Dyje (oregistrerad) Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Jag försöker få en MD att fungera som preamp till min macbook, mest för att jag är för snål för att köpa en preamp, och eftersom jag förstått att ljudkortet som sitter i datorn från scratch är helt ok. Tänkte höra om någon vet ngt bra sätt att få bort brus och sprak som uppstår när jag kopplar in i datorn, eller vad som resulterar i störningarna. Så här har jag kopplat: MIC (XLR) -> XLR-Tele-adapter ->Tele-minitele-adapter (mono)-> mic in på MD -> hörlursutgång på MD -> 3,5 mm stereo (i båda ändarna) -> line in på datorn Det ser mer intuitivt ut än det låter, även om det inte säger så mycket. Brukar mic in på MD vara mono eller stereo? min md: Sony MZ-R700 Finns det någon annan smart lösning man kan använda för att stärka ljudet från micken? Är inte ute efter superb ljudkvalitet, men vill undvika alltför stora mängder brus. Ha det fint!
joachime Postat 23 januari 2008 Postat 23 januari 2008 Har du testat att använda datorns inbyggda mick? Definitivt enklare att komma igång med och jag gissar att det håller åtminstone samma ljudkvalitet som den kedja du har nu. Oavsett vilken mick du kopplar till MD'n.
Kill All Autotuner Postat 24 januari 2008 Postat 24 januari 2008 (redigerat) Ja, mickingången till MD:n är i stereo. 100% säker på det. Du behöver en electretmikrofon som drivs av ett internt litet batteri . Som ex.vis Sony EMC-MS907 . Det finns billigare förstås, från några hundralappar och uppåt. Bruset som du har fått, beror antagligen på att du använder en vanlig dynamisk mick, den har för lite utspänning för att mata korrekt nivå till MD:n. Kan ju avhjälpas om du satsar ett par -trehundra på en liten preamp (behringer t.ex.) då kopplar du en line out från preampen till MD.n Fast det är väl roligare att satsa på en stereo-electret från början ? Ett annat sätt : Om du är lycklig ägare av ett gammalt kassettdäck med mick in , så ska det funka att plugga in där och ta signal från en lineout. En Gitarrstärkare kan funka också. Eller du köper en asbillig liten mixer direkt. De finns från 500 spänn ute i handeln, då kan du plugga in vilken mikrofontyp som helst. Redigerat 24 januari 2008 av Kill All Autotuner
nilsemil Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 cool. sonys stereomik angiven ovan är skitbra. dock är det lite bökigt att få till lyssningen, så nån slags passiv mixer mellan md och lyssning ut från datorn vore bra. min kompis har spelat in 4 plattor med bara md+mdmik+dator. lyssna på myspace.com/loneydear
Kill All Autotuner Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 cool. sonys stereomik angiven ovan är skitbra. dock är det lite bökigt att få till lyssningen, så nån slags passiv mixer mellan md och lyssning ut från datorn vore bra. min kompis har spelat in 4 plattor med bara md+mdmik+dator. lyssna på myspace.com/loneydear Ni är grymma 😲
Emil Postat 26 januari 2008 Postat 26 januari 2008 Jag tror inte att din MD har en bättre micingång än din Macbook.
Linus Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 Jag tror att du satt Mic Sensitivity till High på MD:n. Sätt till Low så borde ditt brusproblem upphöra. Har du full utvolym från MD:n? Har du stängt av allt vad Digital Mega Bass heter? Skit i att använda MD:n. Den ger inte bättre ljud än Macbookens mikingång, och dessutom kostar det inte mycket att skaffa en billig preamp.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.