Jump to content
Annons

Råd om mic preamp

Recommended Posts

klenze (oregistrerad)
Postat

Hej !

Jag funderar på att köpa en mic preamp till min röde nt1 a.

Jag har tänkt att spela in via mic preampen sedan in på mitt ljudkort.

Någon som känner till någon mic preamp i 2000 kr (eller över) som har Xlr in och rca ut eftersom mitt ljudkort har rca ingångar.

Mycket tacksam för svar eftersom jag har noll koll på mic preamps

Mvh Conny

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Vad du än gör så sök inte på forumet.

Postat

Jag har själv en röde NT1A som jag är super nöjd med. Jag kör den genom en Focusrite Platinum Voice Master. Det är rätt saftigt pris på den ny, men kan du hitta en begagnad så kan du nog få ett hyffsat pris på den.

Jag tycker att det är lätt att ställa in ett bra ljud med den. Den enda nackdelen med den är att det är en lite svag kompressor på den. Jag vill gärna kunna komprimera rätt saftigt när jag sjunger. Men det är nog olika från röst till röst.

Så som sagt. Focusrite är nog något för dig!

Postat
Jag har själv en röde NT1A som jag är super nöjd med. Jag kör den genom en Focusrite Platinum Voice Master. Det är rätt saftigt pris på den ny, men kan du hitta en begagnad så kan du nog få ett hyffsat pris på den.

Jag tycker att det är lätt att ställa in ett bra ljud med den. Den enda nackdelen med den är att det är en lite svag kompressor på den. Jag vill gärna kunna komprimera rätt saftigt när jag sjunger. Men det är nog olika från röst till röst.

Focusrite'n e faktiskt fantastiskt bra! Jag tycker att kompressorn nästan är det bästa på den....just att man kan komprimera sången rätt hårt utan att det hörs alltför mycket.

Köp till digitalkortetet så får du ingen (..??) förlust i signalöverföringen till kortet!

Postat

Focusrite'n e faktiskt fantastiskt bra! Jag tycker att kompressorn nästan är det bästa på den....just att man kan komprimera sången rätt hårt utan att det hörs alltför mycket.

Köp till digitalkortetet så får du ingen (..??) förlust i signalöverföringen till kortet!

Digitalkort?

Vad kostar ett sådant?

Måste ha!!!!

Postat

4000 kr tycker jag är ett bra nypris på den

klenze (oregistrerad)
Postat

Hej

Tack för era svar Focusrite Platinum Voice Master verkar bra men den är för dyr tycker jag.Dessutom vill jag inte heller ha en preamp med kompressor eller andra "effekter" i den.Nån som har nåt annat förslag på preamp eller kanske mitt audiodsp 24 har en inbyggd preamp, skeptisk. 😉

Postat

Hej,

du har en bra mik. Ljudkortet har du ju redan, men det är inte sådär jättebra gissar jag. Men det behöver inte vara något problem, tillräckligt bra räcker ju.

Du behöver en mikpre, en mikkabel och en specialkabel.

Mikpre: mitt tips är M-Audio AudioBuddy. Inga effekter, inget brus, bara förstärkning. Kring tusenlappen. Läs mer på

http://www.m-audio.com/products/en_us/AudioBuddy-main.html

Sen finns det massor av andra mikpre att välja på.

Glöm inte att det brukar vara mycket billigare att köpa begagnat.

Kabel mikpre till mik skall vara en vanligt balanserad kabel.

Från mikstärkaren till RCA-kontakt får du ordna en specialkabel. Det är inte komplicerat och inte heller särskilt dyrt. Eventuellt kan du hitta en adapter på Expert-butiken, eventuellt har de en adapter-kabel på musikaffären. Eller du kanske har en kompis som kan löda? Kom tillbaka när du bestämt dig för mikstärkare så skall vi visas hur kabeln skall se ut.

Lycka till

Postat

Kan kanske en mindprint di-port vara någonting för dig? En riktigt trevlig bekantskap kan jag tala om!

Fronten ser ut såhär:

DI-Port_Front.jpg

Och här har vi baksidan:

DI-Port_Back.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.