rockdemon Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 "Röde K2 rörmik Rörmik i 50-60-tals stil med väska med powersupply (där kontrollen för 8 - kardioid - rundtagande sitter - se bilden ) och shockmount, rek. 6.995:- JAM är billigare Så här skriver MM i sitt test i nr 3 2004: "Med sitt sinnrika karaktärsreglage, sin kombination av klassiskt ljud och modern mikrofoni med tokhög SPL, låg brusnivå i förgrunden - jag har ju knappt en nämnt ordet brus i testen - och inte minst ett pris som lägger den precis ihop med konkurrenterna i klassen, är den klart attraktiv. Lätt att jobba med och med en potent kapacitet är den en av årets stora överraskningar och ett fynd." Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? jag blir bara väldigt intresserad av allt som har rör, det är fränt. haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 Mycket av det är bara hype och marknadsföringssnack ("värme", "vintage", "retro" etc är kraftiga buzzwords som överanvänds och missbrukas för att få folk att tro att om de köper rätt prylar så blir man de nya Beatles eller något... 😎 ). Det handlar helt enkelt om en lite annan färgning - ofta lite kraftigare färgning än vanliga kondensatormicar. Vill du ha samma sorts dist som de hade anno dazumal, så får du fixa det genom att överstyra i den analoga ljudkedjan - och helst genom att spela in överstyrt på rullband... Hämta gärna på lite smakprov på min testsite och bilda en egen uppfattning om vilka skillnader det kan vara mellan olika micar - både kondensatormicar, rörmicar och bandmicar. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockdemon Postat 24 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 24 januari 2008 jag har varit in på din testsite. den ser grym ut men jag sitter mest här på jobbet och har ingen möjlighet att lyssna. hemma hinner jag inte. men nån dag här ska jag sätta mig ner i lugn o ro och förstå skillnaderna mellan mikrofonerna. det är alltså inte som med ex. gitarrförstärkare där skillnaden mellan transistor o rör är enorm? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 Det kan det vara, men det kan också vara väldigt rent ljud från en rörmic, om den är gjord för det - eller väldigt kraftig färgning från en vanlig kondensatormic, om den är gjord för det, så rör eller inte är inte hela sanningen. Många av de billigaste kinesiska rörmicarna låter inte så kul, men går man upp lite i pris, så kan man hamna i Nirvana. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 Först skulle jag vilja säga att jag tycker inte ALLS att Röde K2 låter speciellt retro. Men, det är ett luddigt ord. Men om vi tar sång som exempel så tycker jag att Röde K2 har ett väldigt modernt och popigt sound. Mycket diskant och ganska diskret mellanregister. Den kan säkert funka bra till vissa saker. Själv testade jag den på förstasopranen i en vokalgrupp (Realgroupstyle) och det blev inte alls bra. Tunnt och vasst. det är alltså inte som med ex. gitarrförstärkare där skillnaden mellan transistor o rör är enorm? Spontant och utan jättestarka belägg utan bara av allmän erfarenhet skulle jag säga: Nej, inte lika stor skillnad. När det gäller mikar så kan du ju jämföra med gitarrförstärkare eftersom du verkar vara inne på det. Hur låter en gitarrförstärkare från 1962? Hur låter en nytillverkad gitarrförstärkare med "Tube-blabla-vintage-blabla"-teknologi? Den kanske låter jättebra, men de låter inte likadant. Samma med mikar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 "Röde K2 rörmik Så här skriver MM i sitt test i nr 3 2004: "Med sitt sinnrika karaktärsreglage, sin kombination av klassiskt ljud och modern mikrofoni med tokhög SPL, låg brusnivå i förgrunden - jag har ju knappt en nämnt ordet brus i testen - och inte minst ett pris som lägger den precis ihop med konkurrenterna i klassen, är den klart attraktiv. Lätt att jobba med och med en potent kapacitet är den en av årets stora överraskningar och ett fynd." Haha, ja ibland kan man undra om en del s k fackpressjournalister verkligen jobbar på en tidning - eller om de är copywriters åt reklambyrån som gör annonserna åt tillverkaren... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 "Röde K2 rörmik Så här skriver MM i sitt test i nr 3 2004: "Med sitt sinnrika karaktärsreglage, sin kombination av klassiskt ljud och modern mikrofoni med tokhög SPL, låg brusnivå i förgrunden - jag har ju knappt en nämnt ordet brus i testen - och inte minst ett pris som lägger den precis ihop med konkurrenterna i klassen, är den klart attraktiv. Lätt att jobba med och med en potent kapacitet är den en av årets stora överraskningar och ett fynd." Haha, ja ibland kan man undra om en del s k fackpressjournalister verkligen jobbar på en tidning - eller om de är copywriters åt reklambyrån som gör annonserna åt tillverkaren... 😛 haha jistanes!! jag tänkte kommentera ngt i typ med att micken är bra, men efter att ha läst det utkastet från MM håller jag med helt och hållet!! galet partiskt skrivet.. iofs ska jag inte säga ngt, jag är likadan när det kommer till Mac. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 24 januari 2008 Dela Postat 24 januari 2008 (redigerat) haha jistanes!! jag tänkte kommentera ngt i typ med att micken är bra, men efter att ha läst det utkastet från MM håller jag med helt och hållet!! galet partiskt skrivet.. iofs ska jag inte säga ngt, jag är likadan när det kommer till Mac. 😄 Ja men det är skillnad: Mac är en religion och religion hjärntvättar människor. Det är inte Röde! (Ok alla, snälla, ingen hetsig Mac eller inte Mac-debatt nu. Det var bara ett litet skämt. Peace!) Och ja, jag förstår inte..."sinnrika karaktärsreglage..." Vad är det för extra sinnrikt med det? Det finns väl typ två vanliga varianter (räknar bort mer exklusiva mikars remote-funktion): Antingen en ratt på miken, eller en ratt på nätaggregatet. På varaenda mik med valbar karakteristik. Sinnrikt? Redigerat 24 januari 2008 av Bananamoon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
engineer Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 (redigerat) Ja men det är skillnad: Mac är en religion och religion hjärntvättar människor. Det är inte Röde! (Ok alla, snälla, ingen hetsig Mac eller inte Mac-debatt nu. Det var bara ett litet skämt. Peace!) Det var ett rätt tråkigt skämt om du frågar mig. Så varför ens säga det? Själv kan jag bli rätt trött på folk som fäller den typen av kommentarer du precis gjorde. Inse att det är rätt passé. Mac OS X är ett jäkligt kompetent OS och kan föra sig bra så väl i en hem-miljö som på ett multinationellt företag. Så för att inte vara helt tråkig tänkte jag erbjuda lite humor som jag tycker driver med mitt kära Äpplebolags produkter: Joy of Tech driver med MacBook Air Och för att inte bli OT skulle jag vilja tillföra att jag själv föredrar "orörda" mikrofoner. Då min egen röst inte kräver extra värme (plus att min plånbok är lite känsligare) Redigerat 25 januari 2008 av engineer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 Vad som låter bra ja det är ju en fråga. Själv tycker jag nog att det finns endel sånginspelningar som är äldre än 73 som låter överdjävligt bra. Iof kanske inte resten av bandet. Men eftersom vi pratar mickar måste jag säga att det finns många sånginspelningar som låterfantastiskt bra. Är antagligen inte rörmickar som jag förövrigt är helt ointresserad av. Men ta Nat King Cole, Dionne Warwick eller Dusty Springfield att säga att dom inte lät bra inspelningstekniskt stämmer inte i min bok. OK allt lät kanske inte bra men när sången lät bra så lät den bättre än det mesta man hör idag. Tror iof att dom använde bandmickar och inte skrikiga kondensatormickar med sk. rörkaraktär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 Med en bra sånginspelning kan man ju mena olika saker. En bra tagning där sångaren gjorde en kanon insats eller en inspelning som är bra ur teknisk synvinkel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bananamoon Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 Det var ett rätt tråkigt skämt om du frågar mig. Så varför ens säga det? Eh...för att jag inte visste att du skulle tycka det var tråkigt...annars hade jag såkalrt inte sagt det. 😉 Själv kan jag bli rätt trött på folk som fäller den typen av kommentarer du precis gjorde. Inse att det är rätt passé. Mac OS X är ett jäkligt kompetent OS och kan föra sig bra så väl i en hem-miljö som på ett multinationellt företag. Ja det vet jag eftersom jag själv kör mac... Jag menade att jag kan förstå vad IDF menade med att man gärna talar sig varm angående macen om man gillar den själv. Däremot förstår jag inte, angående rörmikar igen nu då (det var ju det här jag ville undvika med min kommentar men det sket sig) varför MM skriver sig varma över Röde K2 som vore den världens åttonde underverk, för det tyckar jag inte den här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 själv har jag precis skaffat mig en K2, och tycker den är toppen vintage eller inte,jag gick på att det var en rör mick i en prisklass jag hade råd med. och vad kan jag säga sofar..jo nog ger den värme åt inspelningarna,plus att den ger en karaktär som lyfter upp ljudet dvs en karaktär som hörs bättre,genom mixen (rätt luddigt uttryckt ...jaa) det negativa jag märkt är stt den är väldigt vass ,iallafall när det kommer till min röst.. mrn fry ät åandrasidan inget som inte får att fixa så efter en veckas användande är jag iallafall mäkta nöjd.. 😲 sedan fattar jag inte utalanden som att folk som köper en rör mick tror att de ska bli nästa beatles eller folk som skaffar cubase 4,tror att det kommer göra deras musik bra den som kläcker den typen av utalanden.är nog den det stämmer bäst på skulle jag tro!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 sedan fattar jag inte utalanden som att folk som köper en rör mick tror att de ska bli nästa beatleseller folk som skaffar cubase 4,tror att det kommer göra deras musik bra den som kläcker den typen av utalanden.är nog den det stämmer bäst på skulle jag tro!! 😉 Det var jag som kläckte ur mig det ☺️ - men det var i andemeningen att reklamen vill få folk att tro att dessa buzzwords hjälper till med allt. Har man en bandmic eller rörmic, så låter man som de gamla hjältarna - underförstått att musiken också blir bättre tack vare det... 🙂 Det är många som lockas av sådant, så reklamens makt (och recensenter som slänger sig oförsiktigt med olika buzzwords) ska inte underskattas... Själv har jag bl a en sE Electronics z5600a (rörmic 🙂 ), som ger en skitskön färgning - men jag har den för att den låter kanonbra - och inte för att den innehåller rör. Över huvud taget har rörhypen gått alldeles för långt - och folk tror att vilket skräp som helst är fantastiskt bra, bara för att det innehåller rör... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 sedan fattar jag inte utalanden som att folk som köper en rör mick tror att de ska bli nästa beatleseller folk som skaffar cubase 4,tror att det kommer göra deras musik bra den som kläcker den typen av utalanden.är nog den det stämmer bäst på skulle jag tro!! 😉 Det var jag som kläckte ur mig det ☺️ - men det var i andemeningen att reklamen vill få folk att tro att dessa buzzwords hjälper till med allt. Har man en bandmic eller rörmic, så låter man som de gamla hjältarna - underförstått att musiken också blir bättre tack vare det... 😏 Det är många som lockas av sådant, så reklamens makt (och recensenter som slänger sig oförsiktigt med olika buzzwords) ska inte underskattas... Själv har jag bl a en sE Electronics z5600a (rörmic 🙁 ), som ger en skitskön färgning - men jag har den för att den låter kanonbra - och inte för att den innehåller rör. Över huvud taget har rörhypen gått alldeles för långt - och folk tror att vilket skräp som helst är fantastiskt bra, bara för att det innehåller rör... 🤪 om det vart en hype,så har jag missat den totalt..jag visste inte ens att det fanns rörmickar tills i sommras.. sedan hörde jag en demo med equality och tyckte nog att det toppen med k2an.. och jag förväntar mig att rörbiten ska ge värme,vilket jag tycker den gör iallafall jämfört med min gammla TSM mick.. fast nu när jag tänker på det..så tycker jag nog att micken gjort musiken bättre..jag menar.. det blir ju skönare ljud..fast jag tror knappast att den kommer ge mig bättre material!! 😆 btw claes..attans vad bra preamp jag har nu för tiden 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nilsemil Postat 25 januari 2008 Dela Postat 25 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 🙁 "i've got you under my skin" med frank sinatra. vansinnigt bra. vet inte när det är inspelat men gissar före 73. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 26 januari 2008 Dela Postat 26 januari 2008 sedan fattar jag inte utalanden som att folk som köper en rör mick tror att de ska bli nästa beatleseller folk som skaffar cubase 4,tror att det kommer göra deras musik bra den som kläcker den typen av utalanden.är nog den det stämmer bäst på skulle jag tro!! 😉 Det var jag som kläckte ur mig det ☺️ - men det var i andemeningen att reklamen vill få folk att tro att dessa buzzwords hjälper till med allt. Har man en bandmic eller rörmic, så låter man som de gamla hjältarna - underförstått att musiken också blir bättre tack vare det... 🙂 Det är många som lockas av sådant, så reklamens makt (och recensenter som slänger sig oförsiktigt med olika buzzwords) ska inte underskattas... Själv har jag bl a en sE Electronics z5600a (rörmic 😲 ), som ger en skitskön färgning - men jag har den för att den låter kanonbra - och inte för att den innehåller rör. Över huvud taget har rörhypen gått alldeles för långt - och folk tror att vilket skräp som helst är fantastiskt bra, bara för att det innehåller rör... 🤪 om det vart en hype,så har jag missat den totalt..jag visste inte ens att det fanns rörmickar tills i sommras.. sedan hörde jag en demo med equality och tyckte nog att det toppen med k2an.. och jag förväntar mig att rörbiten ska ge värme,vilket jag tycker den gör iallafall jämfört med min gammla TSM mick.. fast nu när jag tänker på det..så tycker jag nog att micken gjort musiken bättre..jag menar.. det blir ju skönare ljud..fast jag tror knappast att den kommer ge mig bättre material!! 😆 btw claes..attans vad bra preamp jag har nu för tiden 😉 Jäpp! Tack vare preampen så kommer micen till sin rätt på allvar också, eller hur...? 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mimla Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 (redigerat) Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 😳 Det är ju en sån uppenbar fråga om smak att det blir lite löjligt att ens börja diskutera saken, men personligen är jag inte så mkt för saker som jag kan tänka mig att du menar "låter bra inspelningstekniskt". Jag tycker det roligaste med inspelningsteknik är att kräma ur något speciellt, inte att få det att låta så mkt som möjligt som att det är en dator som spelat det. Jag tycker att du skulle ta dig en titt på Beatles senare inspelningar. Typ Abbey Road-plattan. Sånt sångljud är något jag kommer eftersträva hela livet tror jag. Det var sent 60-tal. För övrigt inte bara sången som låter snuskigt bra. Man måste ju inse att man inte kan jämföra t ex brusnivå och andra totalt ovidkommande faktorer på inspelningar gjorda i dag med de inspelningar som är gjorda för 40 år sen. Det är liksom inte det det handlar om. Redigerat 28 januari 2008 av mimla Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 🙂 jailhouse rock Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laxlaxlax Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 🙂 nä du har fel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 januari 2008 Dela Postat 28 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 😛 Det är ju en sån uppenbar fråga om smak att det blir lite löjligt att ens börja diskutera saken, men personligen är jag inte så mkt för saker som jag kan tänka mig att du menar "låter bra inspelningstekniskt". Jag tycker det roligaste med inspelningsteknik är att kräma ur något speciellt, inte att få det att låta så mkt som möjligt som att det är en dator som spelat det. Jag tycker att du skulle ta dig en titt på Beatles senare inspelningar. Typ Abbey Road-plattan. Sånt sångljud är något jag kommer eftersträva hela livet tror jag. Det var sent 60-tal. För övrigt inte bara sången som låter snuskigt bra. Man måste ju inse att man inte kan jämföra t ex brusnivå och andra totalt ovidkommande faktorer på inspelningar gjorda i dag med de inspelningar som är gjorda för 40 år sen. Det är liksom inte det det handlar om. +mvg!!! väldigt bra sagt. Superb platta, men jag föredrar nog Sgt Pepper eller Revolver. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mimla Postat 30 januari 2008 Dela Postat 30 januari 2008 Dessa rörmickar med retro sound. vad menas med detta? när jag tänker 50-60 tal så tänker jag den där distade sången dom hade. är det den man uppnår med rörmickar eller? Själv anser jag att jag aldrig har hört en enda inspelning före 1973 som låter ok inspelningstekniskt. Att låtarna kan vara kalasbra är en annan sak. Motbevisa mig! Ge exempel... 😑 Det är ju en sån uppenbar fråga om smak att det blir lite löjligt att ens börja diskutera saken, men personligen är jag inte så mkt för saker som jag kan tänka mig att du menar "låter bra inspelningstekniskt". Jag tycker det roligaste med inspelningsteknik är att kräma ur något speciellt, inte att få det att låta så mkt som möjligt som att det är en dator som spelat det. Jag tycker att du skulle ta dig en titt på Beatles senare inspelningar. Typ Abbey Road-plattan. Sånt sångljud är något jag kommer eftersträva hela livet tror jag. Det var sent 60-tal. För övrigt inte bara sången som låter snuskigt bra. Man måste ju inse att man inte kan jämföra t ex brusnivå och andra totalt ovidkommande faktorer på inspelningar gjorda i dag med de inspelningar som är gjorda för 40 år sen. Det är liksom inte det det handlar om. +mvg!!! väldigt bra sagt. Superb platta, men jag föredrar nog Sgt Pepper eller Revolver. 😏 Jag föredrar nog både Sgt Pepper och Revolver före Abbey road, som plattor betraktat, men jag tänkte att Abbey road passade in bättre sound-mässigt för att övertyga herr Musik. 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.