Jump to content
Annons

remix


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Kort fråga bara. Om jag gör en låt som jag sedan även planerar att anställa någon för att göra remix på för att passa ett dansgolv bättre. Vad ska jag tänka på i produktionsstadiet? Vad önskar du dig när du gör remix? Finns det några fällor som bara kommer göra det svårare för personen att göra en remix? Många frågor, men jag sysslar inte med musik som passar dansgolvet så det är därför jag undrar ☺️

MVH

Anders

EDIT: tips om någon som kan göra remix i framtiden är också välkommet. Skall passa en bred publik på dansgolvet och inte vara specialiserat till en viss målgrupp.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals helst utan reverb eller delay (om inte du har någon bra anledning). BPM måste vara angivet samt att vocalsen helst ska vara klippta på ett sånt sätt att det bara är att lägga in det i en sequencer o köra igång (t.ex. att det är tyst 2 bars och sen startar sången, precis som i originalet).

Skicka gärna med en midi på åtminstone basen, men gärna andra sakerna också.

Hooks måste finnas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals helst utan reverb eller delay (om inte du har någon bra anledning). BPM måste vara angivet samt att vocalsen helst ska vara klippta på ett sånt sätt att det bara är att lägga in det i en sequencer o köra igång (t.ex. att det är tyst 2 bars och sen startar sången, precis som i originalet).

Skicka gärna med en midi på åtminstone basen, men gärna andra sakerna också.

Hooks måste finnas med.

Okej. Basen är ju akustiksk och finns inte i midi då, men det kan man ju fixa om det underlättar. Det mesta i låten är ju inspelat på riktiga instrument så det finns inte så mycket midi i den :rolleyes:

Tack för tipsen, ska jag ta med mig när det är dags.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla spår vill man ha.

Oprocessade.

Har du effekter som du tycker gör "låten", skicka med torrt spår och spela in ett spår 100% vått spår med effekter.

Allt midi vill man ha. Gärna med beskrivningar av vilka instrument som finns på de olika spåren. (Typ piano, syntpad etc...)

Ett välskrivet tracksheet är välkommet.

Har dock aldrig någonsin varit med om att allt ovan händer.

Man får oftast lägga pussel för att få ihop remixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att du inte har något midi är oftast inga problem, det är ju själva idén med en remix att man skall stuva om grejer.

Det är roligare att ta en låt som inte är syntbaserad och bygga upp den med en ny ljudmatta.

Bra är det om låten är spelad efter klick så att man slipper att mecka så mycket med att eftersynka grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte har något midi är oftast inga problem, det är ju själva idén med en remix att man skall stuva om grejer.

Det är roligare att ta en låt som inte är syntbaserad och bygga upp den med en ny ljudmatta.

Bra är det om låten är spelad efter klick så att man slipper att mecka så mycket med att eftersynka grejer.

Ah, vad skönt. Jo jag misstänkte att ni som jobbar med detta har lite önskemål om hur ni vill ha det och inte brukar få, så det var därför jag frågade nu i början så att remixen skall ha bästa möjlighet som originalet haft. Klick är en självklarhet :rolleyes: Hur är det med tempon? Låten är inte direkt snabb nu och kommer säkert krävas en tempoökning för att passa bättre på ett dansgolv, men vad vet jag. Är det svårt. Ska man göra en ny produktion där man spelar in ljuden i ett nytt tempo?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst spelar man in i det tempo som remixaren vill ha, men om detta inte är en möjlighet kan remixaren själva ändra tempot.

Anledningen till att basen skulle finnas med är mest som melodisk guide utan att avslöja originalets lead.

Så mkt information som möjligt är såklart en fördel, men dom viktigaste grejorna är de jag redan nämnt.

Håller med det drloop säger om syncad inspelning samt bouncad send-bus. Bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om jag fick råda skulle jag hellre spela om tex sång i nya tempot.

Det blir alltid konstigheter i ljud om man höjer eller sänkr tempo.

Men om låten går i tex 60 bpm är det inga problem att dubblera tempot på trummor etc men behålla tex sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det lite 42 över frågan... 🙂

Det beror på...

:rolleyes: F-n jag visste att jag skulle verka dum när jag går in på saker jag inte kan ett skit om. Men det bjuder jag på. Klart det beror på. Det bästa är väll antagligen att prata med den som skall remixa när det väl är dags och se vad han/hon säger 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu blev det lite 42 över frågan... 🙂

Det beror på...

:rolleyes: F-n jag visste att jag skulle verka dum när jag går in på saker jag inte kan ett skit om. Men det bjuder jag på. Klart det beror på. Det bästa är väll antagligen att prata med den som skall remixa när det väl är dags och se vad han/hon säger 🙂

MVH

Anders

Ingen dum idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en mapp som heter låtens namn samt BPM (!). Namnet ska vara utan åäö eller mellanslag. Mappen ska levereras som en zip som har SAMMA namn som mappen (fast givetvis med filändelsen .zip).

I mappen ska följande finnas:

  • En mp3-fil med hela originalet
  • All sångtext i en textfil (om denna är på annat språk än svenska eller engelska så ska den även vara översatt)
  • Ev annan viktig info om projektet i separat textfil
  • Wavor, aiffor eller flac med följande:
    • Leadsång - så gott som torr, men om t ex melodyne har använts bör det givetvis vara med, ev även noise gate om den har använts normalt. Inga rumsklangsgrejer. Dubbningar separat. Har någon väldigt speciell effekt varit inblandad, som dist, chorus, bandpassfilter, extrema delay etc, så bör det finnas en med och en utan.
    • Stämmor - allt separat helst, om man skulle behöva byta tonart så kan man lätt redigera dessa i sådana fall. Har du femhundra pålägg så får man givetvis ta det som det är, färdigmixat (men torrt).
    • Övriga instrument - bara de saker som är verkligt viktiga (hookar), t ex gitarr-riff som står ut o dyl. Behöver jag nåt särskilt annat så frågar jag hellre efter det.

Jag vill helst att samtliga spår ska inledas med en eller två takter hänsynslöst kvantiserad metronom, det underlättar väldigt vid synkningen (att se till att klippa allt från samma punkt är också ett alternativ, men inräkning är bättre imo, kan liksom inte bli fel, plus att långa tomma intron kan klippas bort utan större problem). Allt ska givetvis vara namngivet tydligt och konsekvent så man förstår vad som är vad utan att behöva lyssna igenom. Mono om det är mono (t ex sång), stereo om det är stereo (t ex synt el dyl). Å-ä-ö undvikes som sagt.

Tyvärr är väl detta önsketänkande, ☺️ remixpaket är allt som oftast väldigt slarvigt ihopslängda vilket är lite oinspirerande, eller iaf frustrerande och kräver pussel som drloop sa. Så föregå gärna med gott exempel. 😛 Det värsta jag har varit med om var när jag fick en rap-acapella utan vare sig inräkning eller rättklippt start, och de senare kom och klagade på att den låg några ms fel i remixen... 😉

Jag har personligen inget emot att ändra tempot själv om det skulle behövas - att spela in ny sång känns lite fånigt tycker jag, då blir det ju en nyproduktion snarare än en remix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är väl detta önsketänkande, ☺️ remixpaket är allt som oftast väldigt slarvigt ihopslängda vilket är lite oinspirerande, eller iaf frustrerande och kräver pussel som drloop sa. Så föregå gärna med gott exempel. 😛 Det värsta jag har varit med om var när jag fick en rap-acapella utan vare sig inräkning eller rättklippt start, och de senare kom och klagade på att den låg några ms fel i remixen... 😉

Jag har personligen inget emot att ändra tempot själv om det skulle behövas - att spela in ny sång känns lite fånigt tycker jag, då blir det ju en nyproduktion snarare än en remix.

Tack för ditt inlägg tbruce, Blir att skriva ut den här tråden sedan och bocka av varje steg 😄 Just det du sa att föregå med gott exempel är precis vad jag vill göra, och vem det än blir sedan som skall göra remixen så kommer den personen göra ett bättre jobb om han/hon ser att jag tar deras jobb på allvar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det du sa att föregå med gott exempel är precis vad jag vill göra, och vem det än blir sedan som skall göra remixen så kommer den personen göra ett bättre jobb om han/hon ser att jag tar deras jobb på allvar.

Jag upplever att mitt jobb tas på allvar när den som beställt remixen är tydlig med varför han vill ha just mig till uppdraget och hur jag kommer ersättas.

Remixpack av den sort som beskrivs här har jag hitills aldrig stött på ☺️ - brukar vara en våt acapella och på sin höjd lite blandade syntriff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals [...]

Måste? 😳

Jag föredrar helt oprocessade sångspår. Möjligtvis om det ligger någon effekt på som bidrar väldigt mycket till ett visst sound så kanske det är okej, men annars vill jag ha det helt torrt.

För mig brukar det räcka ganska bra med sångspåren, men ibland kan det ju finnas nån liten melodislinga som är karakteristisk för låten som man kan klippa upp och latja lite med. Det bästa är väl om man frågar remixaren vad han vill ha? Tror att det är väldigt individuellt hur man jobbar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, följande har jag snappat upp då iaf.

1. Bränn helst inte in några effekter på spåren ( om det inte är absolut nödvändigt)

2. Ha organiserade filer och klar struktur

3. Va tydlig med vad, hur och varför du vill ha den remixad av just den som skall göra det.

4. Va beredd på att ge alla spåren, men kanske räcker till en början med att bara skicka en mp3 av orginalet och sångspåren, samt den hook som är i låten.

5. Diskutera med den som skall remixa hur han/hon vill ha det för att deras jobb skall gå så smidigt som möjligt

Några punkter är självklara, men punkt 1 är nog tur att jag blev påmind om så man inte bränner in några effekter i onödan utan låter spåren vara så torra som möjligt.

Tack för all hjälp hittills 😳

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, följande har jag snappat upp då iaf.

1. Bränn helst inte in några effekter på spåren ( om det inte är absolut nödvändigt)

2. Ha organiserade filer och klar struktur

3. Va tydlig med vad, hur och varför du vill ha den remixad av just den som skall göra det.

4. Va beredd på att ge alla spåren, men kanske räcker till en början med att bara skicka en mp3 av orginalet och sångspåren, samt den hook som är i låten.

5. Diskutera med den som skall remixa hur han/hon vill ha det för att deras jobb skall gå så smidigt som möjligt

Några punkter är självklara, men punkt 1 är nog tur att jag blev påmind om så man inte bränner in några effekter i onödan utan låter spåren vara så torra som möjligt.

Tack för all hjälp hittills 😳

MVH

Anders

Det tycker jag låter som en bra sammanfattning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals [...]

Måste? 🙂

Jag föredrar helt oprocessade sångspår. Möjligtvis om det ligger någon effekt på som bidrar väldigt mycket till ett visst sound så kanske det är okej, men annars vill jag ha det helt torrt.

För mig brukar det räcka ganska bra med sångspåren, men ibland kan det ju finnas nån liten melodislinga som är karakteristisk för låten som man kan klippa upp och latja lite med. Det bästa är väl om man frågar remixaren vad han vill ha? Tror att det är väldigt individuellt hur man jobbar...

Det finns vissa processer som jag absolut vill ha i sång och vissa processer som jag absolut INTE vill ha i sång.

Reverb och delay är blä, det kan jag lägga till själv om så behövs.

Melodyne och EQ och kompressor är bra, eftersom jag då inte behöver fippla med det, utan enkelt kan slänga in det i min mix utan att behöva oroa mig över att det ska låta likadant som i originalet.

Antar att smaken är som baken när det gäller sånt, men jag föredrar att ha vocalsen färdiga för att få en viss 'consistency'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara processade (EQ, compressor, melodyne) vocals [...]

Måste? 🙂

Jag föredrar helt oprocessade sångspår. Möjligtvis om det ligger någon effekt på som bidrar väldigt mycket till ett visst sound så kanske det är okej, men annars vill jag ha det helt torrt.

För mig brukar det räcka ganska bra med sångspåren, men ibland kan det ju finnas nån liten melodislinga som är karakteristisk för låten som man kan klippa upp och latja lite med. Det bästa är väl om man frågar remixaren vad han vill ha? Tror att det är väldigt individuellt hur man jobbar...

Det finns vissa processer som jag absolut vill ha i sång och vissa processer som jag absolut INTE vill ha i sång.

Reverb och delay är blä, det kan jag lägga till själv om så behövs.

Melodyne och EQ och kompressor är bra, eftersom jag då inte behöver fippla med det, utan enkelt kan slänga in det i min mix utan att behöva oroa mig över att det ska låta likadant som i originalet.

Antar att smaken är som baken när det gäller sånt, men jag föredrar att ha vocalsen färdiga för att få en viss 'consistency'.

Okej... Som jag ser det så är EQ- och kompressorinställningar beroende av allt runt omkring. Det är klart man kan anpassa alla andra instrument för att funka med eq:n på sången, men då tycker jag det är bättre att kunna styra helt själv. För övrigt spelar det väl ingen roll om sångljudet är samma som på originalet...?

Men, men... Det här är anledningen till att man bör fråga remixaren innan man börjar skicka en massa filer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Senaste remixpaketet jag fick kom på en CD-R. "Hmm" tänkte jag "hur har de fått plats med alla filer som behövs i bra kvalitet på en CD-R?"

Det innehöll en mp3a av den mastrade låten (Album version), och t-v-å ljudfiler. En hette VOX. Den andra BVOX. Det blev att reverse engineer:a allting för att kunna jobba alls. Men men. Det gav ju också lite mer friheter. Det fanns exempelvis varken stämpukor, kyrkorglar eller distade gitarrer i den syntpoppiga förlagan 🙂

Edit: Fast jag ska inte klaga - fick ju trots allt BPM :-D

Redigerat av Filmtoken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...