Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

är i behov av expertis hjälp här med val av ljudkort. ska använda en HK970 stereo förstärkare med Canton GLE 409 högtalare, ska använda min lap top (Zepto 3215W) som media spelare, men som alla vet så har ju inte bärbara datorer något vidare bra ljudkort... 😛 så nu är jag i behov av eran expertis hjälp för att hitta ett bra externt stereo ljudkort. 😎

är ett fire wire kort att föredra eller går USB lika bra?

finns kort som har RCA utgångar?

någon som sett tester på externa stereo ljudkort?

känner mig helt vilse i djungeln med dom alla konstiga kort som finns......

tycker att stereo låter bäst 😄 men kanske bara för att jag hört massa sunkiga och billiga 5.1 anläggningar.

även glad att få höra synpunkter på valet av förstärkare och högtalare

så är tacksam för alla svar som orkar sig leta hit 🙂

Annons
Postat

det du letar efter är ett ljudkort med de bästa d/a (digital till analog) omvandlarna.

till mac hade det naturliga valet varit en apogee duet

http://www.thomann.de/de/apogee_duet.htm

till PC finns det inget liknade stereoljudkort med samma kvalitetsomvandlare.

så då får man köpa något med fler utgångar och då blir det ju även dyrare. kolla ljudkort från motu eller ännu bättre RME.

då kan du även spela surrondformat

men din förstärkare är ju bara i stereo så då måste du köpa fler förstärkare eller aktiva högtalare.

det viktigaste är dock att dina filer från datorn är i bra kvalitet.

mp3 är ju sämre än en cd och då blir ljudet inte bättre för att du har ett bra ljudkort.

vanlig musik är också oftast i stereo och då har du heller ingen användning av ett surroundsystem.

med det är ytterst små skillnader det handlar om när man bara lyssnar på musik.

kanske hör du ingen skillnad med ditt inbyggda...

Postat

skulle haft en MAC då :rolleyes:

men att byta till ett extern ljudkort från att använda det integrerade kortet måste vell ändå vara ett rejält steg upp i ljudkvalite?

vad vet jag :rolleyes:

får vell se om jag hittar något prisvärt kort som kan lyfta upp kvaliten ett snäpp men kanske det blir som du säger att jag inte märker nån större skillnad med ett nytt ljudkort, tack för hjälpen spass

Postat

Om du har en PCMCIA-plats, så kan du också överväga ett ECHO Indigo I/O, som är ett mycket bra ljudkort - speciellt om du vill slippa ha en burk utanför datorn också...

Så länge du kör med 2 kanaler, så fungerar det utmärkt med USB också - men de flesta externa ljudkort är FireWire i dag, så det är nog inte lika lätt att hitta USB-modeller.

Visst 17 märker man skillnad jämfört med ett sunkigt inbyggt ljudkort. Man får ju bl a lägre brus från kortet. Omvandlarna och LP-filterna är också bättre, så att man slipper en "filt" över ljudet - och dessa skillnader märker man även om man bara kör MP3:or - men av naturliga skäl blir förstås skillnaderna ännu större om man spelar upp ljud som håller högre kvalitet.

Postat (redigerat)

Echo indigo kortet verkar väldigt intressant 😄

det fanns 3 olika versioner av kortet, Basic indigo, indigo DJ och indigo IO.

IO kortet är den enda med *two-channel analog input* säkert ingenting som jag behöver men vad är det för något? 😄

infot hittade jag på sidan http://www.stereophile.com/computeraudio/1104echo/

tror *basic* kortet duger för mig så nu gäller det bara hitta nått ställe som säljer kortet och jämföra priser 🙂

tack så jätte mycket för tipset Claes 😛

oj såg att du säljer echo kort ju, kan du få in indigo basic kort eller bara DJ och IO?

Redigerat av Odin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.