Jump to content
Annons

Digitala trummor midi 0-latency dtxplorer?


fredrikb

Recommended Posts

Hej, har stångat mig igenom typ allt på forumet för att inte skapa en onödig tråd, men tycke inte att någon tillräckligt besvarat frågan jag har;

Är yamahas dtx-plorer bra för midi-inspelning till Datorn (Logic studio 8) eller finns det Latency-problem genererat från setets modul? Någon som vet? Jag skiter i spelkänsla vs riktiga trummor diskussionen etc.. vill trigga, använda datorns trumljud och ett digitalt set i dtxplorers prisklass, varför jag undrar om någon har ordentlig midi-efrarenhet med dom? (Kommer använda det externa ljudkortet Motu ultralite, macbook pro 2.2 GHz + extern hårddisk 7200 varv för säkerhets skull, firewire 800 koppling, logic studio 8...

Snälla vet någon mer??

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • 1 månad senare...
jag håller precis på att fixa ihop mitt nya ljudkort med mixerbordet, när det är klart så ska jag skaffa mig lite erfarenhet:)

kan berätta hur det gick sen

Edit: Det lär väl inte bli nån latency om man kör midi förresten?

Inte på slagen men väl i medhörningen. Så också med midi förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har stångat mig igenom typ allt på forumet för att inte skapa en onödig tråd, men tycke inte att någon tillräckligt besvarat frågan jag har;

Är yamahas dtx-plorer bra för midi-inspelning till Datorn (Logic studio 8) eller finns det Latency-problem genererat från setets modul? Någon som vet? Jag skiter i spelkänsla vs riktiga trummor diskussionen etc.. vill trigga, använda datorns trumljud och ett digitalt set i dtxplorers prisklass, varför jag undrar om någon har ordentlig midi-efrarenhet med dom? (Kommer använda det externa ljudkortet Motu ultralite, macbook pro 2.2 GHz + extern hårddisk 7200 varv för säkerhets skull, firewire 800 koppling, logic studio 8...

Snälla vet någon mer??

Fredrik

Hej, du kommer att få latency hur du än vrider och vänder på det. Om du triggar ett mjukvaruisntrument i datorn blir det ju de vanliga problemen med buffertstorlekar o.s.v.

Satsa på ett välkänt märke och undvik USB-interface så skall det nog gå bra, och ställ givetvis ned buffertern under typ 128 - sänk tills det börjar bli problem.

Kör du bara midi förstår jag inte riktigt problemet - du kan ju lyssna direkt via hörlursutgången på ljudmodulen istället... Det kan du för övrigt göra även om du triggar i datorn.

Vad gäller DTexplorer så funkar det nog, men annars är ju Roland det som funkar bäst tycker jag.

Det finns ofta preset för olika digitaltrumset i de flesta trumpluggar. Det jag letar efter är ett set som klarar alla typer av triggningar jag vill ha. Många billigare set har t.ex. problem med hi-hat (gradvis öppning mellan öppen och stängd t.ex.), cymbaler (Få spelzoner, ingen klocka), virvel (kantslag, rimshots osv). Sådana problem stör upplevensen för mig i alla fall, men det finns på lite dyrare set.

Men... på det stora hela är det är angenäm upplevele satt t.ex. trigga DFH via miditrummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...