Alex-n Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 (redigerat) Hallåj. Jag skrev i en tråd tidigare om ett Bentley-piano som jag tänkte köpa, dock så ändrade det sig väldigt hastigt då en släktings kompisar hörde av sig och sa att deras föräldrar skulle kasta ett piano och lika kunde ge bort det. Pianot är ett Östlind & Almquist, märkt "Kunglig hovleverantör" nedanför. Pianot är nystämt och det är helt okey klang i det. En tangent (mörkaste Bb) är lite småpaj, men annars är det i stort sett helt felfritt. Pianot är lite repigt på sidorna, men är dock väldigt fräscht på framsidan osv. Pianot står i ett förråd med jämn temperatur på 18 grader, inte fuktigt i rummet alls, har det stående där för att jag ska kunna spela på nätterna när föräldrarna sover så man slipper störa dom 🙂 Här är några bilder: (Eftersom bilden knappast visar ett piano och känns lite så där seriös så har jag plockat bort den... lägg gärna till rätt bild istället. /Hellpig) Bilderna kanske inte säger så jättemycket antar jag, då det är mer ljudet och allt som spelar roll. Men skicket har ju faktiskt också en del betydelse, ni fattar. ;D Sen är jag ju helt medveten om att pianot säkert inte är en förmögenhet, kanske nån tusing tippar jag på, max. Och det är ju säkert svårt att bedöma innan man provat eller hört pianot, men på ett ungefär 😉 Hur mycket TROR ni att pianot är värt? Är det här med kunglig hovleverantör något speciellt? Om ni kan lite historia om den här sorten så berätta gärna! Kan vara kul att veta om det är sällsynt också 🙂 Jag vill bara veta på ett ungefär som sagt (eller gärna exakt om det går såklart 🙂), så ni som är kunniga och kan komma med seriösa svar (Ludgo-Pelle är ett bra exempel) får mer än gärna svara! MVH Alex. Redigerat 27 december 2008 av Hellpig
astaroth Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 (redigerat) Jag är ingen hejare på pianon åså, men 1500 kanske man skulle kunna få för det XD Ärligt talat, jag har ingen aning [EDIT] kolla på denna: http://www.blocket.se/vi/14855990.htm?ca=11_s&last=1 Jag måste säga att dit e bra mkt finare i mina ögon 😄 Redigerat 24 januari 2008 av astaroth
hegobald Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Det är värt så mycket som du kan tänka dig att inte sälja det för 😄 Får du mer så sälj det.. Om du inte vet hur mycket det kostar att ha ett gammalt piano stämt och i funktion alltså..
Alex-n Postat 24 januari 2008 Trådstartare Postat 24 januari 2008 Det är värt så mycket som du kan tänka dig att inte sälja det för 😄 Får du mer så sälj det.. Om du inte vet hur mycket det kostar att ha ett gammalt piano stämt och i funktion alltså.. Ska inte sälja pianot, undrar bara hur mycket det är värt 😄 Astaroth, håller med dig faktiskt. Mitt ser lite mer prydligt ut 😊
Sebbe_Hjort Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Mina föräldrar har ett exakt likadant Östlind&Almqvist piano som ganska nyligen stämdes av en riktig pianoguru. Dennes kommentarer var att detta är ett helt jävla fantastiskt piano med en otrolig mekanik. Robust som bara den och med fantastisk klang enligt honom. Ett bra piano alltså!! Priset beror väl på köpare, marknaden när det gäller riktiga pianon är ju lite märklig idag med hur mycket pianon som helst som skänks bort så det är svårt att säga ett värde om man inte är en riktig pianokännare. Men skit i vad det är värt och behåll det med vetskapen att du har ett väldigt bra piano!
Ludgo-Pelle Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Hur mycket pianot är värt törs jag inte säga någonting om, men den här pianotypen är generellt ett bättre val än den Bently som du visade upp tidigare. Med typ menar jag den här höga byggkonstruktionen och där du kan plocka bort en stor det av locken. Då får du ut ljudet ordentligt så att det inte låter så instängt. Självklar beror det på hur exemplaret är men dessa höga pianon brukar utan tvekan vara att föredra! Om detta exemplar är i samma kvalitet som den förra Bently så är detta ett bättre instrument. Sedan handlar resten om just det här exemplarets kvalitet men som inte går att uttala sig om utan att titta och spela på det. Att det står Kungl.Hofvleverantör betyder att det är den gamle kungen (Gustav IV Adolf) som har ägt detta exemplar! Pianot lär nog vara värt minst 120.000 kr! Näe, då jag skämtar bara! Men så här ligger det till: Det finns regler om vem som får kalla sig för Kunglig Hovleverantör! Dessa regler är strikt ställda och det betyder att både tillverkaren och leverantören (butiken) måste uppfylla en hel del krav för att få kalla sig för Kunglig Hovleverantör. När alla krav är uppfyllda så krävs det ytterligare en sak som måste göras för att man ska få använda sig av den titeln och det är att sälja eller ge bort produkten (i det här fallet pianot) till kungahuset. Den här tillverkaren har alltså leverat minst ett piano eller flygel till kungahuset en gång i tiden. Det låter ju vackert, men detta säger absolut ingenting om detta piano och det påverkar inte priset på det heller, varken uppåt eller nedåt. Hade just det här exemplaret varit t.ex. kungens eller drottningens privata piano så hade det naturligtvis varit en helt annan sak. Nu råkar den nuvarande drottingen (Silvia heter hon visst) spela piano, men hon lirar ju på en flygel och inte ett piano. Man kanske kan säga att hon sitter i en flygel på Drottningholms slott och spelar flygel! Hälsningar: Ludgo-Pelle
musik (oregistrerad) Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Grattis!! EXAKT detta piano är med på inspelningen av en ballad som kommer på min debut-cd i vinter!! Exakt samma, sånär som på att du har ljushållare på ditt. På det som jag spelade in på fanns inte heller texten Kunglig hovleverantör på utsidan, men väl på insidan har jag för mig. Det var brorsans som han hade köpt i en affär. Butiken hade ingen prislapp uppsatt, men sa att det låg på cirka 12-15 tusen... Brorsan kunde inte ge så mycket, men pröjsade strax under 10 tusen och fick det, eftersom butiken tydligen hade sisådär ekonomi. Det stod sedan kvar i föräldrahemmet, men då den lägenheten skulle flyttas från fick det stå kvar och övertas av nya lägenhetsinnehavarna. Tår i ögat... Men det är ju gjutjärnstomme i det, så det vägde ju ett par hundra kilo. Inte så lätt att flytta med sig m.a.o. Ett mycket bra märke, där ljudet i denna modell är fenomenal. Mycket bättre än många andra pianon jag testat. Går mycket bra att spela in med. Jag vinklade två olika kondensatormickar inuti, sedan jag lyft på locket på ovansidan bara. Prova olika avstånd. 😄 :musik
Alex-n Postat 24 januari 2008 Trådstartare Postat 24 januari 2008 Mina föräldrar har ett exakt likadant Östlind&Almqvist piano som ganska nyligen stämdes av en riktig pianoguru. Dennes kommentarer var att detta är ett helt jävla fantastiskt piano med en otrolig mekanik. Robust som bara den och med fantastisk klang enligt honom. Ett bra piano alltså!! Priset beror väl på köpare, marknaden när det gäller riktiga pianon är ju lite märklig idag med hur mycket pianon som helst som skänks bort så det är svårt att säga ett värde om man inte är en riktig pianokännare. Men skit i vad det är värt och behåll det med vetskapen att du har ett väldigt bra piano! Precis så sa pianots förra ägare att deras pianostämmare sa när han stämde det! Får göra så, kul att jag hittat något bra 😄 Hur mycket pianot är värt törs jag inte säga någonting om, men den här pianotypen är generellt ett bättre val än den Bently som du visade upp tidigare. Med typ menar jag den här höga byggkonstruktionen och där du kan plocka bort en stor det av locken. Då får du ut ljudet ordentligt så att det inte låter så instängt. Självklar beror det på hur exemplaret är men dessa höga pianon brukar utan tvekan vara att föredra! Om detta exemplar är i samma kvalitet som den förra Bently så är detta ett bättre instrument. Sedan handlar resten om just det här exemplarets kvalitet men som inte går att uttala sig om utan att titta och spela på det. Att det står Kungl.Hofvleverantör betyder att det är den gamle kungen (Gustav IV Adolf) som har ägt detta exemplar! Pianot lär nog vara värt minst 120.000 kr! Näe, då jag skämtar bara! Men så här ligger det till: Det finns regler om vem som får kalla sig för Kunglig Hovleverantör! Dessa regler är strikt ställda och det betyder att både tillverkaren och leverantören (butiken) måste uppfylla en hel del krav för att få kalla sig för Kunglig Hovleverantör. När alla krav är uppfyllda så krävs det ytterligare en sak som måste göras för att man ska få använda sig av den titeln och det är att sälja eller ge bort produkten (i det här fallet pianot) till kungahuset. Den här tillverkaren har alltså leverat minst ett piano eller flygel till kungahuset en gång i tiden. Det låter ju vackert, men detta säger absolut ingenting om detta piano och det påverkar inte priset på det heller, varken uppåt eller nedåt. Hade just det här exemplaret varit t.ex. kungens eller drottningens privata piano så hade det naturligtvis varit en helt annan sak. Nu råkar den nuvarande drottingen (Silvia heter hon visst) spela piano, men hon lirar ju på en flygel och inte ett piano. Man kanske kan säga att hon sitter i en flygel på Drottningholms slott och spelar flygel! Hälsningar: Ludgo-Pelle Det där var mycket bra att veta! Tack så otroligt mycket! 😄 Jag tog bort framdelen av pianot (som på bilden), och ljudet blev väldigt bra! Mjukt ljud men samtidigt klang, älskar det! Precis som jag skrev ovanför till Sebbe_Hjort så sa pianostämmaren att det där pianot var i otroligt bra skick och helt unikt. Det var riktigt kul att höra, att jag fick det gratis var ju också bra med tanke på att jag hade betalat 1.500:- för Bentley-pianot som kanske inte ens hade uppnått samma klass!
Alex-n Postat 24 januari 2008 Trådstartare Postat 24 januari 2008 Grattis!! EXAKT detta piano är med på inspelningen av en ballad som kommer på min debut-cd i vinter!! Exakt samma, sånär som på att du har ljushållare på ditt. På det som jag spelade in på fanns inte heller texten Kunglig hovleverantör på utsidan, men väl på insidan har jag för mig. Det var brorsans som han hade köpt i en affär. Butiken hade ingen prislapp uppsatt, men sa att det låg på cirka 12-15 tusen... Brorsan kunde inte ge så mycket, men pröjsade strax under 10 tusen och fick det, eftersom butiken tydligen hade sisådär ekonomi. Det stod sedan kvar i föräldrahemmet, men då den lägenheten skulle flyttas från fick det stå kvar och övertas av nya lägenhetsinnehavarna. Tår i ögat... Men det är ju gjutjärnstomme i det, så det vägde ju ett par hundra kilo. Inte så lätt att flytta med sig m.a.o. Ett mycket bra märke, där ljudet i denna modell är fenomenal. Mycket bättre än många andra pianon jag testat. Går mycket bra att spela in med. Jag vinklade två olika kondensatormickar inuti, sedan jag lyft på locket på ovansidan bara. Prova olika avstånd. 😊 :musik Jaså, se på fan! Härligt att jag lyckats göra ett sånt kap utan att ens röra ett finger (okey fick röja undan i förrådet då ;D) 😄. Åfan, då är det ju värt en del. Stackars förra ägarna som fick ge bort det när det är värt över tio lakan 😄 Ska prova spela in något sedan när jag skaffat fler kondensatormickar, ska bli riktigt kul att se hur det går! Verkligen bra ljud i det precis som du sa 🙂
Ludgo-Pelle Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 Skicket på ett sådant här piano beror inte enbart på hur den har vårdats genom åren utan även om den har renoverats och i så fall när och hur. Därför kan den här sortens pianon variera otroligt mycket i pris. Allt från 500 kr till rätt mång tusenlappar! Om du hittar ett exakt identiskt piano från samma årtal mm. på t.ex. Blocket så säger det priset inte alltför mycket hur mycket just det här exemplaret är värt. Allt beror ju på skicket. Piano är typiskt ett sådant instrument som man prissätter från exemplar till exemplar snarare än från modell till modell. Om det är repor eller inte har en väldigt liten eller ingen betydelse för priset. Det är själva instrumentet som sådant som har betydelse. Hälsningar: Ludgo-Pelle
Alex-n Postat 24 januari 2008 Trådstartare Postat 24 januari 2008 Skicket på ett sådant här piano beror inte enbart på hur den har vårdats genom åren utan även om den har renoverats och i så fall när och hur. Därför kan den här sortens pianon variera otroligt mycket i pris. Allt från 500 kr till rätt mång tusenlappar! Om du hittar ett exakt identiskt piano från samma årtal mm. på t.ex. Blocket så säger det priset inte alltför mycket hur mycket just det här exemplaret är värt. Allt beror ju på skicket. Piano är typiskt ett sådant instrument som man prissätter från exemplar till exemplar snarare än från modell till modell. Om det är repor eller inte har en väldigt liten eller ingen betydelse för priset. Det är själva instrumentet som sådant som har betydelse. Hälsningar: Ludgo-Pelle Jag antar att pianot har vårdats väldigt bra, och den lär haft minst en renovation. Pianot är i otroligt bra skick, det är det verkligen. Någon som vet vilken årgång det är förresten?
musik (oregistrerad) Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 1926? Jag vet inte varför detta årtal dyker upp i mitt minne.
Ludgo-Pelle Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 1926? Jag vet inte varför detta årtal dyker upp i mitt minne. Så gammalt har jag svårt att tro att den är. Gissar på någon gång på 40-talet utan att vara expert på området. Men ofta kan man hitta en etikett någonstans inne i pianot. Den etiketten kan vara placerad nästan var som helst. Bakom locket ovanför eller nedanför klaviaturen, på något lock eller på pianots baksid. Man får ibland leta lite. Och om man nu hittar någon etikett så är det inte alltid årtaler står där. Ibland kan tom. serienummret vara inskrivet. Att pianot är värt minst 10.000 kr vet du inte om jag förstår dig rätt. Den kan kanske vara det, men den kan också ha ett lägre värde. Vad som däremot du kan konstatera är att du har gjort ett kap eftersom du har fått den! Och jag gissar att även om du nu skulle ha betalat samma pris som för Bentlyn så är detta ett mycket bättre instrument. Du kan känna dig nöjd, men det var ju lite trist att du inte fick betalt från säljaren för att du var tvungen att städa hemma för att få plats med den! 😄 Hälsningar: Ludgo-Pelle
Alex-n Postat 24 januari 2008 Trådstartare Postat 24 januari 2008 1926? Jag vet inte varför detta årtal dyker upp i mitt minne. Så gammalt har jag svårt att tro att den är. Gissar på någon gång på 40-talet utan att vara expert på området. Men ofta kan man hitta en etikett någonstans inne i pianot. Den etiketten kan vara placerad nästan var som helst. Bakom locket ovanför eller nedanför klaviaturen, på något lock eller på pianots baksid. Man får ibland leta lite. Och om man nu hittar någon etikett så är det inte alltid årtaler står där. Ibland kan tom. serienummret vara inskrivet. Att pianot är värt minst 10.000 kr vet du inte om jag förstår dig rätt. Den kan kanske vara det, men den kan också ha ett lägre värde. Vad som däremot du kan konstatera är att du har gjort ett kap eftersom du har fått den! Och jag gissar att även om du nu skulle ha betalat samma pris som för Bentlyn så är detta ett mycket bättre instrument. Du kan känna dig nöjd, men det var ju lite trist att du inte fick betalt från säljaren för att du var tvungen att städa hemma för att få plats med den! 😄 Hälsningar: Ludgo-Pelle Givetvis vet jag att den kan ha ett lägre värde. Men pianot är i överraskande bra skick, det är fullkomligt helt, endast en tangent som är lite småkonstig (väldigt lätt att reparera också). Pianostämmaren hade sagt att allt var i riktigt bra skick, han hade stämt några likadana sådana pianon tidigare och det där var det enda han hade hållt på med som var i så bra skick. Det var unikt och fullkomligt fantastiskt, hade han sagt. 😛
joachime Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Det stod sedan kvar i föräldrahemmet, men då den lägenheten skulle flyttas från fick det stå kvar och övertas av nya lägenhetsinnehavarna. Tår i ögat... Men det är ju gjutjärnstomme i det, så det vägde ju ett par hundra kilo. Inte så lätt att flytta med sig m.a.o. Du vet att man kan anlita firmor som flyttar pianon för en rimlig peng?
musik (oregistrerad) Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Det stod sedan kvar i föräldrahemmet, men då den lägenheten skulle flyttas från fick det stå kvar och övertas av nya lägenhetsinnehavarna. Tår i ögat... Men det är ju gjutjärnstomme i det, så det vägde ju ett par hundra kilo. Inte så lätt att flytta med sig m.a.o. Du vet att man kan anlita firmor som flyttar pianon för en rimlig peng? Jomenvisst, och det sa jag till brorsan också. 😄
Alex-n Postat 25 januari 2008 Trådstartare Postat 25 januari 2008 Har spelat in lite, dock så lägger ljudet av nån gång då kameran börjar bli lite sliten. Några misstag är det också, då jag är rätt kall om händerna, speciellt i förrådet där det inte är så varmt. Sen så spelar man alltid mer fel än annars när man spelar in ;D Tanka här: http://www.speedyshare.com/647438978.html Så nu hör ni hur ljudet i pianot är, hoppas det smakar 😉
musik (oregistrerad) Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 (redigerat) Hej! Låter "bra" gör pianot, men vad är det för mik? Distrassel som det är nu. Men det är lång fin klang på pianot. Inte så mycket basfrekvenser dock på inspelningen. Vad är det för ett stycke förresten? Något eget? 😉 :musik Redigerat 25 januari 2008 av musik
Alex-n Postat 25 januari 2008 Trådstartare Postat 25 januari 2008 (redigerat) Hej! Låter "bra" gör pianot, men vad är det för mik? Distrassel som det är nu. Men det är lång fin klang på pianot. Inte så mycket basfrekvenser dock på inspelningen. Vad är det för ett stycke förresten? Något eget? 🙂 :musik Haha mikrofonen är värdelös, spelade in med en filmkamera årsmodell 2005 ungefär, den tål inte så mycket ljud och börjar sakta men säkert säcka ihop 😲 Det är en låt gjord av Queen, Save me heter den. http://www.youtube.com/watch?v=OwR1ENJeReI Redigerat 25 januari 2008 av Alex-n
Wernborg Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Dom verkar datera mot att du kommer med i deras nyhetsbrev. http://www.klaververkstaden.se/FAQ/faq_serie.htm
Noalick Postat 18 februari 2008 Postat 18 februari 2008 Är det Renner-mekanik i pianot? Leta efter något som skulle kunna tala om det. Ser ju mycket väl ut som om det skulle kunna vara det. När det gäller pianon så är Renner-mekaniken den överlägsnaste och därefter spelar själva märket inte så stor roll. Olika kabinett och olika konstruktioner, anslag osv färgar ju ljudet litegrann och då kan man ju alltid förälska sig i något speciellt. Sen finns det ju stora tillverkare med egen teknik som Yamaha och Steinway, men de tar man ju för sig. På baksidan av myntet finns det dock märken som till exempel Zimmerman som använde sig av plastdetaljer i bygget av vissa modeller förr... Så när det väl kommer till att välja piano står man faktiskt inför en djungel. Tumregeln är emellertid att lyssna med egna öron och använda det sunda förnuftet; passar det här ljudet den musik jag kommer att spela? Trivs jag med anslaget? Är mekaniken pålitlig (Renner!)? Därefter finns det ingen riktig prisskala att förhålla sig till. Snarare kan man likna det vid antikviteter där man helt enkelt inte kompromissar om man blir förälskad, samtidigt som någon bara rycker på axlarna. Jag skulle egentligen rekomendera att man köpte ett begagnat piano som är genomgånget av en legitimerad pianotekniker om man är seriös. Dessa hittar du oftast i lite större musikaffärer och de ser också till att lämna garanti plus några stämnigar förutom det direkt efter leverans, om du har tur. Annars kan du leta upp en pianostämmare i telefonkatalogen för en pianobesiktning.
prinsnilsson Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 (redigerat) Det där pianot är verkligen skitlikt en tjej, men jag kan ha fel... Redigerat 27 december 2008 av prinsnilsson
laxlaxlax Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det där pianot är verkligen skitlikt en tjej, men jag kan ha fel... tycker också bilden verkar vara mer åt tjej- än pianohållet.. vi kan ha fel tillsammans
drloop (oregistrerad) Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det där pianot är verkligen skitlikt en tjej, men jag kan ha fel... tycker också bilden verkar vara mer åt tjej- än pianohållet.. vi kan ha fel tillsammans Jag är böjd att hålla med, det är lite likt en tjej.
Anders F Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det där pianot är verkligen skitlikt en tjej, men jag kan ha fel... tycker också bilden verkar vara mer åt tjej- än pianohållet.. vi kan ha fel tillsammans Misstänker att trådskaparen har tagir bort biderna på severn. Lagt upp nya och vilken en då heter exakt samma som den gamla länken. Vilket resulterar i bilden vi ser. Har rappoterat detta då jag inte tror det är meningen och måste säga att jag tycker synd om tjejen att detta kom ut. MVH Anders
Analogfreak (oregistrerad) Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Men hon kanske behöver stämmas...
Hastalavista Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Piano? Känns mer som trummor, och då menar jag pukorna. Dom ser inte så till åren kommna ut, ser ej slitna eller shaskiga ut och betingar antagligen ett visst värde hur stort är svårt att säga, måste undersökas och provas närmare för mer exakt besked.
prinsnilsson Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Det är ju en upladdningsserver verkar det som, mest troligt är att trådskaparen inte har med den aktuella bilden att göra, ett vanligt filnamn och sånt här kan hända, bra att någon tog tag i det och rapporterade det.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Piano?Känns mer som trummor, och då menar jag pukorna. Dom ser inte så till åren kommna ut, ser ej slitna eller shaskiga ut och betingar antagligen ett visst värde hur stort är svårt att säga, måste undersökas och provas närmare för mer exakt besked. Är det C-pukor måntro?
hocce Postat 27 december 2008 Postat 27 december 2008 Piano?Känns mer som trummor, och då menar jag pukorna. Dom ser inte så till åren kommna ut, ser ej slitna eller shaskiga ut och betingar antagligen ett visst värde hur stort är svårt att säga, måste undersökas och provas närmare för mer exakt besked. Är det C-pukor måntro? Det verkar vara det! C är ju en fin tonart överlag, lagom i alla dess former!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.