Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här nedan är en äldre bild på min studio.

Nu har jag köpt nya monitorer. Adam A7 och en emu sub till det.

Tänkte försöka bättra på rummet lite.

Studion är 10m2 ( tror måtten är ungefär 250 x 400 m höjd. Minns inte takhöjden i huvudet /------------------\

Har byggt moln i taket för att lite bas. i hörnen sitter skumm LFtraps ( jag köpt av Claes ) hela vägen mellan tak och 50cm från golv

Monitorerna står på Pads ( Jag också köpte av Claes )

Väggarna är klädda med plattor från JAM ( ja jag vet att de inte gällper så mycket men köpte dem i tron att det var bra när jag byggde studion och trivs med hur det ser ut därinne )

På andra kortsidan sitter det likadana moln i taket och högst upp i vägghörnan 1st LFtrapp på vardera hörnan.

Ska köpa 6st pyranel 100 imorgon. Som jag tänkte sätta upp.

Funderar nu på vad jag ska göra med dom. Kanske måla någon med vanlig väggfärg för att använda som diffusor på sidorna om monitorerna.

Kanske fästa några på undersidan av molnen ( måla dom med eller inte? ).

Kanske bara måla lite av dem, varannan pigg för att både få absorb och diffusion.

Sen angående monitorerna. Adam A7 monitorerna är ganska små om man jämför med de jag hade innan Behringer 2031A.

Dom hamnar en bit utanför väggar och hörn. Jag skulle ju tekninskt sett kunna flytta dem bakåt så att de trycks in i LFtrappsen om jag kanske byggde andra hyllor att ställa dem på.

Men om jag flyttade dem bakåt så mycket skulle jag förstöra den magiska triangeln vid mixpositionen.

Annars kunde man ju köpa två skummblock och ställa mellan LFtrappsen och monitorns baksida.

Hoppas ni kan hjälpa mig att spåna vidare.

ABSORB2.jpg

ga_traps.gif

Lf 300 trapps

LF300%20Cube300.jpg

Cube

2xPyraPanel_a.jpg

Pyrapanel

Annons
Postat
Jag antar att du redan vet om denna länk, men om inte...

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp...tzPanelAbsorber

Har du mätt upp ditt rum?

Om du mäter upp lite snabbt, och specificerar rumsdimensioner, lyssnings och högtalar -position så kan vi säkert tillföra något.

Eller varför inte bara köpa ett rumskompenseringssystem… 😉

PMa mig om jag missar att följa tråden...

Vet inte om jag vågar berätta detta för dig...................................men jag har faktiskt beställt ARC.

Tycker det verkar kul och som ett bra komplement.

Tänkte dock att jag skulle försöka fixa till akustiken så gott som möjligt tradionellt med absorb och diffusion.

Eftersom mitt rum är litet och fel akustikst så kommer det ju aldrig bli perfekt.

Med absorbenter och med ARC kanske jag kan få det så bra som det är möjligt.

Har faktiskt spelat in två svep en av höger monitor och en av vänster med subben igång på båda.

När jag försökte följa studios guide om digital rumskorrigering.

Men det gick inte så bra på slutet utan jag måste gjort nått fel på vägen.

Så jag ledsnade och beställde ARC.

Jag såg på ljudfilen och hörde att det var en hel del knas. Vart inga stora dippar. Men lite förstärkningar här och var. Fick till det en hel del bättre genom att ratta på subben.

Ska mäta upp rummet exakt med tummstock till att börja med.

Postat

Intet illa menat om rumskompensering så länge man är medveten om vad dom kan och inte kan fixa (jag syftade mer på en pågående debatt... 😉 )

Det första jag skulle göra är att hitta bästa placering och inställning för subben och satelliterna, därefter några snabba svep i lyssningsposition för att identifiera problemfrekvenserna. Baserat på rummets dimensioner och placeringen av lyssnare & högtalare så kan man relativt enkelt föreslå vilka ytor som skulle behöva en absorbent, stämd till vilken centerfrekvens.

Postat
Intet illa menat om rumskompensering så länge man är medveten om vad dom kan och inte kan fixa (jag syftade mer på en pågående debatt... 😄 )

Det första jag skulle göra är att hitta bästa placering och inställning för subben och satelliterna, därefter några snabba svep i lyssningsposition för att identifiera problemfrekvenserna. Baserat på rummets dimensioner och placeringen av lyssnare & högtalare så kan man relativt enkelt föreslå vilka ytor som skulle behöva en absorbent, stämd till vilken centerfrekvens.

Var precis den debatten jag syftade på 😄

Förstår att det inte kan göra underverk. Men säkerligen nytta.

Hur gör jag på bästa sätt med svepinspelningen då?

Spelar in ett svep med micken lyssningsposition. Det har jag ju gjort.

Vad ska jag göra med filen sen. Slänga på en grafisk eq och kika på vad som händer? Eller finns det något bra sätt?

Postat
lägg upp filerna så kan jag kika på dem.

Schysst

Skickar en länk via PM

Kan du kommentera mina funderingar på hur jag skall placera mina monitorer.

Låta dom stå kvar på hyllorna som dom gör en bit utan för väggarna eller placera dom så långt in i hörnan det går mot LFtrappsen ( fast jag sabbar min magiska triangel vid min mixplats!).

Eller den senaste iden jag fick att placera en skummkub mellan monitornsbaksida och lftrappsen.

Postat

I detta rum skulle jag trycka in monitorerna mot väggen (förutsatt att 60 grader kan bibehållas) då du slipper kamfilterkurva p g a SBIR och kan kompensera den eventuella generella bashöjningen på monitorerna. Eventuella skum-prylar skulle jag använda på andra ställen än bakom högtalarna på de är föga effektiva i basregionen.

Postat
I detta rum skulle jag trycka in monitorerna mot väggen (förutsatt att 60 grader kan bibehållas)

Det är ju det som är problemet. Att om jag flyttar bak dem så långt jag kan så bibehålls inte 60grader triangeln.

Därav iden att fylla upp utrymmet mellan monitorn och härnan med skumm.

Postat

Det är kanske inte alltid så lätt att bygga avstämda basfällor - och då fyller akustikskummet en bra funktion. Det är desutom inte så dåligt som ofta slentrianmässigt påstås; Här jämförs det mot ett par andra vanliga metoder: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Med detta sagt, så kan vi gå vidare och titta på problemet. 😄

Att trycka in monitorerna i dämpmaterialet kan absolut vara en bra idé. Beroende på hur mycket du skulle behöva fylla upp, så kanske det ändå kan vara läge att överväga att fylla upp med glasullskivor som du klär in i genomsläppligt tyg efter att ha sprayat på lite spraylim för att undvika att fibrerna ger sig på drift. Det blir betydligt billigare än att fylla upp med skummaterial... 🙂

Har du förresten kollat vilka frekvenser det är som bråkar när du sveper?

Postat (redigerat)

Fick hem mina 6 skummpaneler pyrapanel 100 idag och mitt ARC System.

Skall leka lite imorgon.

Funderar på att sätta 1panel på vardera sida om monitorerna och de andra fyra under molnen ovanför monitorerna.

Verkar det vettigt?

Eller kan jag göra nått bättre med dem?

Fundera också på att bygga någon form av diffusor om montera mot fönsterglaset.

Typ ett rutnät i trälister eller nått, hur låter det. Bra eller dålig idé?

Redigerat av DrHans
Postat

Här kommer måtten exakt på rummet

387.5cmx245cm

Takhöjd 232cm

Monitorerna står 50cm från väggarna. Alltså båda 50cm från väggen bakom och 50cm från väggarna på sidorna om monitorerna.

Vore kul om någon kunde tycka till hurvida det är värt att bygga en diffusor och placera framför fönstret som lär reflektera rejällt.

Kankse bygger än ändå, alltid kull att bygga saker.

Min tanke var att bygga en diffusor i lister som ett rutnät och placera i karmen framför glaset.

Postat

Baserat på måtten så ser det ut så här:

44 Hz 1,0,0

70 Hz 0,1,0

74 Hz 0,0,1

83 Hz 1,1,0

86 Hz 1,0,1

89 Hz 2,0,0

102 Hz 0,1,1

111 Hz 1,1,1

113 Hz 2,1,0

116 Hz 2,0,1

133 Hz 3,0,0

135 Hz 2,1,1

140 Hz 0,2,0

147 Hz 1,2,0

148 Hz 0,0,2

Postat
Baserat på måtten så ser det ut så här:

44 Hz 1,0,0

70 Hz 0,1,0

74 Hz 0,0,1

83 Hz 1,1,0

86 Hz 1,0,1

89 Hz 2,0,0

102 Hz 0,1,1

111 Hz 1,1,1

113 Hz 2,1,0

116 Hz 2,0,1

133 Hz 3,0,0

135 Hz 2,1,1

140 Hz 0,2,0

147 Hz 1,2,0

148 Hz 0,0,2

Tack, säkert jättbra! Men jag förstår tyvärr inte infon och jag vet inte hur jag ska använda mig av den.

Postat

Fått lite hjälp ( eller rättare en hel del ) av mr Gilbert via PM ( åh gud, säkert skyldig honom sjukt med bira nu )

Jag har nu mätt upp rummet genom att spela in en sweep fil och lite brus och det enda problemet är egentligen en dip på 93hz.

Antar att jag måste bygga någon form av helmholtzresonator eller panelresonator. Eller?

Någon som har erfarenhet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.