Jump to content
Annons

Rengöra elgitarrhals


Zipzap

Recommended Posts

Tjo Alla!

Håller på att renovera/bygga om en gammal elgitarr "gibson kopia".

Halsen ser inte allt för rolig ut 😛

Någon som vet vad jag kan rengöra den med? Vill att ska se så ny ut som möjligt (:

Thx// Zz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk på att halsen på en Gibsontyp av gitarr är av ebenholts eller rosewood och är därför obehandlad.

Jag skulle inte rekommendera att använda något starkare är "såpvatten", helst bara skrapa lite med naglarna eller något.

Efter rengjöring så kan man smörja in greppbrädan med lite citronolja.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag brukar göra på lönnhalsar (lackade) är att rengöra med möbelpolish.

på rosewoodgreppbrädor och liknande material så brukar jag slipa med ngt rakt och vasst, ex. väldigt rak kniv eller rakblad fr att få bort all skit. sen oljar jag halsen med antingen citronolja eller annan olja. nu har jag hemma en liter rå linolja som jag oljat halsen på en les paul med.

jag köpte den och några penslar på ÖB för 45 pix.

häll upp oljan i en liten kopp av ngt slag, ngt som inte tar för mkt stryk, ex en gammal värmeljushållare, eller en plastkopp.. pensla på rätt så rikligt på halsen med oljan, och låt sjuda i 20 min. iaf sjunka in. sen tar du en bit papper och torkar bort allt som inte sugits upp av träet..

självkalrt måste man vara väldigt nogrann med att få bort all skit under oljan, annars blir det bara värre..

sen ska NYA strängar på inget kokt eller så. helt nya från förpackning. kan inte poängteras nog.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret IDF. Det var guldvärt! 🙂

puh. jag höll andan till:

🙂

hoppas de funkar, annars gör jag sånt var dag, och kan för en resonabel peng göra det åt dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
på rosewoodgreppbrädor och liknande material så brukar jag slipa med ngt rakt och vasst, ex. väldigt rak kniv eller rakblad fr att få bort all skit. sen oljar jag halsen med antingen citronolja eller annan olja. nu har jag hemma en liter rå linolja som jag oljat halsen på en les paul med.

jag köpte den och några penslar på ÖB för 45 pix.

häll upp oljan i en liten kopp av ngt slag, ngt som inte tar för mkt stryk, ex en gammal värmeljushållare, eller en plastkopp.. pensla på rätt så rikligt på halsen med oljan, och låt sjuda i 20 min. iaf sjunka in. sen tar du en bit papper och torkar bort allt som inte sugits upp av träet..

självkalrt måste man vara väldigt nogrann med att få bort all skit under oljan, annars blir det bara värre..

Precis som med köksbänkarna, med andra ord ...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Linolja är totalt VÄRDELÖST att använda outspätt, speciellt på saker som inte möter väder och vind. Det är nämligen väldigt långsamt och kan kladda av sig i flera veckor om det används på fel sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag brukar göra på lönnhalsar (lackade) är att rengöra med möbelpolish.

på rosewoodgreppbrädor och liknande material så brukar jag slipa med ngt rakt och vasst, ex. väldigt rak kniv eller rakblad fr att få bort all skit. sen oljar jag halsen med antingen citronolja eller annan olja. nu har jag hemma en liter rå linolja som jag oljat halsen på en les paul med.

jag köpte den och några penslar på ÖB för 45 pix.

häll upp oljan i en liten kopp av ngt slag, ngt som inte tar för mkt stryk, ex en gammal värmeljushållare, eller en plastkopp.. pensla på rätt så rikligt på halsen med oljan, och låt sjuda i 20 min. iaf sjunka in. sen tar du en bit papper och torkar bort allt som inte sugits upp av träet..

självkalrt måste man vara väldigt nogrann med att få bort all skit under oljan, annars blir det bara värre..

sen ska NYA strängar på inget kokt eller så. helt nya från förpackning. kan inte poängteras nog.. 😉

Fungerar de med linolja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...