Jump to content
Annons

Reason 4.0

Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hejsan!

Jag skulle behöva få lite hälp/tips på hur man enkelt kan göra snygga knaster/krispljud!

Jag ska givetvis använda det i mina låtar och hade tänkt göra upp 2st lika spår men med en viss fördröjning på den ena, så ska jag panonera ut dom på Left & Right.. 🙂

Om jag ska förklara hur jag vill att det ska låta så är det lite brus i bakgrunden och mer knaster och "hopp" som hörs mest. 😏 Men jag vill heller inte att det ska låta som en vinyl .. aja jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Tack!

Dela på andra sajter

Annons

subtracor med sinuston i ena oscilatorn den ska stämmas ner så långt det går, så man inte hör den... noisekanalen på subtractorn ska vara på och filtrerad efter behag.. dra igång LFO:n och sätt ett sakta vibrato och blanda så mkt du vill ha..

sen skär du bort allt under 80hz.. komprimera snorhårt och då har du ett vinylbrus.. ska du ha lite random biljud i det så kan du ta en LFO från en till subtractor och sno CVkabeln till mixerbordet och ta sätta ett svajande fram och tillbaksljud i panoreringen på första kanalen.

slå ihop hela paketet med en combinator och sätt en dist och ett svagt digitalreverb(det röda) på sendregel i mixern(i combinatorn) välj preseten low density på reverbet.. och självklart mixa in efter behag. 🙂

alltihopa skadar inte av lite tapedist från screamern heller..

annars så kör linus tips om thor. jag är dock inte insatt i den, förutom att den är VÄLDIGT snabbrattad om man ska ha superlead.. 🙂

om du vill ha lite randomticks typ som från vinylskivor, så kan du minsann innuti combinatorn dra igång ÄNNU en subtractor som endast gör ticksen. Där drar du på en ganska högpitchad sågtandsvåg och meckar med envelope och snabb attack, kort delay väldigt kort då, nästan inget sustain och ingen release alls knappt. Sen drar du igång en matrix under den och den sätter du ut en markering på ettan tex. och repetera den enligt tempot, som gamla skivor låter. allt ska ju som tidigare nämnt distas och reverbera i mixern i combinatorn och får på så sätt en sammanhållning. vill du ha "äldre" ljud distar du lite mer med en screamer - tape, och skär lite diskant och bas. helt enkelt..

piiis

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Eller så drar du miken till radion och drar på AM... 😛

/M

Bra tips! 😛 Men har dock ingen mickrofon! 🙂😆

Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
subtracor med sinuston i ena oscilatorn den ska stämmas ner så långt det går, så man inte hör den... noisekanalen på subtractorn ska vara på och filtrerad efter behag.. dra igång LFO:n och sätt ett sakta vibrato och blanda så mkt du vill ha..

sen skär du bort allt under 80hz.. komprimera snorhårt och då har du ett vinylbrus.. ska du ha lite random biljud i det så kan du ta en LFO från en till subtractor och sno CVkabeln till mixerbordet och ta sätta ett svajande fram och tillbaksljud i panoreringen på första kanalen.

slå ihop hela paketet med en combinator och sätt en dist och ett svagt digitalreverb(det röda) på sendregel i mixern(i combinatorn) välj preseten low density på reverbet.. och självklart mixa in efter behag. 🙂

alltihopa skadar inte av lite tapedist från screamern heller..

annars så kör linus tips om thor. jag är dock inte insatt i den, förutom att den är VÄLDIGT snabbrattad om man ska ha superlead.. 😛

om du vill ha lite randomticks typ som från vinylskivor, så kan du minsann innuti combinatorn dra igång ÄNNU en subtractor som endast gör ticksen. Där drar du på en ganska högpitchad sågtandsvåg och meckar med envelope och snabb attack, kort delay väldigt kort då, nästan inget sustain och ingen release alls knappt. Sen drar du igång en matrix under den och den sätter du ut en markering på ettan tex. och repetera den enligt tempot, som gamla skivor låter. allt ska ju som tidigare nämnt distas och reverbera i mixern i combinatorn och får på så sätt en sammanhållning. vill du ha "äldre" ljud distar du lite mer med en screamer - tape, och skär lite diskant och bas. helt enkelt..

piiis

IDF slår till igen!

😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.