Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tittat in ett paket deal med ett digi 02 (11000kr), har även pratat med några om protools. En del hävdar att Protool krånglar med midi. En del säger att midi funktionen var sämre innan.

Vad skall man tänka? Inte för att jag använder mjuksynthar i allmänhet, men om man skulle börja med det? Ok, funderar på att börja med Reason i samma veva, så midi skulle vara bra när man tänker efter....

Annons
Postat (redigerat)

Hej leere.

Mycket prat är det. Jag kan väl prata jag också då.

Midi i ProTools är precis lika bergstabilt som ljud. Det funkar helt utan mankemang enligt min erfarenhet.

Det finns andra program som har mer "finesser" för midi-hantering. De kan kanske automatiskt skapa arpeggios eller automatisk skapa ackord, skriva ut midi som noter, applicera "pluggar" på midi före synten och en hel massa annat.

I PT LE man kan spela in, editera och spela upp utan några som helst problem. Det funkar både med externa syntar och med mjukvarusyntar. Det finns en hel funktioner för att hantera ändringar i tempo, kvantisera, lägga in enveloper för volym, kontrollera CC med mera. Jämfört med de vassaste på marknaden, kanske lite grundläggande, men det som finns fungerar utmärkt bra och uppfyller en musikers behov fullt ut.

Så fundera inte så mycket.

Se till dock att du får programvaruversion 6. Det är mycket nytt sedan version 5. (Får du bara 5 med i paketet så går det att uppgradera för en rimlig penning).

Trombonisten

Redigerat av trombonisten
Postat

Jag tycker den var rätt krånglig i början då jag kört mycket med Cubase innan, men kommer man bara in i den så funkar den bra tycker jag.

lizzydevine (oregistrerad)
Postat

har inte stött på några problem med midi i protools..

det funkar kanon...

Har iofs inte använt mig av Cubase och andra program tidigare...

Lizzy

Postat
Jämfört med de vassaste på marknaden, kanske lite grundläggande, men det som finns fungerar utmärkt bra och uppfyller en musikers behov fullt ut.

Jag använder Cubase nu, och det är lite midi som används. Egentligen behövs midi mer för att komma åt ljud som jag inte kan göra genom hårdvara. Så det är bara det grundläggande jag behöver.

Tack för hjälpen. Nu är det bara att skramla ihop lite pengar, för jag skall konvertera till ProTools 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.