Jump to content
Annons

hur fadar man in/ut ett midispår?


Kenny

Recommended Posts

Hej!

Jag har ingen aning om hur man fadar ut midispår och jag använder programmet Cubase Sx3.

audiospåren har jag inga problem med då jag endast drar tillbaka de blåa hörnen...

problemet jag har är när jag vill fada ut alla ljudspår samtidigt precis innan låten är slut, då fortsätter midi och jag får göra ett abrupt slut vilket låter skitfult medan audiospåren redan har börjat fada ut flera sekunder före. i detta fall är det trummor jag har som midi(addictive drums).

hur ska jag gå tillväga?

Mvh

Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bättre att göra fade av audio när det gäller midispår, eftersom midi är begränsat till 127 steg, så att risken finns att ljudet låter illa vid en fade på grund av att faden sker stegvis i större steg än när det gäller audio. Audiodelen till dina VSTi, hittar du längre ut till höger i mixern.

I ditt fall, när du vill göra en fade på rubbet, så hade jag dock valt att låta låten gå ännu längre och göra ett taffligt avslut - och inte göra faden förrän det är dags för mastering, så att du bara har en stereofil att pilla med. Det är enklare än att strula med varje enskilt spår under mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...