Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Facebook har numera en funktion som gör att man som band kan skapa en sida och sen kan folk bli "fan" till bandet. Ungefär som på Myspace, bara att man inte är vänner med varandra - man är fan till bandet endast.

Vad jag undrar över är om man vågar lägga upp nåt videoklipp eller nån mp3 på siten - för man har ju läst om att Facebook t ex äger alla bilder man lägger upp, och kan använda dem till vart fan de vill utan att du kan säga någonting. Är det någon som känner till att det är samma sak med musik och annat? Vad skulle det kunna innebära för mig att Facebook "äger" en av mina inspelningar, eller bara ett liveklipp från en konsert?

https://www.facebook.com/terms.php - Här finns deras terms.

Vore schysst om nån hade koll på detta!

// Per

Annons
Postat

Jag tror det där som blåstes upp i media var ett misstag.

Det är väl så att, Facebook " äger rätten att PUBLICERA " bilderna på sajten, och det är väl självklart, annars blir det ju knepigt för dom....

har inte kollat Termsen dock

/C

Postat
Hej!

Facebook har numera en funktion som gör att man som band kan skapa en sida och sen kan folk bli "fan" till bandet. Ungefär som på Myspace, bara att man inte är vänner med varandra - man är fan till bandet endast.

Vad jag undrar över är om man vågar lägga upp nåt videoklipp eller nån mp3 på siten - för man har ju läst om att Facebook t ex äger alla bilder man lägger upp, och kan använda dem till vart fan de vill utan att du kan säga någonting. Är det någon som känner till att det är samma sak med musik och annat? Vad skulle det kunna innebära för mig att Facebook "äger" en av mina inspelningar, eller bara ett liveklipp från en konsert?

https://www.facebook.com/terms.php - Här finns deras terms.

Vore schysst om nån hade koll på detta!

// Per

Jag skulle inte lägga upp något egenproducerat där.

Inte ens en dikt/låttext.

Vill inte riskera något.

Deras terms är också anledningen till att jag inte är medlem i Facebook.

Väntar med spänning på när första fallet kommer upp i amerikansk domstol.

Med tanke på att Facebook har råd med längre rättsprocess och fler advokater så tror jag inte man har så stor chans att vinna som privatperson.

Postat

Facebook är inte så katastrofalt farligt som kvasiblaskorna fick det att låta. Faktum är att siten inte skiljer sig så himla mycket från övriga när det gäller "material inskickat/uppladdat av användaren". Ta t.ex. en titt på STUDIO FORUM's regler #9 och #14. Dessa regler - i dess enkla eller (överdrivet) komplicerade formuleringar - är nödvändiga för att användarinformation ska kunna nyttjas på ett smidigt sätt (för båda/alla parter). Men man ska givetvis vara uppmärksam, det finns en hel del skit "där ute"...

Nu så till Facebook's Terms Of Use:

Detta finns att läsa i avsnitet "User Content Posted on the Site", andra stycket:

When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose, commercial, advertising, or otherwise, on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content. Facebook does not assert any ownership over your User Content; rather, as between us and you, subject to the rights granted to us in these Terms, you retain full ownership of all of your User Content and any intellectual property rights or other proprietary rights associated with your User Content.

Det fetstilta talar klarspråk, tycker jag.

Disclaimer: Ovanstående är inte någon rådgivning till sign. Snowbrigade att ladda upp något till Facebook's servrar. Jag ville bara ge min tolkning av Facebook's användarvillkor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.