Pat Kramer (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Har fått tag i några stora glaskärl som är cirka 30cm i diameter och 50 cm höga och de har en smal hals så jag tänkte att de borde ju vara bra basfällor om man bara fixar lite med dem. Enklaste sättet vore väl kanske att bara fylla dem med mineralull och ställa dem i hörnen men tänkte att det kasnke går att göras bättre. Man borde väl kunna ändra resonansfrekvensen genom att fylla den med något solidt, sand kanske? Eller göra nåt med halsen? Har inte full koll på det så är det någon som har några bra förslag? 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 (redigerat) Hur tänker du nu , Glas som basfällor ? Reflekterande yta och hur är det tänkt att basen ska vandra in i glaset , genom öppningen ? Redigerat 31 januari 2008 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pat Kramer (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Hur tänker du nu , Glas som basfällor ? Reflekterande yta och hur är det tänkt att basen ska vandra in i glaset , genom öppningen ? Ja genom öppningen, det är väl så en helmholtzresonator fungerar.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 (redigerat) Hur tänker du nu , Glas som basfällor ? Reflekterande yta och hur är det tänkt att basen ska vandra in i glaset , genom öppningen ? bas vandrar igenom det mesta när det är så energirikt som just bas är.. det kan resonera i högre mellan och diskant, men basen kan kanske dämpas av det. beroende på tjockleken på glaset.. men testa, det skadar ju inte. och blir det märkbart bättre, så kör på det.. edit: trötthet skapar felstävningär! Redigerat 31 januari 2008 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Tro det eller ej, men det här är en riktigt bra basfälla. Dunka in en i hörnet ska ni se. 😆http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70129575 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 Se upp med att fylla den med för mycket mjukt materiell på Helmholtz-verkan går förlorad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 ...jag antar att du känner till denna länk: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pat Kramer (oregistrerad) Postat 31 januari 2008 Dela Postat 31 januari 2008 ...jag antar att du känner till denna länk: http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp Jo den har jag kikat på en del, kände inte att den gav mig bra svar på frågorna jag har tråden dock. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.