Luddmann (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Jag försöker mixa till en låt, den består av Bas, Trummor och sång. Det låter bra i min TV ( kör deb från min dvd), den låter bra i mina studiomonitorer och den låter bra i en Ipod, men när den spelas upp i en bilstereo så skorrar basen på de låga tonerna ?,Är det någon eq setting jag missat på elbasen ?, något som skall cuttas ?
TwistMe Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Kan du beskriva hur du har mixat basen och kicken i nuläget?
Anders F Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Jag försöker mixa till en låt, den består av Bas, Trummor och sång. Det låter bra i min TV ( kör deb från min dvd), den låter bra i mina studiomonitorer och den låter bra i en Ipod, men när den spelas upp i en bilstereo så skorrar basen på de låga tonerna ?,Är det någon eq setting jag missat på elbasen ?, något som skall cuttas ? Vad är det för bilstereo? baslåda? Just bilstereo är ett kapitel för sig då en baslåda reflektera så mycket "skit" i bilen (om man inte bygger ordentligt), Det kan vara så att det ligger en låg frekvens som inte kommer fram annars, men som får extra kraft i bilen. Om detta är fallet så är det en hi pass du behöver, alternativ en multibandskompressor. MVH Anders
Ludgo-Pelle Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Det är inget ovanligt att man har för mycket volym på el-basens lägsta basfrekvenser. Testa med att minska volymen på de lägsta basfrekvenserna från t.ex. 50 hz och lägre för att se vad som händer. Sedan vore det bättre om du skaffade dig en annan lyssning än din tv-apparat. Den klarar inte av att återge de lägsta frekvenserna och då uppfattar inte örat allt som du behöver uppfatta. Vill du komma billigt undan och som är betydligt bättre än tv:n så kan ett budgetalternativ vara ett par bra datorhögtalare för runt 1000-lappen vara ett alternativ, men annars är studiomonitorer ett ännu bättre val. Behringer Truth B2031A låter enligt min mening extremt bra i prisklassen runt 3500-4000 kr. Det bästa är dock att ha både och. Du kanske kan kolla ljudet via hörlurar också? Det är alltid bra att dubbelkolla sin mix i flera sorters högtalare om man kan. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Anders F Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Om du vill ha ett bättre svar så kan ett ljudexempel hjälpa, om du har lust att lägga upp det. MVH Anders
TwistMe Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Sedan vore det bättre om du skaffade dig en annan lyssning än din tv-apparat.Ludgo-Pelle I det här fallet har han monitorer, han bara provlyssnade på tvn, om jag har fattat det rätt ☺️
Ludgo-Pelle Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Sedan vore det bättre om du skaffade dig en annan lyssning än din tv-apparat.Ludgo-Pelle I det här fallet har han monitorer, han bara provlyssnade på tvn, om jag har fattat det rätt ☺️ Jaha visst ja! Jag läser visst som Fan läser bibeln! Men hur som helst kan det ändå vara värt att testa med att sänka volymen från 50 hz och nedåt. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Luddmann (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Hej ! jag tackar för tipsen, sänker vol vid 50 hz och provar... ja jag provlyssnade i tv:n, bilstereon är i en ny volvo, något år gammal eller 2 ? annars kör jag med ett alesis ra 300 slutsteg och behringher B2031P monitorer
drloop (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Låter andra låtar lite skumt i bilstereon? Har själv Saab och det är en så jädra överdriven bas i Saab så har man några grejer som ligger i dörrarna skallrar det som den värsta orm nere vid benen. När jag mixar dansmusik så kör jag ett subbas och satelitsystem för att få koll på botten. Ett par mindre fullrange lådor ger ingen som helst koll lägre registren.
Luddmann (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Nä, andra låtar låter inte skumt, då är det köpra cd, men sen kanske man inte skall jämföra med ett proffs med proffsutrustning och mig med mina begränsade resurser, men annars verkar det ha gjort något när man sänkte basen vid 50 hz, skall provbränna och lyssna, kan dock inte lyssna på samma ställe/bil förräns på onsdag
Ludgo-Pelle Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Nä, andra låtar låter inte skumt, då är det köpra cd, men sen kanske man inte skall jämföra med ett proffs med proffsutrustning och mig med mina begränsade resurser, men annars verkar det ha gjort något när man sänkte basen vid 50 hz, skall provbränna och lyssna, kan dock inte lyssna på samma ställe/bil förräns på onsdag Ta inte mina 50 hz alltför ordagrant bara, för i ditt fall är det kanske bättre att du sänker volymen vid 20 hz 40 eller 60 hz istället för exakt 50 hz. Men någonstans mellan 20 och 60 hz upplever jag är ett vanligt område som ibland kan kräva en volymsänkning. Men det beror ju lite på bl.a. el-basens grundljud också. Du får prova dig fram, men min poäng är att det ofta krävs en sänkning i de allra lägsta frekvenserna. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Luddmann (oregistrerad) Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Ja, jag tackar för Eq tipsen, jag provar mig fram, återkommer när jag/om jag får det att funka !
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.