke, och den micken du har i låter säkert skitbra!!

så rent funktionellt tycker jag

stränghöjd - där har du två punkter du måste hålla koll på. 1. halsen, är den rak eller pilbågsformad? 2. stallet, är det satt hög stränghöjd på det?

micken behöver du förmodligen inte byta.. byt istället pottarna (vridpotentiometer!!) ocj transistorn som förmodligen sitter vid tonkontrollern..

när du har fått saker och ting att funka som det ska bör gitarren låta MYCKET bättre.. vill du få det gjort av nån som gör sånt nästintill varje dag, samt för en billig slant, så skicka ett PM till mig för prisförslag.

Dela på andra sajter

Tepe (oregistrerad)
Sån har jag två stycken. Den ena har jag satt en P-90 mick på i stalläge, och inget annat. Låter svinbra i G-stämning. Den andra väntar fortfarande på renovering, men det kommer.

Okej! Vet du vad det är för märke och modell? Har letat så länge, men jag hittar ingenting som liknar den..

Dela på andra sajter

Sån har jag två stycken. Den ena har jag satt en P-90 mick på i stalläge, och inget annat. Låter svinbra i G-stämning. Den andra väntar fortfarande på renovering, men det kommer.

Okej! Vet du vad det är för märke och modell? Har letat så länge, men jag hittar ingenting som liknar den..

skulle tipp på ngt slags japanbygge... typ fd ibanez eller en kawai. (jepp de gjorde gitarrer) och ibanez kopierade ALLT pre 81..

Dela på andra sajter

Tepe (oregistrerad)

riktigt snygg gitarr, och den kommer bli jättebra, om du tar det lite lugnt med inköp än så länge. mickar till gitarr är onödigt dyrt enligt mitt tycke, och den micken du har i låter säkert skitbra!!

stränghöjd - där har du två punkter du måste hålla koll på. 1. halsen, är den rak eller pilbågsformad? 2. stallet, är det satt hög stränghöjd på det?

micken behöver du förmodligen inte byta.. byt istället pottarna (vridpotentiometer!!) ocj transistorn som förmodligen sitter vid tonkontrollern..

när du har fått saker och ting att funka som det ska bör gitarren låta MYCKET bättre.. vill du få det gjort av nån som gör sånt nästintill varje dag, samt för en billig slant, så skicka ett PM till mig för prisförslag.

okej. Jo micken låter faktiskt helt OK så länge man kör på lite lägre volym. Men, jag vill kunna repa med den här gitarren och när man drar på liite högre volym så blir det bara rundgång vad man än gör. Tänkte att det kanske berodde på att micken var gammal..

jag har höjt strängarna så mycket det går och då funkar det rätt bra, halsen är rak också. Men det som blir problem är att strängarna blir så höga att det knappt går att spela nedanför tolfte bandet.

Tack för det svaret!

Redigerat av Tepe
Dela på andra sajter

okej. Jo micken låter faktiskt helt OK så länge man kör på lite lägre volym. Men, jag vill kunna repa med den här gitarren och när man drar på liite högre volym så blir det bara rundgång vad man än gör. Tänkte att det kanske berodde på att micken var gammal..

jag har höjt strängarna så mycket det går och då funkar det rätt bra, halsen är rak också. Men det som blir problem är att strängarna blir så höga att det knappt går att spela nedanför tolfte bandet.

Tack för det svaret!

skruva bort micken o ta bort lödningarna på den och skicka till mig så eliminerar jag rundgången på den åt dig.. 😄

blir billigt, för att det går genom forumet.. PMa mig för pris!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hej,

En typisk "Hobbexplanka". Det brukade väl sitta en dekal som trillar bort med namnet Clear Sound på huvet. Mekaniken och rattar är desamma, men trädelarna skiljer sig från mitt exemplar som för övrigt är mer lättspelad än min Fender Strat(!).

Du lär ha samma problem med intoneringen som jag hade. Jag monterade ett tuneomaticstall och nu låter den skapligt.

Priset var c:a 230 kr i mitten på 70-talet, så det är ingen dyrgrip. Som kuriosa lär Yngvie M ha börjat på en Clear Sound också.

(Gitarren på bilden är något modifierad)

gitarr.jpg

Dela på andra sajter

Tepe (oregistrerad)
Tepe - hur går det med bygget?? låter micken bättre nu ??

vh

Jorå, den låter bra! Väntar bara på att kunna byta stämmekanik nu, stämskruvarna satt stenhårt. Men sen ska den väl vara klar att spela på! 🙂

Dela på andra sajter

Tepe - hur går det med bygget?? låter micken bättre nu ??

vh

Jorå, den låter bra! Väntar bara på att kunna byta stämmekanik nu, stämskruvarna satt stenhårt. Men sen ska den väl vara klar att spela på! 🙂

aha.. slå lite lätt på skruvmejseln innan ddu lossar skruven.. alltså när du har mejseln i spåret.. och tänk på att mejseln måste passa exakt för att inte förstöra ngt!!

när du tappar på verktyget så slås gängorna lite löst. har jag i åtanke när jag lossar hårda skruvar.. kommer från min lilla period som mekaniker.. 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.