Jump to content
Annons

Hur ställer jag in VTB-1

albinsson

Recommended Posts

Hej på er.

Nu har amatören kört fast igen och tar den säkraste utvägen; frågar er!

Jag sitter här med en Gibson elgitarr som jag har kopplat till instrument ingången på min nyinköpta VTB-1

När jag ska ställa in input gain och output level blir jag lite förvirrad.

Jag börjar med input gain. Och ser till så att levelmätaren håller sig strax under rött (detta innebär att jag bara vridit ratten 1st snäpp från 0, ska det vara så egentligen?)

Output level ställer jag lika så. Strax under rött. ( här får jag dock vrida ratten halvvägs)

Trots detta så slår mätarna i ControlPanel för mitt Audiophile 2496 upp i topp. Väldigt rött trots att reglaget för detta är ställt i botten (-144).

Vad gör jag för galet?

mvh Albinsson

Dela på andra sajter

Annons

Det där känner jag igen!

ingen har nåt svar på det men det känns ju "bra" ( för min del) att det inte bara var min det var så på.

Han/du menar att LED mätaren slår rött även med input gain knappt på, själv (eftersom jag spela rätt hårt och har humbuckers) så distar det även med gain på 0 vilket jag har skrivit om massa gånger på detta forum, men bra att du tar upp ärendet om nån ny kanske vet.

men ja din fråga gällde ju outputen verkade det som, vilket du bara reglerar på vtb-1 och vad jag vet så går det inte att gå efter mätaren där utan du får mäta efter mukvarumixern, dock så vet jag inte om man måste flytta jumprar på audiophile? men det ger ju en betydligt starka nivå in.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

Det där känner jag igen!

ingen har nåt svar på det men det känns ju "bra" ( för min del) att det inte bara var min det var så på.

Han/du menar att LED mätaren slår rött även om du knappt även med input gain knappt på, själv (eftersom jag spela rätt hårt och har humbuckers) så distar det även med gain på 0 vilket jag har skrivit om massa gånger på detta forum, men bra att du tar upp ärendet om nån ny kanske vet.

in och utmätarna är ju för att visa vart det slår över..

om man kör in lite volym och mkt utvolym kan man få bruset från preampen med men också lite slutdist.. kör man mkt involym och lite utvolym kan man fördist..

värt att veta.. om man vill få lite överstyrning i preampen.

Dela på andra sajter

Ja men problemet är att jag iallafall inte alltid är ute efter att överstyra preampen.

jag har testat många gitarrer genom min VTB,en single coil och mååååååånga humbuckergitarrer.

Samma på alla, det verkar ju inte rimligt att det ska vara meingen att det ska vara såhär, då de går ut med att det även ska vara en instrumentpreamp, impedansväljaren och rörinblandning gör ingen skillnad så det behöver ni inte fråga igen.

Dela på andra sajter

Ja men problemet är att jag iallafall inte alltid är ute efter att överstyra preampen.

jag har testat många gitarrer genom min VTB,en single coil och mååååååånga humbuckergitarrer.

Samma på alla, det verkar ju inte rimligt att det ska vara meingen att det ska vara såhär, då de går ut med att det även ska vara en instrumentpreamp, impedansväljaren och rörinblandning gör ingen skillnad så det behöver ni inte fråga igen.

det är klart att det är så. utmätarna är inte matchade med headroomet på AD/DA omvandlarna..

det som distar i datorn kanske inte distar i preampen.. jag skulle rekommendera att gaina involymen så att (om det finns grönt, gult och rött) den slår mellan grönt och peakarna på gult.. och utvolymen justeras självklart efter omvandlarnas headroomnivå.

finn pad på preampen? använd den isf. om den inte färgar för mkt!

Dela på andra sajter

ANNARS, är en pad bara ett enkelt motstånd, och kan lätt monteras precis innan ingången på preampen. ex. i sladden om det finns plats, annars i en liten låda brevid som man kopplar in guran i och sen ut till förförstärkaren

Dela på andra sajter

det är INTE utvolym till ljudkort jag pratar om utan, Input gainen,

VTB-1 Har ju en switch för om den ska visa IN eller OUT gain, det är IN mätaren jag talar om.

som det bara finns en pott för undantaget volympott på gitarr, men den vill man (iaf inte jag) behöva sänka. det är ju lite löjligt faktiskt.

sen finns det ingen pad på vtb-1

men min stora fråga som ingen har kunnat svara på, är om det verkligen ska vara såhär.

länge har jag trott att jag kanske fått tag på måndagsex, därför jag reagerade på denna tråden. om du kollar noga beskriver han samma sak i första inlägget.

just det, det är speciellt märkligt som sagt när de t.o.m har en dedikerat instrumentingång.

jag har dessutom haft exakt samma problem med bas.

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

VTB-1 Har ju en switch för om den ska visa IN eller OUT gain, det är IN mätaren jag talar om.

som det bara finns en pott för undantaget volympott på gitarr, men den vill man (iaf inte jag) behöva sänka. det är ju lite löjligt faktiskt.

men min stora fråga som ingen har kunnat svara på, är om det verkligen ska vara såhär.

länge har jag trott att jag kanske fått tag på måndagsex, därför jag reagerade på denna tråden. om du kollar noga beskriver han samma sak i första inlägget.

just det, det är speciellt märkligt som sagt när de t.o.m har en dedikerat instrumentingång.

låter som du har ett måndagsex. om du läser mitt andra inlägg så kan du lätt få lägre involym.

Dela på andra sajter

Jag har inga såna problem med min iaf.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.