Jump to content
Annons

Yamaha TX802

Recommended Posts

Andy74 (oregistrerad)
Postat

Hej

Ny på forumet men är nu glad att vara här.

Jag köpte för ett tag sedan en gammal TX802 och den verkar först se bra ut och fungerar bra. Det är bara det att jag inte vill ha förra ägarens ljudinställningar och gör därför en Factory reset - allt enligt Yamahas instruktioner. Försöker även att sätta memory protect på off, vilket är helt värdelöst eftersom det återgår till "on" när man stängt av modulen. (reset kräver att man trycker "on" samtidigt som knapp 8 och 9).

Detta funkar alltså inte. Hur ska jag göra?

Antar att det är liknande procedur på DX7II, men det vet jag inte säkert. Hjälp hjälp hjälp hjälp....

MVH

Andy

• 1 månad senare...
Annons
Postat (redigerat)
Hej

Jag köpte för ett tag sedan en gammal TX802 och den verkar först se bra ut och fungerar bra. Det är bara det att jag inte vill ha förra ägarens ljudinställningar och gör därför en Factory reset - allt enligt Yamahas instruktioner. Försöker även att sätta memory protect på off, vilket är helt värdelöst eftersom det återgår till "on" när man stängt av modulen. (reset kräver att man trycker "on" samtidigt som knapp 8 och 9).

Antar att det är liknande procedur på DX7II, men det vet jag inte säkert. Hjälp hjälp hjälp hjälp....

MVH

Andy

Är det själva patcharna och performancearna (som det så fint heter på swengelska) du vill återställa till fabriksoriginal? I så fall ligger det till så att TX802 likt DX7 inte har dem liggandes i något internt rom som man kan blasta tillbaka dem från, utan man får helt enkelt ladda dem från ROM-cartridge eller via midi/sysex. Här hittar du factory presets för TX802 för nedladdning. Vad de gör är att rensa alla user voices (de får alla samma "init patch") och lägga in performances som använder rom-ljuden (voice bank A och B ). Instruktioner för hur man laddar upp allt rätt finns med i zip-filen. Sedan finns det ju myriader med voice-banker att ladda ner från nätet ifall man inte tycker FM-programmering är ett stimulerande sätt att fördriva tiden... 😲

Hade själv en utmaning i att styra upp en TX802 där precis allt var inställt åt skogen och allt hette #€%&/ och liknande (dåligt batteri? jag lär väl märka, men än så länge sköter den sig) och jag fick brottas en stund med den innan den lät alls, lät mer än varannan oktav, tog emot modulation och så vidare. Utan pdf-manualen från sidan ovan hade jag varit körd!

Redigerat av Yoe
Andy74 (oregistrerad)
Postat
Hej

MVH

Andy

Är det själva patcharna och performancearna (som det så fint heter på swengelska) du vill återställa till fabriksoriginal? I så fall ligger det till så att TX802 likt DX7 inte har dem liggandes i något internt rom som man kan blasta tillbaka dem från, utan man får helt enkelt ladda dem från ROM-cartridge eller via midi/sysex. Här hittar du factory presets för TX802 för nedladdning. Vad de gör är att rensa alla user voices (de får alla samma "init patch") och lägga in performances som använder rom-ljuden (voice bank A och B ). Instruktioner för hur man laddar upp allt rätt finns med i zip-filen. Sedan finns det ju myriader med voice-banker att ladda ner från nätet ifall man inte tycker FM-programmering är ett stimulerande sätt att fördriva tiden... 😉

Hade själv en utmaning i att styra upp en TX802 där precis allt var inställt åt skogen och allt hette #€%&/ och liknande (dåligt batteri? jag lär väl märka, men än så länge sköter den sig) och jag fick brottas en stund med den innan den lät alls, lät mer än varannan oktav, tog emot modulation och så vidare. Utan pdf-manualen från sidan ovan hade jag varit körd!

Tack så hemskt mycket.

Underbart.

Andy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.