Mr.P Postat 29 januari 2008 Postat 29 januari 2008 Jag har mestadels bara gjort musiken via de olika refills jag kommit över. Det jag undrar över är hur det funkar med sampleskivor. I en vanlig studio kör man mycket med sampleskivor va? Det innebär väl ett större utbud av ljud och även kvalitémässiga ljud? Som jag har fattat det så är refills egentligen ihoppackade favoritljud någon snäll har gjort enbart för Reason? Men jag diggar till exempel inte de blås som jag kommit över. Och knatar jag in till Musikbörsen här i stan och ber att få höra en sampleskiva med bra blås på så tycker jag att dessa är hundra gånger bättre. Men om jag skulle köpa den skivan till exempel, finns det något sätt att kunna använda de ljuden i Reason eller är jag helt låst till de refills som erbjuds bara? Är inte Refills och samples egentligen samma sak, bara det att refills är färdigkonverterade samples just för Reason? Eller hur är det? Och kan man ställa frågan om ni i så fall föredrar sampleskivor istället för refills?
Fredrix Postat 29 januari 2008 Postat 29 januari 2008 Är inte Refills och samples egentligen samma sak, bara det att refills är färdigkonverterade samples just för Reason? Eller hur är det? Och kan man ställa frågan om ni i så fall föredrar sampleskivor istället för refills? Du är inne på rätt spår, en refill innehåller samples precis som vilken samplingskiva som helst men den har anpassats så att det bli smidigare att använda i reason. Många samplingsskivor har både rex och nnxt innehåll och nästan alla har format som du kan importera och själv lägga ut i exempelvis en nnxt, skillnaden är att du måste göra det jobbet själv.
Mr.P Postat 30 januari 2008 Trådstartare Postat 30 januari 2008 (redigerat) Är inte Refills och samples egentligen samma sak, bara det att refills är färdigkonverterade samples just för Reason? Eller hur är det? Och kan man ställa frågan om ni i så fall föredrar sampleskivor istället för refills? Du är inne på rätt spår, en refill innehåller samples precis som vilken samplingskiva som helst men den har anpassats så att det bli smidigare att använda i reason. Många samplingsskivor har både rex och nnxt innehåll och nästan alla har format som du kan importera och själv lägga ut i exempelvis en nnxt, skillnaden är att du måste göra det jobbet själv. Hur ser man om de har de format man behöver? Jag är intresserad av en del "Vengeance"-sample-cd's men jag hittar ingen information om REX och om de skulle funka med Reason. Är det svårt annars att göra jobbet själv? Redigerat 30 januari 2008 av Mr.P
IDF Postat 31 januari 2008 Postat 31 januari 2008 Är inte Refills och samples egentligen samma sak, bara det att refills är färdigkonverterade samples just för Reason? Eller hur är det? Och kan man ställa frågan om ni i så fall föredrar sampleskivor istället för refills? Du är inne på rätt spår, en refill innehåller samples precis som vilken samplingskiva som helst men den har anpassats så att det bli smidigare att använda i reason. Många samplingsskivor har både rex och nnxt innehåll och nästan alla har format som du kan importera och själv lägga ut i exempelvis en nnxt, skillnaden är att du måste göra det jobbet själv. Hur ser man om de har de format man behöver? Jag är intresserad av en del "Vengeance"-sample-cd's men jag hittar ingen information om REX och om de skulle funka med Reason. Är det svårt annars att göra jobbet själv? vengeanceskivorna innehåller dels lösa samples såsom kickar, klapp, virvlar, hihatar, osv osv, men också loopar i tempon som är namngivna i filens namn.. så en kan heta typ housekick120bpm, o då är det självklart en.... jo du förstår! jag har VEC2, och tycker den var riktigt tråkig. funkade i ungefär 20 min, sen satte jag mig vid tvn och på mtv var det Party Mode, så jag hördde alla kickar som jag lyssnat igenom, och tröttnade.. nu skruvar jag fram kickarna själv istället.. så får jag det precis som jag vill..
Union Postat 2 februari 2008 Postat 2 februari 2008 (redigerat) vengeanceskivorna innehåller dels lösa samples såsom kickar, klapp, virvlar, hihatar, osv osv, men också loopar i tempon som är namngivna i filens namn.. så en kan heta typ housekick120bpm, o då är det självklart en.... jo du förstår! jag har VEC2, och tycker den var riktigt tråkig. funkade i ungefär 20 min, sen satte jag mig vid tvn och på mtv var det Party Mode, så jag hördde alla kickar som jag lyssnat igenom, och tröttnade.. nu skruvar jag fram kickarna själv istället.. så får jag det precis som jag vill.. Jag har en liknande erfarenhet. Jag köpte en Vengance-skiva vid namnet Essential House 1, jag bläddrade igenom många utav ljuden och slutade ganska snart med att jag började tappa intresset. Men sen började jag leka med recycle och då blev det genast intressantare. Skivan innehåller några hundra loopar, och dessa började jag klippa friskt i. Jag tycker om när ljuden jag använder låter lite "uppklippta", så jag klippte sönder en massa loopar och började använda enskilda anslag från olika loopar i en ReDrum. Detta kryddat med några av de många commodoreliknande glitch-ljud som finns på skivan tillsammans med den breda grund som Facory Soundbank utgör så har jag en riktigt intressant samling trumljud. Ett annat tips till Mr. P är att göra ordning loopar i ett annat program och sedan klippa sönder dem och använda i Reason. Jag använder Cubase 4 och Battery 3 till det. Sen så har jag gjort en del trumljud i synten Massive av Native Instruments. Alternativen till att komplettera Reason ljudmässigt är många. Se bara till att du tänkt ut i förväg hur du ska använda materialet på en samplingsskiva, om du nu tänkte köpa en sådan. Om du till exempel tänkt använda en samplingsskiva från Ueberschall så se till att ha en annan host och Recycle för att kunna göra iordning material till Reason. Detta eftersom Ueberschall har alla sina loopar i en vst-plugg på skivan och att det inte finns något sätt att spela upp looparna än genom den (jag kan ha fel angående denna detalj, ni får rätta mig i så fall). Ett alternativ till att skaffa ReCycle är givetvis att använda rewire, men det är inte någon lösning som jag personligen är speciellt förtjust i. Jag vill ha allt i ett och samma program, när allt ligger huller om buller mellan massa olika sequeners så blir det bara stökigt. EDIT: Förtydligande. Redigerat 2 februari 2008 av Union
Mr.P Postat 2 februari 2008 Trådstartare Postat 2 februari 2008 Jag har en liknande erfarenhet. Jag köpte en Vengance-skiva vid namnet Essential House 1, jag bläddrade igenom många utav ljuden och slutade ganska snart med att jag började tappa intresset. Men sen började jag leka med recycle och då blev det genast intressantare. Skivan innehåller några hundra loopar, och dessa började jag klippa friskt i. Jag tycker om när ljuden jag använder låter lite "uppklippta", så jag klippte sönder en massa loopar och började använda enskilda anslag från olika loopar i en ReDrum. Detta kryddat med några av de många commodoreliknande glitch-ljud som finns på skivan tillsammans med den breda grund som Facory Soundbank utgör så har jag en riktigt intressant samling trumljud. Hmm, låter intressant. Jag är bara nybörjare på Reason ännu och har inte börjat tänka så där "avancerat". Haha, men det låter riktigt skoj i alla fall. Själv är jag i det stadiet där jag tycker att en del trumljud är bra men jag antar att jag med tiden kommer att vlja försöka skapa egna ljud på nåt sätt jag också. Jag gör mestadels reggae/pop men har nu börjat ge mig på den elektroniska dansmusiken för jag tycker den är så experimentiell och lekfull. Där är ju verkligen beatsen nåt som väger tungt och det är det jag tycker skulle vara så skoj att leka med. Ett annat tips till Mr. P är att göra ordning loopar i ett annat program och sedan klippa sönder dem och använda i Reason. Jag använder Cubase 4 och Battery 3 till det. Sen så har jag gjort en del trumljud i synten Massive av Native Instruments. När du menar klippa sönder loopar och göra iordning dom, menar du då att du klipper ut speciella delar ur olika samplade trumloopar och sedan klipper ihop dessa till en färdig loop? Angående Cubase så har jag aldrig lyckats få det att funka ordentligt med Reason. Jag har Rewire men jag saknar en bra guide i hur jag sätter upp allt så att det funkar. Nåt tips? Alternativen till att komplettera Reason ljudmässigt är många. Se bara till att du tänkt ut i förväg hur du ska använda materialet på en samplingsskiva, om du nu tänkte köpa en sådan. Om du till exempel tänkt använda en samplingsskiva från Ueberschall så se till att ha en annan host och Recycle för att kunna göra iordning material till Reason. Detta eftersom Ueberschall har alla sina loopar i en vst-plugg på skivan och att det inte finns något sätt att spela upp looparna än genom den (jag kan ha fel angående denna detalj, ni får rätta mig i så fall). Vad menar du med host, nåt exempel på bra program där? 😆 Att bygga beats bör man alltså inte göra helt i Reason, utan det som gäller är att man meckar till dom i andra progg och sedan importerar dom i Reason?
Union Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 Precis som du säger själv så kan elektronisk musik vara mycket experimentell och lekfull. Det finns lika många sätt att göra elektronisk musik som det finns musiker som håller på med det. Det här är mågra metoder som jag provat och tycker fungerar rätt bra. När du menar klippa sönder loopar och göra iordning dom, menar du då att du klipper ut speciella delar ur olika samplade trumloopar och sedan klipper ihop dessa till en färdig loop? Ja, delvis. Eller så använder jag bara traditionella trumsamplingar och kan använda diverse vst-pluggar på det jag gör, vilket man ju inte kan i Reason. Nästan ingen metod som fungerar att göra musik på är väl egentligen fel. Med att "göra iordning" så menar jag att på något sätt få in det du gjort i Reason. Det kan vara att klippa upp en loop med Recycle och sedan ladda in den i en Dr. Rex, eller så kan det vara att bara göra iordning wav-filer som man bara laddar in i en ReDrum. Jag hoppas jag är tydlig så det räcker nu. 😐 Angående Cubase så har jag aldrig lyckats få det att funka ordentligt med Reason. Jag har Rewire men jag saknar en bra guide i hur jag sätter upp allt så att det funkar. Nåt tips? Personligen så tycker jag inte om rewire det minsta. Jag har inga problem med att få det att fungera, men det är inte speciellt smidigt. Man måste hålla reda på två stycken hosts, det är illa så det räcker med en. Det är just därför jag gärna sparar ner det jag gör så att jag på annat sätt kan få in det i reason. Genom att göra loopar som jag sparar ner till wav och sedan kör genom Recycle så behöver jag ju inte hålla koll på det andra programet när jag använder reason. Sedan när jag är klar i Reason så är det inte helt ovanligt att jag sparar ner alla kanalerna för sig i Reason och laddar dem som wav-filer i cubase. Vad menar du med host, nåt exempel på bra program där? En "host" eller ett värdprogram är alltså ett program som kan agera värd för plug-ins. Syntar såsom Massive, Rapture, Albino och många andra ljudalstrande pluggar kan bara användas fullt ut i ett värdprogram, och Reason är alltså inte något värdprogram. Jag irriterar mig personligen ganska myket på de flesta hostsen. Detta för att det är nästan alltid för mycket interface och för lite kreativitet. Det är av den enkla anledningen som jag älskar Reason så mycket, i Reason finns inget där som du inte valt att lägga dit och den enkla principen tilltalar mig mycket. Jag använder personligen Cubase 4 Studio, vilket nu i version 4.1 är stabilt och bra. En sak som irriterar mig dock är att det precis som alla andra kokurrenter är väldigt fula, inte för att jag är jätteytlig, men hur ett program ser ut har en oerhörd påverkan på ens psykologiska inställning till att vara kreativ i det programmet. Annars så kan jag rekommendera Logic 8 och Live 7. Att bygga beats bör man alltså inte göra helt i Reason, utan det som gäller är att man meckar till dom i andra progg och sedan importerar dom i Reason? Bör och bör. Man bör inte göra någonting. Trumljuden i Reason är bra dom också, men ibland så är det lättare att vara kreativ om man gör något man inte provat förut. Sen så finns det mycket pluggar och ljud som man kan få till olika sound som man annars inte har tillgång till på samma sätt i Reason. Du behöver absolut inte känna att du måste ha 14 program till för att kunna göra bra musik. Begränsningar kan vara lika inspirerande som att ha frihet. Jag hoppas att jag var till någon hjälp! Lycka till med musicerandet!
Mr.P Postat 16 februari 2008 Trådstartare Postat 16 februari 2008 Precis som du säger själv så kan elektronisk musik vara mycket experimentell och lekfull. Det finns lika många sätt att göra elektronisk musik som det finns musiker som håller på med det. Det här är mågra metoder som jag provat och tycker fungerar rätt bra. När du menar klippa sönder loopar och göra iordning dom, menar du då att du klipper ut speciella delar ur olika samplade trumloopar och sedan klipper ihop dessa till en färdig loop? Ja, delvis. Eller så använder jag bara traditionella trumsamplingar och kan använda diverse vst-pluggar på det jag gör, vilket man ju inte kan i Reason. Nästan ingen metod som fungerar att göra musik på är väl egentligen fel. Med att "göra iordning" så menar jag att på något sätt få in det du gjort i Reason. Det kan vara att klippa upp en loop med Recycle och sedan ladda in den i en Dr. Rex, eller så kan det vara att bara göra iordning wav-filer som man bara laddar in i en ReDrum. Jag hoppas jag är tydlig så det räcker nu. 🙂 Angående Cubase så har jag aldrig lyckats få det att funka ordentligt med Reason. Jag har Rewire men jag saknar en bra guide i hur jag sätter upp allt så att det funkar. Nåt tips? Personligen så tycker jag inte om rewire det minsta. Jag har inga problem med att få det att fungera, men det är inte speciellt smidigt. Man måste hålla reda på två stycken hosts, det är illa så det räcker med en. Det är just därför jag gärna sparar ner det jag gör så att jag på annat sätt kan få in det i reason. Genom att göra loopar som jag sparar ner till wav och sedan kör genom Recycle så behöver jag ju inte hålla koll på det andra programet när jag använder reason. Sedan när jag är klar i Reason så är det inte helt ovanligt att jag sparar ner alla kanalerna för sig i Reason och laddar dem som wav-filer i cubase. Vad menar du med host, nåt exempel på bra program där? En "host" eller ett värdprogram är alltså ett program som kan agera värd för plug-ins. Syntar såsom Massive, Rapture, Albino och många andra ljudalstrande pluggar kan bara användas fullt ut i ett värdprogram, och Reason är alltså inte något värdprogram. Jag irriterar mig personligen ganska myket på de flesta hostsen. Detta för att det är nästan alltid för mycket interface och för lite kreativitet. Det är av den enkla anledningen som jag älskar Reason så mycket, i Reason finns inget där som du inte valt att lägga dit och den enkla principen tilltalar mig mycket. Jag använder personligen Cubase 4 Studio, vilket nu i version 4.1 är stabilt och bra. En sak som irriterar mig dock är att det precis som alla andra kokurrenter är väldigt fula, inte för att jag är jätteytlig, men hur ett program ser ut har en oerhörd påverkan på ens psykologiska inställning till att vara kreativ i det programmet. Annars så kan jag rekommendera Logic 8 och Live 7. Att bygga beats bör man alltså inte göra helt i Reason, utan det som gäller är att man meckar till dom i andra progg och sedan importerar dom i Reason? Bör och bör. Man bör inte göra någonting. Trumljuden i Reason är bra dom också, men ibland så är det lättare att vara kreativ om man gör något man inte provat förut. Sen så finns det mycket pluggar och ljud som man kan få till olika sound som man annars inte har tillgång till på samma sätt i Reason. Du behöver absolut inte känna att du måste ha 14 program till för att kunna göra bra musik. Begränsningar kan vara lika inspirerande som att ha frihet. Jag hoppas att jag var till någon hjälp! Lycka till med musicerandet! Tackar för ett skitbra svar! Jag har haft lite att göra och inte kunnat ha koll på tråden på ett tag. Men tack! 😉
Linus Postat 16 februari 2008 Postat 16 februari 2008 I en vanlig studio kör man mycket med sampleskivor va?Vad menar du med "vanlig" studio? Och det kan verkligen inte sägas generellt att man använder sampleskivor i musikproduktion. Det innebär väl ett större utbud av ljud och även kvalitémässiga ljud?Samplingsskivor har funnits sedan början av hårdvarusamplarnas storhetstid. Visst är utbudet större, och många "kvalitativa" samplingsskivor riktar sig inte till ett specifikt instrument eller datorprogram. Som jag har fattat det så är refills egentligen ihoppackade favoritljud någon snäll har gjort enbart för Reason? Men jag diggar till exempel inte de blås som jag kommit över."någon snäll"? 🙂Har du kikat in de kommersiella refills som säljs antingen via internet eller i musikaffären i din stad? Och knatar jag in till Musikbörsen här i stan och ber att få höra en sampleskiva med bra blås på så tycker jag att dessa är hundra gånger bättre.Fråga om den finns i AKAI-format eller som Refill? Annars kan du säkert konvertera skivan, mer om det nedanför. Ska du göra afro-blåsriff? Då är nog AMG Kick-Ass Brass intressant. 🙂 Är du ute efter blås för klassisk musik? Kolla in Miroslav Brass. Men om jag skulle köpa den skivan till exempel, finns det något sätt att kunna använda de ljuden i Reason eller är jag helt låst till de refills som erbjuds bara?Jajamän, registrerade Reasonanvändare kan ladda hem Reload gratis och konvertera samplingsskivor i AKAI-format till refills. 😉Är samplingsskivan av ett annat format finns det flera program som kan konvertera dem till NNXT:s eget format (.sxt) eller annars soundfonts (.sf2) som också stöds av Reason. CDXtract är ett exempel. Är inte Refills och samples egentligen samma sak, bara det att refills är färdigkonverterade samples just för Reason? Eller hur är det? Och kan man ställa frågan om ni i så fall föredrar sampleskivor istället för refills?Njae, det är inte en helt rättvis fråga. Refills kan likaväl innehålla patchar till t ex Malström och Thor medan samplingsskivor innehåller... just samplade instrument. Jämför du däremot en refill med enbart samplingar med en samplingsskiva så är det i stort sett samma sak, bara att refills är förpackade för Reason. 🙂
Linus Postat 16 februari 2008 Postat 16 februari 2008 Jag är intresserad av en del "Vengeance"-sample-cd's men jag hittar ingen information om REX och om de skulle funka med Reason.Vengeance ger ut skivor med wav-filer (med Acid-kompatibel metadata). Vill du ha REX-loopar får du klippa upp dem med ReCycle. Wav-filerna kan du mappa själv i Reasons samplare eller ReDrum om du vill. Så visst behöver du ingen refill.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.