david1973 Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag undrar helt enkelt hur jag får en baston att låta som en naturlig slide upp eller ner i midifilen. Jag har hört på "färdiga" filer att detta går att fixa men inte förstått hur man gör? Detta gäller ju oftast basen eller gitarren eftersom en bassist, eller gitarrist, sällan spelar tonen "rakt av". Pitchbend låter förstås skit men jag har inte hittat något alternativ. /David
DieHard (oregistrerad) Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag undrar helt enkelt hur jag får en baston att låta som en naturlig slide upp eller ner i midifilen.Jag har hört på "färdiga" filer att detta går att fixa men inte förstått hur man gör? Detta gäller ju oftast basen eller gitarren eftersom en bassist, eller gitarrist, sällan spelar tonen "rakt av". Pitchbend låter förstås skit men jag har inte hittat något alternativ. /David För att få till en slide måste det finnas wavefiler som är slide först och främst för att ladda in i pluggen/samplern du använder.
jarlo Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag undrar helt enkelt hur jag får en baston att låta som en naturlig slide upp eller ner i midifilen.Jag har hört på "färdiga" filer att detta går att fixa men inte förstått hur man gör? Detta gäller ju oftast basen eller gitarren eftersom en bassist, eller gitarrist, sällan spelar tonen "rakt av". Pitchbend låter förstås skit men jag har inte hittat något alternativ. /David Om du inte är nöjd med hur det blir med pitch bend får du försöka hitta antingen enstaka slide-samplingar, eller ett samplingsbibliotek där de samplat både enstaka toner och slides. Jag har för mig att Trilogy har nåt liknande, men det verkar lite overkill att köpa en plugg bara för slide-samplingar. Å andra sidan är det riktigt grymma el- kontra- och synthbasar som ingår 🙂 Ett tredje alternativ är att försöka hitta någon som har lust att lira in riktig bas.
saverman Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag funderade på samma sak för några år sen. Dra in en sampling bara för det verkar som en udda alternativ. Kommer ju dels bli fel ljud och kanske inte i närheten av samma toner som den slide man själv vill ha. Med analogsynthar är det ju inga som helst problem så det måste ju finnas ett bättre alternativ än att pitchbend'a 28 toner i en lång slide.
jarlo Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Jag funderade på samma sak för några år sen. Dra in en sampling bara för det verkar som en udda alternativ. Kommer ju dels bli fel ljud och kanske inte i närheten av samma toner som den slide man själv vill ha. Med analogsynthar är det ju inga som helst problem så det måste ju finnas ett bättre alternativ än att pitchbend'a 28 toner i en lång slide. Som vadå?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.