Nystrom Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 Hejsan nu jag undrar vad ni tcker är en schyst ljud grund om man skall göra techno/trance musik i fl ? och jag själv rent ut sagt suger på at få schysta ljud så om nån vet några schysta samplers som är gratis eller om man kan hitta nån templete vore det guld det som jag hittils har använt som inte låter bra är en kick med bas och synth samt med en underliggande stråke och nåra hihats någon som håller på med seondtunez/kobojsanra liknande musik som kan spara en template eller nått ?=)
Lonian Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Hejsan nu jag undrar vad ni tcker är en schyst ljud grund om man skall göra techno/trance musik i fl ? och jag själv rent ut sagt suger på at få schysta ljud så om nån vet några schysta samplers som är gratis eller om man kan hitta nån templete vore det guld det som jag hittils har använt som inte låter bra är en kick med bas och synth samt med en underliggande stråke och nåra hihats 🙂 någon som håller på med seondtunez/kobojsanra liknande musik som kan spara en template eller nått ?=) Köp Club sounds vol 1 & 2
Tenshie Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Hejsan nu jag undrar vad ni tcker är en schyst ljud grund om man skall göra techno/trance musik i fl ? och jag själv rent ut sagt suger på at få schysta ljud så om nån vet några schysta samplers som är gratis eller om man kan hitta nån templete vore det guld det som jag hittils har använt som inte låter bra är en kick med bas och synth samt med en underliggande stråke och nåra hihats 🙂 någon som håller på med seondtunez/kobojsanra liknande musik som kan spara en template eller nått ?=) Köp Club sounds vol 1 & 2 Om man använder sig av dessa samplingar i sina låtar, är dom ens egna då, alltså royalty-fria eller vad man säger? 🙂
Piccazzo Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Om man använder sig av dessa samplingar i sina låtar, är dom ens egna då, alltså royalty-fria eller vad man säger? DU äger rättigheten att använda dom men INTE att distribuera dom vidare m.a.o Sälja som dina egna
Ultravåld Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Finns det något prejudicerande fall där en låt/skiva dragits in/inte fått släppas, artist blivit stämd osv, på grund av att en one shot-sample använts?
Fippe Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Finns det något prejudicerande fall där en låt/skiva dragits in/inte fått släppas, artist blivit stämd osv, på grund av att en one shot-sample använts? I "The Verve - Bitter Sweet Symphony" fanns det något stycke som var stulet från en Rolling Stones låt. Så Rolling stones fick rätten till låten. Är inte helt säker på det, men såg det på tv iaf.
Ultravåld Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Finns det något prejudicerande fall där en låt/skiva dragits in/inte fått släppas, artist blivit stämd osv, på grund av att en one shot-sample använts? I "The Verve - Bitter Sweet Symphony" fanns det något stycke som var stulet från en Rolling Stones låt. Så Rolling stones fick rätten till låten. Är inte helt säker på det, men såg det på tv iaf. Jag menade ett enstaka slag, ett visst hihatljud ex.
Nystrom Postat 5 februari 2008 Trådstartare Postat 5 februari 2008 så man moste göra alla ljud själv 😐 ? Det jag har mest problem med är ett bra synth ljud skall kolla andra trådar nu och så men om någon vill så kan ni ju ge tips och så eller några samplingar (och då menar jag ett ljud) ?
Ultravåld Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) så man moste göra alla ljud själv 😮 ? Det jag har mest problem med är ett bra synth ljud skall kolla andra trådar nu och så men om någon vill så kan ni ju ge tips och så eller några samplingar (och då menar jag ett ljud) ? Det är nog vad det oftast menas på det här forumet när det talas om samplingar 😄 Man måste inte göra alla ljud själv. Ett bra sätt att komma igång snabbt och lära sej var för mej att fippla med färdiga presets, ganska snart lär man sej hur det är uppbyggt och kan göra egna från scratch. Att klicka ut sina midinoter och sitta och bläddra igenom presets (egna eller förinställda) kan också vara ett bra sätt att få lite nya idéer ifall inspirationen stannat av. Sytrus (om du har den) är hyfsat enkel att fatta iallafall grunderna i, samtidigt som den är ett relativt kraftfullt verktyg. Gratis trumsamples lär väl finnas i drivor om du googlar, vipzone osv Ett annat enkelt nybörjartips för att få låtarna att låta lite roligare är att lägga på diverse effekter. I FL gör du såhär: F9, välj en ledig kanal, högerklicka, link selected channels to this track, klicka på effektsloten (till höger), select, välj effekt. Tog ett litet tag innan jag hittade dit. Tutorials är inte min grej. Frågan kvarstår, har någon någonsin ens hört talas om att det blivit bråk om att nån känt igen "sin" kick i någon annans låt? Rätta mej om jag har fel här, men är inte vengeance-skivorna delvis saxade kicks/hihats/snares från låtar? Jag tycker iallafall att det låter så ibland. Vissa ljud känns mest som utfyllnad, eller så undrar man "jaha hur tänkte dom här egentligen?". Jag menar typ kicks där man hör en hihat också. Jag har iallafall svårt att tänka mej att dom har suttit och spelat in/rattat fram allting. Ger mej fan på att det har nånting med verkshöjd att göra Redigerat 6 februari 2008 av Ultravåld
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.