Mr Keys Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 företag går ju i konkurs, så även studios kan jag tänka mig.....och då måste välj all deras utrustnings säljas ut om det nu finns skulder och skit i bolaget, right? hur sker dessa utförsäljningar? Hittar man detta på auktion? någon som har koll på detta? för det lär ju knappast annonseras ut på vendolin och dylikt....!? Inbillar mig att man borde kunna göra en del fynd på detta sätt.........eller sitter jag bara och drömmer nu!?
joachime Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Vet inte hur konkursutförsäljningar funkar, men har varit med om några nedläggningar. Då är det ofta bud på hela eller åtminstone stora delar av tekniken. Inte direkt så man har auktion eller säljer ut prylar styckevis.
trombonisten Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Om det går så långt som till konkurs så utses en konkursförvaltare. Hans mål är att få in pengar till fordringsägarna och i förekommande fall få en bra lösning för de anställda. Arvodet till konkursförvaltaren tas ur konkursboet innan pengarna delas ut. Oftast är det en advokat som tar sådär 2000 kr i timmen. Det innebär att det vanligen inte blir någon auktion på "småpryttlar" utan man försöker sälja i parti, det tar helt enkelt för mycket tid att fixa smått. Sen vet advokater oftast inte så mycket om verkliga värdet på grejorna så det kan nog bli lite si o så med priserna (vad vet jag). Ibland lämnas grejorna över till någon auktionsfirma som har erfarenhet av att sälja "smått". Gör en google på konkursauktion så får du se några exempel. På andra områden, bilar o restaturanger som exempel, har jag sett proffs som lever på att snoka reda på fynd på auktioner och sen sälja vidare. Osäker på om det finns på studio som ju är en mycket liten verksamhet i jämförelse. http://auktionsnytt.blogspot.com/2008/01/k...1-i-mlndal.html Ett annat alternativ är att kronofogden varit och hämta sakerna. Det är mest aktuellt om det är en privatperson som äger, eller om själva grejen är leasad eller fungerar som särskild säkerhet. Kolla till exempel hos kronofogden. http://www.kronofogden.se/auktionstorget/l...1680001705.html Sammantaget är det fritt fram att hitta guldklimpar och göra fynd. De stekta sparvarna kommer inte inflygande i munnen. Ha alltid ett lager av kontanter för snabba affärer. Köp billigt och sälj dyrt. (Slut på klyschor). Gunnar
IDF Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 jag köpte en elbas för ngra hundralappar av en kompis som köpt den på ngn sorts auktion,..vet dock inte om de var konkursrelaterat ..
Daniel H Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Haha. Kronofogden i Falun ska sälja ett Mixterbord Numark. Det är bara att börja mixtra med musiken.
Piccazzo Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 (redigerat) Mixterbord Numark. Det är bara att börja mixtra med musiken. Förlåt 🙂😛😆 :lol: 😆 :lol: Det blev dagens bästa för mig , lol . Redigerat 28 januari 2008 av Piccazzo
xarl Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 http://www.konkursauktioner.se/ Kolla vilkoren, för det tillkommer avgifter. Har varit minst 2 musikrelaterade företag som sålts ut där. Anekdot. När jag jobbade på SoundSide (nedlagd musikaffär i sthlm) för en herrans massa år sen, så ringde en konkursförvaltare och frågade om vi kunde hjälpa dom med försäljningen av en ....Synclavier. Jag sa att en sån har vi inte möjlighet att köpa in, då frågade han om den kunde stå hos oss för visning......-Ja sa jag, men han hörde inte av sig igen :-( /Carl
xarl Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Kolla även pantbanker, de säljer ju ut sånt som inte lösts ut. -å musiker är ju ett fattigt släkte.... /C
tordA Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Anekdot. När jag jobbade på SoundSide (nedlagd musikaffär i sthlm) för en herrans massa år sen, så ringde en konkursförvaltare och frågade om vi kunde hjälpa dom med försäljningen av en ....Synclavier. Jag sa att en sån har vi inte möjlighet att köpa in, då frågade han om den kunde stå hos oss för visning......-Ja sa jag, men han hörde inte av sig igen :-( /Carl [OT] oj, jag bodde runt hörnet och var stammis där. dom sponsrade med hela utrustningar och grejs 😄 och jag hade budbilar med STORA skyltar på sidorna. mycket hjärta i den butiken 😉 Roger öppnade eget, men var tog den andra kompisen vägen..P [/OT] många bra saker råkar försvinna när det närmar sig slutet för att hamna i en ny studio...på något konstigt vis... med en kompis som ägare. 😄
xarl Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Anekdot. När jag jobbade på SoundSide (nedlagd musikaffär i sthlm) för en herrans massa år sen, så ringde en konkursförvaltare och frågade om vi kunde hjälpa dom med försäljningen av en ....Synclavier. Jag sa att en sån har vi inte möjlighet att köpa in, då frågade han om den kunde stå hos oss för visning......-Ja sa jag, men han hörde inte av sig igen :-( /Carl [OT] oj, jag bodde runt hörnet och var stammis där. dom sponsrade med hela utrustningar och grejs 😄 och jag hade budbilar med STORA skyltar på sidorna. mycket hjärta i den butiken 😉 Roger öppnade eget, men var tog den andra kompisen vägen..P [/OT] många bra saker råkar försvinna när det närmar sig slutet för att hamna i en ny studio...på något konstigt vis... med en kompis som ägare. 😄 Tommy Jönsson, vet inte, men han lär inte sålt något billigt via auktion iallafall :-) Han har säkert kvar sina gamla Vestax-gate'ar som vi aldrig lyckades sälja..... Kan inte minnas någon Roger.... /C
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.