Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, första gången jag skriver här på forumet.

Jag är ute efter en förstärkare som jag kan micca upp och spela in "rock/Metal" med jag vet inte riktigt vilken de är jag ska ha. tänk inte på budgeten jag vill ha lite förslag. jag är ute efter ett väldigt bra ljud.

Jag har en röde NT2-a mic och Focusrite Saffirepro ljudkort. så ni vet vad jag har för prylar.

Eller har ni bra tips hur man få bra ljud om man kopplar gitarren dirrekt in till ljudkortet? För jag får inte så värst bra ljud nu när jag kopplar direkt in till ljudkortet.

tack på förhand

Percy

Annons
Postat
Hej, första gången jag skriver här på forumet.

Jag är ute efter en förstärkare som jag kan micca upp och spela in "rock/Metal" med jag vet inte riktigt vilken de är jag ska ha. tänk inte på budgeten jag vill ha lite förslag. jag är ute efter ett väldigt bra ljud.

Jag har en röde NT2-a mic och Focusrite Saffirepro ljudkort. så ni vet vad jag har för prylar.

Eller har ni bra tips hur man få bra ljud om man kopplar gitarren dirrekt in till ljudkortet? För jag får inte så värst bra ljud nu när jag kopplar direkt in till ljudkortet.

tack på förhand

Percy

Beror ju helt på hur "extrem" metal du vill spela in, men då allt från rock till Metal är ganska mycket så behöver du ju en ganska multifunktionell förstärkare som klarar ett brett spann av ljud. Jag rekommenderar alltid ENGL då de låter kanon och klarar vad som helst. Ska du inte så långt in på extremmetal så skulle jag rekommendera en ENGL Fireball, men vill du ha möjligheten till all världens löjligt mycket gain/dist så skulle jag satsa på en ENGL Invader 150 istället eller möjligtvis en Savage 120. En annan bra förstärkare som klarar allt än utom kanske den mest extrema disten är Mesa/Boogie mkIV som låter kanon för allt från blues->rock->metal. Alla dom här alternativen är ju ganska dyra med värda pengarna och hamnar på mellan 15000 - +30000kr nytt (mkIV:n säljs väl inte ny längre så den får du hitta beggad)

Postat

är själv på jakt efter en stärkare och ska bla kolla peavey windsor som har en ratt för att ställa ut volymen så du kan kräma för fullt så rören jobbar ordentligt men samtidigt reglera ljudet ut så det inte blir för högt.

Postat
är själv på jakt efter en stärkare och ska bla kolla peavey windsor som har en ratt för att ställa ut volymen så du kan kräma för fullt så rören jobbar ordentligt men samtidigt reglera ljudet ut så det inte blir för högt.

Det är ju en juste funktion och bra val. Har du möjlighet att köra stärkare utan att skrämma skiten ur grannarna och budgeten är egal så skulle jag ta en titt på Diezel (runt 20 papp för 50w "Einstein"combon) 40 för top+låda av deras "Herbert". Mesa i all ära, jag grät nästan när jag testade ett par av deras burkar, strängseparationen är grym ☺️ Verkar inte finnas någon distributör i Sverige just nu men på t ex tyska Thomann hittar du dom.

http://www.thomann.de/de/search_dir.html?s...amp;x=8&y=5

Du kan lyssna här:

http://diezel.typo3.inpublica.de/soundclips.30.0.html

Postat

Har du inte 30 000 över för att köpa en stor dyr rörförstärkare och dessutom ork att bygga ett bra ljudisolerat rum så kan du ju prova att köra med någon mjukvaruplugg. Min favorit för tillfället är Juicy77 från BTE Audio (www.bteaudio.com) Gärna tillsammans med deras Tubescreamer-klon TSS. Både är dessutom alldeles gratis, och låter klart bättre än några kommersiella alternativ.

Ännu bättre blir det om du skaffar impuls-spelare Kefir och några impulser från uppmickade gitarr-lådor.

Vill man väldigt gärna ha en uppmickad förstärkare så behöver man i a f inte köpa någon som är gjord för att höras på större klubbspelningar, det räcker gott med 5-10 W. Tech21 har en som heter Trademark 10 som är väldigt flexibel, vet dock ej om den går att få tag på i Sverige numera?

Orange Tiny Terror plus deras 1*12-låda är bra också, går att köra på 7 W. Det är kanske inget man vrider på för fullt om man bor i ett hyreshus, 7 W kan vara ganska mycket.

Line6 Flextone är också bra, den har väldigt bra högtalarsimulation, så kan man välja om man vill micka upp eller lajna. Som det är en digital förstärkare så spelar det inte så stor roll vilken volym man kör på, det brukar låta bra ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.