Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Sjunger lite Rnb / Pop hemma som hobby... Men har aldrig riktigt mixat själv, jag sätter ihop min vocal och instrumental sen är låten typ färdig... Om jag ska tex köra en cover på Ne-yo "beacuse of you" och andrar låtar i samma stil - hur får jag att d ska låna som deras? alltså så proffsigt som möjligt... har ingen anning vad EQ,Kompressor sånt gör, jag vet va reverb är... men slut mixning låter så kass efter jag har pillat runt... några tips vart jag kan börja och borde tänka på?

Annons
Postat (redigerat)

Just i denna fas så är mitt tips att börja med litteratur och leka dig fram. Studio har släppt en mixologi, där du även får öva med några låtar. Där går de igenom precis detta du tänker på. Men i grund och botten kan man säga att en EQ förstärker eller minskar vissa frekvenser olika brant. Du kan t.ex bestämma att frekvensen 2Khz-2,2 Khz skall minskas med 2 db, det är rätt brant. Eller att 2KHZ - 4 KHZ skall minskas 2 db. Eller förstärkas. Samt har du något som kallas för hi pass och low pass. Precis vad orden säger så låter du det höga eller låga passera och allt som är under eller över det värde du bestämmer är borttaget.

Kompressor är en svår men rolig teknik. Den gör precis det den säger och komprimerar ett ljud, alltså förminskar dynamiken hos ett ljud. De viktigaste reglagen i början på en kompressor är threshold och ratio.

Threshold bestämmer vid vilken db din kompressor skall börja jobba

Rattio bestämmer hur hårt/mycket den skall komprimera

Sedan har du attack och release också, men börja med de två första och sedan kan du leka med de två andra och se vad som händer med ljudet.

Jag ber om ursäkt nu ifall jag råkat förklara något lite fel, men jag försöker förklara med så enkla termer som jag kan.

(frekvenser är vad du är van att kalla bas, mellanregister, diskant, men en EQ är mycket mer noggrann)

Men köp gärna studios mixologi så kommer mycket av detta klarna för dig, eller låna en bok om mixning från grunden hos ditt lokala bibliotek 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Sedan är en bra preamp och en bra mickrofon måsten , framför allt i silkeslena RnB låtar

då sången är det som håller ihop låten för att inte nämmna rösten och framförandet.

ABSOLUT! Inget bra grundljud = ingen bra mixning

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.