draconis Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Hej hej snacka me min kusin om puffskydd o han sa att hans kompis hade ett i metall som han hade fått pröva och att ahn tyckte det va skitgrymt. bättre än hans nylonskydd. han sa att dom kosta typ 350 spänn elle nåt. jagg kolla upp det här och i en tråd stod det att stedmans iallafall var bra men dom andra billigare va dåliga. men dom där stedmansskydden kostar typ 900 spänn och det verkar dyrt. med tanke på att min kusin sa att dom kosta typ 350. e det alltså säkert at köpa ett lite billigare? och isåfall vilket? vad e det som e så hmla mkt bättre på det som var dyrare då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Inga riktiga sångare använder puffskydd, Nu får jag antagligen alla på mig. Om man närmickar OK men om man inte gör det vill man inte att mikrofonen färgas av ett töntigt filter. Om man kan sjunga och har en bra mikrofon så riktar man den antingen under ifrån eller överifrån. Att använda filter som popups färgar ljudet. Den enkla lösningen är att sjunga ungefär 20 centimeter under micken men att låta mikrofonen vara riktad mot dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Tar du av gallret på dina mikrofoner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Tar du av gallret på dina mikrofoner? 🤪 Puffskydd, vare sig nylon eller metall färgar så otroligt lite, utan hjälper bara till att döda membranet från saliv, gamla matrester, dålig andedräkt och kraftiga luftströmmar.. Finns minimal på gränsen till noll skillnad i metall vs nylon. finns däremot för- och nackdelar.. Fanns en tråd om detta för en vecka sen. kolla in den.. https://www.studio.se/index.php?act=Search&f=9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 (redigerat) Inga riktiga sångare använder puffskydd,Nu får jag antagligen alla på mig. SKulle vilja se en studio med en U47A:a som inte har puffskydd ( SKYDD ) framför. Och för att svara på frägan i sig , Har både metall och nylon , Metall skyddet släpper igenom mer diskant än nylonskyddet men å andra sidan är hela min signalkedja lite diskantig i överkant.Fördelen är dock att dom inte absorberar lukt lika lätt och är enklare att rengöra. Redigerat 29 januari 2008 av Piccazzo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
draconis Postat 29 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 29 januari 2008 Inga riktiga sångare använder puffskydd,Nu får jag antagligen alla på mig. SKulle vilja se en studio med en U47A:a som inte har puffskydd ( SKYDD ) framför. Och för att svara på frägan i sig , Har både metall och nylon , Metall skyddet släpper igenom mer diskant än nylonskyddet men å andra sidan är hela min signalkedja lite diskantig i överkant.Fördelen är dock att dom inte absorberar lukt lika lätt och är enklare att rengöra. ja men hur var det angånde priset? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
draconis Postat 29 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 29 januari 2008 Inga riktiga sångare använder puffskydd,Nu får jag antagligen alla på mig. SKulle vilja se en studio med en U47A:a som inte har puffskydd ( SKYDD ) framför. Och för att svara på frägan i sig , Har både metall och nylon , Metall skyddet släpper igenom mer diskant än nylonskyddet men å andra sidan är hela min signalkedja lite diskantig i överkant.Fördelen är dock att dom inte absorberar lukt lika lätt och är enklare att rengöra. ja men hur var det angånde priset? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Köpte min i USA så vad den kostar här ? ? ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Puffskydden brukar ligga på ca 300:-, vare sig det är metall eller textil - om det inte är specialgjort för någon viss mikrofonmodell där det ska monteras på själva micen på något sätt. Jag har aldrig tänkt på någon skillnad, men jag får väl ta mig i kragen och göra lite testinspelningar av sådant också, när andan faller på... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Inga riktiga sångare använder puffskydd,Nu får jag antagligen alla på mig. Om man närmickar OK men om man inte gör det vill man inte att mikrofonen färgas av ett töntigt filter. Om man kan sjunga och har en bra mikrofon så riktar man den antingen under ifrån eller överifrån. Att använda filter som popups färgar ljudet. Den enkla lösningen är att sjunga ungefär 20 centimeter under micken men att låta mikrofonen vara riktad mot dig. 😏😉🙁 ja just det att sjunga 20 cm bredvid micken ändrar ju inte alls ljudet lika mycket som att sjunga genom en nylonstrumpa popups förresten - visste inte dom ändrade ljudet alls men nu ska jag sätta på popup skyddet i ie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Hittade en tråd på Gearslutz, där Steadman inte verkar ligga högt i kurs hos vissa... Vem ska man tro på...? 😏 Känns som om lite testinspelningar är nödvändiga... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Känns som om lite testinspelningar är nödvändiga... Ja, vem var det som lovade att göra sådana för några år sedan... 😏😉🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Känns som om lite testinspelningar är nödvändiga... Ja, vem var det som lovade att göra sådana för några år sedan... 😎😆😉 Jag vet - men det är ju så j-a mycket man ska komma ihåg också... 🙂😛 Det kommer snart - men det dröjer nog ett par veckor, eftersom Christina är lite risig just nu. 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Tar du av gallret på dina mikrofoner? 😎 Puffskydd, vare sig nylon eller metall färgar så otroligt lite, utan hjälper bara till att döda membranet från saliv, gamla matrester, dålig andedräkt och kraftiga luftströmmar.. Finns minimal på gränsen till noll skillnad i metall vs nylon. finns däremot för- och nackdelar.. Fanns en tråd om detta för en vecka sen. kolla in den.. https://www.studio.se/index.php?act=Search&f=9 Det var kanske den här du menade: https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry697407 Det här fenomenet med vändbart puffskydd för olika karaktär blev det aldrig svar på (och som skulle vara kul om du testade Claes - när det kryat på sig förstås) http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11838# Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
funky monk Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Har själv metallpuffskydd och har märkt att om man "puffar" för nära skyddet, så studsar ljudet och närmast förstärks. Skulle inte rekommendera om du ska intimsjunga. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 Har själv metallpuffskydd och har märkt att om man "puffar" för nära skyddet, så studsar ljudet och närmast förstärks. Skulle inte rekommendera om du ska intimsjunga. Nej precis. Som jag skrev i den andra tråden "Riktigt mycket luft och en sångare som står för nära själva puffskyddet skulle väl t o m (om än hyfsat ohörbara) kunna orsaka missljud/visslingar??!" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 29 januari 2008 Dela Postat 29 januari 2008 (redigerat) Hmm. Minns 1 gång då jag var i desperat behov av ett puffskydd. Tog en flaskborste av ståltråd och vira upp till en lämplig öggla trädde på en av flickvännens nylonstrumpor (svart och sexig)... Sen lite gaffatejp på mickstativet.. Total kostnad.. Tja Vet inte riktigt vad strumpan kostade utan den skyllde jag på tvättmaskien.. Men kanske 10:- och den funkade ypperligt.. Faktiskt har jag kvar det puffskyddet ännu nånstans Men generellt så föredrar jag puffskydd av nylon då jag tycker att dom slår sönder luftströmmen (puffen) på ett bättre sätt och tillåter en närmare uppmickning för det där riktigt intima sångsoundet Redigerat 29 januari 2008 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.