Tracer Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 (redigerat) Hallå! Jag har ett emu0404pci-ljudkort och spelar in sång genom ett mixerbord utan interna effekter. Jobbar i Cubase 4 och jag funderade ifall det går att lägga VST-effekter på inkanalen och höra dem i realtid samtidigt som jag sjunger. Jag vill helst att effekten inte ligger med i inspelningen, ett reverb t.ex kan ju bredda sången i hörlurarna även fast det kanske inte skulle låta så bra i mixen. / F Edit: Insåg att titeln kanske var lite missvisande men jag hoppas att kärnan i frågan går fram. Redigerat 31 januari 2008 av Tracer
rockdemon Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Hallå! Jag har ett emu0404pci-ljudkort och spelar in sång genom ett mixerbord utan interna effekter. Jobbar i Cubase 4 och jag funderade ifall det går att lägga VST-effekter på inkanalen och höra dem i realtid samtidigt som jag sjunger. Jag vill helst att effekten inte ligger med i inspelningen, ett reverb t.ex kan ju bredda sången i hörlurarna även fast det kanske inte skulle låta så bra i mixen. / F Edit: Insåg att titeln kanske var lite missvisande men jag hoppas att kärnan i frågan går fram. jag brukar köra kompressor för att höra mig själv när jag spelar in. eftersom jag måste spela in på rätt så låg volym på micken. så med andra ord så funkar det prima med effekter direkt. kör också 0404 kortet...
Dexter Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Hallå! Jag har ett emu0404pci-ljudkort och spelar in sång genom ett mixerbord utan interna effekter. Jobbar i Cubase 4 och jag funderade ifall det går att lägga VST-effekter på inkanalen och höra dem i realtid samtidigt som jag sjunger. Jag vill helst att effekten inte ligger med i inspelningen, ett reverb t.ex kan ju bredda sången i hörlurarna även fast det kanske inte skulle låta så bra i mixen. / F Edit: Insåg att titeln kanske var lite missvisande men jag hoppas att kärnan i frågan går fram. Visst går det. Men det är inte på inkanalen du ska lägga effekten, eftersom den då kommer med på inspelningen. Lägg på VST:n som send eller insert (beroende på vad det är för plug) på i stället utkanalen och aktivera lyssningen på den (du ska alltså inte ha "direct monitoring" ikryssad). Tänk dock på att du kan få en del latency, alltså fördröjning, om du jobabr med tunga pluggar. /Dex
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.