Jump to content
Annons

Trött på sitt verk.


Hips

Recommended Posts

Sitter en hel del framför datorn och pillar ihop låtar i fruity. Ett återkommande fenomen som jag märker är att efter flera timmars slit känner man att "Yes! Nu fick jag äntligen till det jag letade efter, det här låter bra som fan", man lyssnar några ggr på sitt verk, tar en paus, lyssnar igen, låter fortfarande bra.

Sedan kan det ta en natt, eller några dagar, och helt plötsligt tycker man att låten man gjorde och hyllade sig själv över nu inte alls låter bra, och det slutar med att man slänger skiten och börjar om igen, för att vanligtvis upprepa samma procedur med det efterföljande projektet, bli nöjd - tiden går - mindre nöjd - missnöjd och slänger skiten.

Har snackat med en polare som sysslar en del med att designa bilder digitalt, och även där verkar detta fenomen gälla, alltså att man går från att vara helnöjd till att slänga sitt verk på några dagar.

Vad beror det på? Mognar man på något vis med tidens gång så att man "växer ifrån" sitt verk, eller bör man lita på sin första feeling ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fattar vad du menar, men upplever det även lite tvärtom ibland faktiskt. När man är "inne" i någon produktion så tycker jag man ska gå på magkänslan. Tycker man att det låter bra så låter det bra. Sedan kan det gå ett par dagar, man lyssnar igen, hör en massa saker man justerar och så vidare och så vidare.. Det hör ju till arbetsprocessen. Just runt mixdagen är det jäkla ångestladdat för min del. Man lyssnar på småsaker som förmodligen ingen annan i hela världen hör och undrar om det eller det instrumentet inte ska ner en halv db på sticket.. Och så vidare och så vidare. Risken att man förlorar helheten när man blir sån är faktiskt överhängande!

Men när man väl gjort klart alltihopa, ställt ner i byrålådan och glömt bort ett par månader och plockar fram igen en regnig höstdag så får man oftast svaret på om produktionen va bra eller dålig. Man lyssnar med helt nya öron och har glömt bort dom flesta detaljerna. Tycker man det låter bra då så var det det. Annars gick man väl bort sig nånstans på vägen... Givetvis utvecklas man ju hela tiden och ens ideal (i alla fall mina) ändras kontinuerligt, men man kan ju inte bara utgå från sig själv hela tiden (även om man lyssnar på egna alster) utan försöka se det ur ett mer objektivt perspektiv.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar.

Känner också att man skruvar för mycket ibland, eller ofta kanske....

Man vill att det ska vara så perfekt att man skruvar sönder låten, lite ljudfreak är man väl, man glömmer att låten är ju det mest väsentliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

får jag en idé jobbar ju ut den så snabbt som möjligt.. t.ex breakdownet, introt eller va de nu e... sedan kan de ibland gå ett par dagar o bygger vidare men väntar oftast med detaljer till det mesta e färdigt... på de sättet har du grunden innan du tröttnat ist för bara kanske en schysst melodi..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att jobba regelbundet. Sitta x antal timmar per dag. Vissa dagar har man flow andra inte, men man producerar nästan alltid något när man sitter i studion. Till slut har man kommit upp i några bra alster. Jag slänger nästan aldrig något som jag har jobbat med mer än 20 minuter. Vem vet, en dag kanske man tycker att det svänger så det svartnar! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på Carls linje, jobbar också klart så fort som möjligt.

Sedan lyssnar jag på så många olika ställen som möjligt och går tillbaka och ändrar det som inte funkar.

Fast just nu tycker jag allt jag gjort stinker... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog mer som Vacum och kör den Balsac-ska taktiken. Gör och spara ett tag. Ideér sparar jag däremot inte om jag inte kommer ihåg dem efter en dag. Då håller de inte.

Det är lätt att man blir ljudblind efter att ha lystnat intensivt på sin egen låt i flera dagar. Till sist hör man inte vad som är bra och inte. Det är som att mixa på natten efter att ha spelat in hela dagen. Man behöver friska öron. :rolleyes:

edit:stavfel som vanligt

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar snabbt och har relativt svårt att återgå till projekt, även om det är fruktansvärt roligt ibland. Dock så är det mycket sällan att det bara är mixen som återstår, utan då är hela låten halvfärdig. Annars gör jag gärna klart så fort som möjligt för att inte tappa intresse.

Däremot sparar jag allt. Gör inte helt sällan exporter på halvfärdiga låtar och spara. De är bra inspiration vid senare tillfällen och om inte annat så kan man höra att man utvecklas. Det är kul tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag drabbas av inspiration försöker jag få till något som liknar en färdig låt så fort som möjligt, medan man är inspirerad och har i minnet ungefär vad man vill åtstadkomma. Lägger aldrig timmar på ett trumkomp eller pianoslinga utan så fort som möjligt från låtidé till en färdig wav. Gäller även texter, kanske tillochmed saknar nån vers i början, men då lämnar jag det sålänge. Den första skissen kan man sen lyssna på i bilen/fristajlen eller nåt. Även om första inspelningen är primitiv så tycker jag det är schysst att höra helheten och då gärna någon annanstans än direkt i Cubase för att få lite perspektiv eller känsla (illusion) av objektivitet.....

Håller låten så är det tillbax och finslipa, gärna med kommentarer från er andra Studio-dårar. Har nyligen ju gjort om en hel platta (Grumslåtarna) i nytt format, som nästan alltihop är gamla skrivbordslåde-idéer. Ibland blir det aldrig mer än primitiva skisser, har rätt många såna oxå :rolleyes:

När det gäller nya låtar - jag sparar nästan allt, har en folder med en drös knäppa prylar som ligger och mognar. Dom flesta blir det aldrig ngt av, men när man har idétorka brukar jag rota lite och se om något är värt att bygga vidare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär känner jag när jag har tagit mig vatten över huvudet i fråga om produktionen. Att jag alltså börja lägga på mer och med instrument och effekter och saker. Känns helrätt just då, men ack vad det kan stinka efter en veckan eller så.

Enklare produktioner med bara ex. sång, gitarr och kanske någon liten rythmsak brukar så sig betydligt bättre. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sitta och mixa och trixa med endast typ 4 takter (hooken). När jag blir nöjd så går jag på arrangeringens biten (vilket oxå är svårt).. ibland har jag typ 20 spår men jag har bara gjort 15 sekunder av hela låten 😏 Om alla bitar stämmer är det inte så svårt att lägga puzzlet.

Hips

Sedan kan det ta en natt, eller några dagar, och helt plötsligt tycker man att låten man gjorde och hyllade sig själv över nu inte alls låter bra, och det slutar med att man slänger skiten och börjar om igen, för att vanligtvis upprepa samma procedur med det efterföljande projektet, bli nöjd - tiden går - mindre nöjd - missnöjd och slänger skiten.

Tänk oxå på att du måste ha en viss disiplin till att göra klart saker, även om du har hört din egna musik 3000 gånger så får den som hör din musik för första gången får ett helt annat intryck...Det gäller för dig att konsentrera dig på din huvud idee och förstärka den så att även andra kan förstå din musik. Och ju snabbare du jobbar desto bättre för din egen skull. Men det är inte värt att lägga ned hur mycket tid som helst. Jag tror att fasen "bli nöjd - tiden går - mindre nöjd - missnöjd och slänger skiten" är en väg till att hela tiden förbättra sina produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mixa o trixa med eq ganska drastiskt för att göra alla ljud separerade i mixen...sen gå ut i badrummet och lyssna efter ljud som försvinner eller som sticker ut för mycket eller något annat som stör.

Sen går jag tillbaka och korrigerar..ut och lyssna igen...

När allt börjar sitta, stramar jag åt EQ'n och gör så den skär bara det nödvändigaste..eller tar bort den helt...går ut i badrummet igen och kollar så ljudbilden är så stor som möjligt...sen börjar man finjustera och till sist snickra ihop resten av låten när jag har en ljudbild som funkar..

Detta kanske låter konstigt, men jag behöver ett ganska klart arr, ljudmässigt för att trigga min egen melodinerv.... t.e.x om jag har en bakgrund som får nackhåren att vibrera kommer oftast melodin som på beställning...

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Dedär med att springa ut i badrummet och lyssna är så grymt bra alltså. Eller bara springa ut i ett annat rum så ljudbilden bli mer diffus. Plötsligt hör man massor av saker man missat, och när man kommer tillbaka och lyssnar nära så begriper man inte hur man kunde tycka det lät ok innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller som imorse, det gick så bra tyckte jag, det lät bra, vad bra jag hörde allt. och så satt där och tyckte att jag lär mig detta. och reste på mig och "vad i h!! det låter vidrigt. ska man behöva göra två mixar? en för sittande och en för stående. kanske en tredje för liggande, nää... och så gick jag hem och längtar tillbaka till studion och jobba..

det är väldigt mycket som har hamnat i papperskorgen under åren. men nu sparas allting, även om det aldrig blir färdigt. jag har blivid överaskad men en gång, lyssnat på något som låter bra och helt plöstligt hajar att det är jag själv som spelar.. man behöver distans, perspektiv... se tavlorna på långt hål...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en annan form av referenspunkt helt enkelt... jag menar när man sitter o lyssnar på proffsmastrade skivor kan man utan problem gå ut i ett annat rum och höra precis allt, om än med mycket lägre volym..

Vaffaejn..man kanske skulle ta och sätta mixerbordet i badrummet och mixa därifrån... 😉

Ska fasenimig testa bara för skojsskull..alltid lär man sig nåt.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni också märkt att så fort man laddar sin lilla MP3 spelare med ens egna låtar , tar ut sin vespa på motorvägen och lyssnar i hörsnäckorna , så låter det ju hyfsat tycker man - tills - man jämför med en låt av Jamirouquai som legat kvar i lyssningsmappen och som kommer precis efter ens egna mästerverk.......Fy f-n, tänker man , vad gör jag för fel............. Mina låtar har ett sound som till nöds kan tjäna i Hotell Strand´s personalhiss , man kan vicka tårna till dom men inte f-n stampa hälen som man kan i jamirouquai.

Nä, om det ska bli en karriär av det hela så får man nog skicka in sina låtar, lägga dom tusingar det kostar för att få dom ordentligt mastrade av ett närsynt proffs som går i vitt laboratorierock .........

nu kom jag visst bort från ämnet...............Mina låtar brukar till en början bli outhärdligt överlastade med instrument,spårantal och effekter , bara för att jag jobbar snabbt med alla ideer . Sedan plockar jag bort spår för spår , instrument för instrument som inte tillför något till låten, tills jag har kvar max 4 spår som verkligen har nån substans.......och börjar om. Det brukar funka - ett tag.....

Har nämligen hur mycket snuttar låtideer som helst där jag kört fast som väntar på senare behandling, allt som allt har jag väl lyckats göra kanske en hel låt i kvartalet som jag känner att jag kan stå för.

Men det är klart , vore jag arbetsfri , utan plikter runtomkring , skulle man säker spotta ur sig lite mer.....

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...