borissvencovic Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 đ Funderar pĂ„ om jag förköpt mig nu.nu har jag samlitude 10 pro installerad,men undrar om jag som som inte kan nĂ„t specielt om musikproducktion verkligen har anvĂ€ndning för allt som gĂ„r att göra med Samlitude 10,kĂ€nns lite som det Ă€r tillrĂ€ckligt med Magix Music studio 12 deluxe, undrar om det finns fler som slagit pĂ„ stort och köpt samlitude 10 pro ha det bra alla đ
punkrockdude Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 om du Àr hemmapulare som jag ocksÄ Àr sÄ Àr nog Pro versionen overkill, men visst vill man ha alla funktioner för man sÀger till sig sjÀlv "men tÀnk om den Pro funktionen skulle komma til nytta nÄgon gÄng". Vad kostar inte Pro versionen förresten? MvH
Linus Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Du vet inte om du behöver funktionerna men Ă€ndĂ„ lĂ€gger du ut 6500:- pĂ„ programmet? đ Har du inte jĂ€mfört specifikationerna mellan versionerna?
Valle Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Du vet inte om du behöver funktionerna men ÀndÄ lÀgger du ut 6500:- pÄ programmet? Snarare 9000+ SEK ...
borissvencovic Postat 1 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 1 februari 2008 đ lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gĂ€mförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segonia Ă€r som jag uppfata det att det gĂ„r att jobba med film i segonia, i gĂ€mförelse med magix studio 12 ,sĂ„ Ă€r den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja Ă€ndĂ„ inte förstĂ„r magix har mer begrĂ€nsningar,samlitude Ă€r mer obegrĂ€nsad samtidigt funderar jag pĂ„ om samplitude .verkligen Ă€r sĂ„ bra som jag tror i gĂ€mförelse mot mer tradisionela program. kan va sĂ„ att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude đ
Demonproducenten Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 âșïž lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gĂ€mförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segoniaĂ€r som jag uppfata det att det gĂ„r att jobba med film i segonia, i gĂ€mförelse med magix studio 12 ,sĂ„ Ă€r den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja Ă€ndĂ„ inte förstĂ„r magix har mer begrĂ€nsningar,samlitude Ă€r mer obegrĂ€nsad samtidigt funderar jag pĂ„ om samplitude .verkligen Ă€r sĂ„ bra som jag tror i gĂ€mförelse mot mer tradisionela program. kan va sĂ„ att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude đ jag tror du har sĂ„ gott om pengar att om du inte behöver tĂ€nka pĂ„ det hĂ€r innan du lĂ€gger 1000⏠pĂ„ inköpet sĂ„ Ă€r det nog ett bra köp för dig sequoia hade nog vart overkill dĂ€remot
trombonisten Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 Sequioa har nÄgra funktioner som för rÀtt person Àr vÀrda mer Àn prisskillnaden. En av dem Àr "source-targe" editering som Àr rÀtt svÄr att begripa sig pÄ. (be mig inte försöka beskriva). Men jobbar med att klippa klassisk musik sÄ Àr det en helt oslagbar arbetsmodell. Den funktionen enbart har fÄtt flera som jobbar med klassisk musik att vÀlja Sequioa. SjÀlv anvÀnder jag Samplitude Pro för att komma Ät nÄgra funktioner jag behöver dÀr, men sneglar pÄ Sequioa Àven om det kÀnns svidande att lÀgga upp pengarna. För andra personer kan magix studio vara en perfekt kombination av funktioner och pris. Sen finns det ju ett helt gÀng andra program att vÀlja som kanske passar Ànnu bÀttre för en viss person. Cubase, Sonar, ProTools LE, Reaper, Traction och sÄ vidar dyker spontant upp som namn. Det finns med andra ord inget allmÀnt svar pÄ om vilket program som Àr bÀst och om det Àr vÀrt skillnaden i pengar att köpa en större version. Det Àr bara nÀr man tar in vad anvÀndaren skall göra och hur plÄnboken ser ut som det blir möjligt att svara pÄ. JÀmför med att köpa bil, en del köper Porsche Cayenne. SjÀlv kör jag en rejÀlt begagnad Toyota Yaris Verso. För andra Àr det cykel som gÀller. G.
borissvencovic Postat 2 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 2 februari 2008 đ En stor anledning till att jag köpte samlitude 10,Ă€r att jag va lite trött pĂ„ alla demos,e-verisioner ,men det Ă€r nog sĂ„ det Ă€r tĂ€nkt,att man ska bli intresserad av att köpe en Pro. Det Ă€r nog sĂ„ att Pro Ă€r mer för den som arbetar med musik och lite överkurs för mig som mest kollar hur olika synthar Ă€r/funkar I Samlitude Ă€r det ju med Robota pro och Independence LE, Independence Ă€r helt ok,men Robota verkar va frĂ„n 2005 och jag önskar mer stöd för att kontrolera Robota med hĂ„rvara Lite trĂ„kit att inte exempelvis inte Revolta eller Vita som finns i Music Studio inte funkar i Samlitude. Supporten funkar bra,har fĂ„tt svar ,synd bara att jag har svĂ„rt att förklara vad jag har för problem, jag Ă€r inte sĂ„ bra pĂ„ Engelska, Ett problem som jag upptĂ€ck Ă€r att Samlitude 10 och Ă€ven samlitude 9.men inte Music studio har,Ă€r att det Ă€r nĂ„t som hĂ€nger sig i Hardware Kontroller! Jag har en midi controllenhet (bitstream) och ett klaver ett enkelt men fungerande, bĂ„da gĂ„r att ansluta till Pc med USB,men dĂ„ hĂ€nger sig Samlitude ,krĂ€vde en systemĂ„terstĂ€lning av XP för att kunna starta Samlitude (va tvungen att fĂ„ bort usbdrivrutinen för mitt Midi keyboard) Ansluter jag dĂ€remot klavert via Midi sĂ„ funkar det hur bra som helst nĂ„t Ă€r fel dĂ€r, jag har sĂ„nt ljudkort att jag kan anvĂ€nda mig av midi, mĂ„nga har det kanske inte, idag verkar det som allt ska anslutas via usb Ha en bra dag Alla
Valle Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 Till borissvencovic: Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc Ă€r att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion â frĂ„n skiss till fĂ€rdig master (med CD/DVD-brĂ€nning). Samplitude Ă€r fantastiskt och vĂ€rt varenda krona â om MIDI inte Ă€r en avgörande viktig del i produktionsframstĂ€llningen. För Samplitude suger jĂ€vligt hĂ„rt nĂ€r det gĂ€ller MIDI. Förresten sĂ„ kan jag Ă„ det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjĂ€rdedel. Sen sĂ„, apropĂ„ nĂ„t helt annat! SĂ„dĂ€r i all hast⊠âSource/Destination editingâ i Sequoia, som Trombonisten nĂ€mnde ovan, anvĂ€nds med fördel dĂ€r det inspelade materialet inte nödvĂ€ndigtvis följer en bestĂ€md tidskod eller s.k. klick samt dĂ€r man normalt mĂ„ste lĂ„ta âbandet gĂ„â timvis. Om t.ex. en tagning innehĂ„ller en tabbe en bit in kan man ersĂ€tta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istĂ€llet för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gĂ€ller för just âdinâ DAW), sĂ„ sköter man detta smidigt med s.k. markers â pĂ„minner lite om punsch-in/out. Men om Source/Destination Ă€r sĂ„ himla revolutionerande och vĂ€rdefull som Sequoia-anvĂ€ndarna hĂ€vdar lĂ„ter jag vara osagt. Jag tillhör sjĂ€lv Samplitude-familjen som Ă€nnu inte begĂ„vats med den funktionen. I min âfamiljâ anses Sequoia det âfina folketâ đ
xzenom Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 (redigerat) Till borissvencovic: Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc Ă€r att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion â frĂ„n skiss till fĂ€rdig master (med CD/DVD-brĂ€nning). Samplitude Ă€r fantastiskt och vĂ€rt varenda krona â om MIDI inte Ă€r en avgörande viktig del i produktionsframstĂ€llningen. För Samplitude suger jĂ€vligt hĂ„rt nĂ€r det gĂ€ller MIDI. Förresten sĂ„ kan jag Ă„ det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjĂ€rdedel. Sen sĂ„, apropĂ„ nĂ„t helt annat! SĂ„dĂ€r i all hast⊠âSource/Destination editingâ i Sequoia, som Trombonisten nĂ€mnde ovan, anvĂ€nds med fördel dĂ€r det inspelade materialet inte nödvĂ€ndigtvis följer en bestĂ€md tidskod eller s.k. klick samt dĂ€r man normalt mĂ„ste lĂ„ta âbandet gĂ„â timvis. Om t.ex. en tagning innehĂ„ller en tabbe en bit in kan man ersĂ€tta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istĂ€llet för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gĂ€ller för just âdinâ DAW), sĂ„ sköter man detta smidigt med s.k. markers â pĂ„minner lite om punsch-in/out. Men om Source/Destination Ă€r sĂ„ himla revolutionerande och vĂ€rdefull som Sequoia-anvĂ€ndarna hĂ€vdar lĂ„ter jag vara osagt. Jag tillhör sjĂ€lv Samplitude-familjen som Ă€nnu inte begĂ„vats med den funktionen. I min âfamiljâ anses Sequoia det âfina folketâ đ Har hört att Sequoia anvĂ€nder samma typ av source/Destination editing som i Pyramix vilket jag tycker Ă€r kanon speciellt för klassisk musik, sen vet jag inte om Fade Editorn Ă€r samma/lika bra som i Pyramix vilken Ă€ven den Ă€r kanon! Sen att man kan göra fĂ€rdiga produkter för CD/SACD och brĂ€nna dessa i samma programvara Ă€r vĂ€ldigt bra om man anvĂ€nder dessa. Hur mycket av detta finns i Samplitude 10? Till originalpostaren, Samplitude 10 verkar kunna göra det mesta och har du inte problem med att ha lagt ut för mycket pengar sĂ„ tycker jag nog att du gjort ett bra val. Sen att du inte kan allt nu Ă€r ju bara en bra morot för dig att lĂ€ra dig mer, och Ă€r det lika pedagoiskt upplagt som i tex ProTools sĂ„ lĂ€r du dig fort och enkelt, sitt och lek och plöj manualen nĂ€r det behövs, sen lĂ€r det vĂ€l finnas lite tutorials pĂ„ youtube och grejer som fort fĂ„r dig att lĂ€ra dig Ă€ven de mer avancerade grejerna! Redigerat 2 februari 2008 av xzenom
borissvencovic Postat 2 februari 2008 TrĂ„dstartare Postat 2 februari 2008 Hej igen đ Nu vet jag iallafall att det finns nĂ„gra fler som anvĂ€nder Samlitude. Jag köpte min pĂ„ Thomman,blev en tysk verision , det va brisfĂ€llig information om vilket sprĂ„k det va,pĂ„ Thommans webshop,va lite oroligt ett tag,men jag fick byta till en engelsk. Nu Ă€r det tydligare vad det Ă€r för sprĂ„k,det stĂ„r om det Ă€r engels eller tysk verision som man bestĂ€ller. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.