Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skaffade en MacBook Pro i USA nu i vintras, och nu när jag har kommit hem och försökt installera FireBoxen på min MacBook Pro 15,4 så vägrar den ge signal.

48V Fantommatningslampan blinkar om jag kopplar i FireWire kontakten, men den får ingen signal över huvudtaget, klarar inte datorn att ge tillräckligt med ström eller vad kan problemet vara?

Jag är oerhört tacksam för svar!

Annons
Postat

testa att ge fireboxen ström från en extern adapter. apple har i sin outgrunliga visdom bestämt sig för att begränsa strömmen i firewirekontakten på macbook pro, för att spara på batteriet eller nåt (även när man kör mbp:n på nätström).

Postat

jag har en polare som har macbook enbart, och han lyckas tydligen få ström direkt via firewire. någon annan?

Postat
Du har inte drabbats av Apples klatighet genom det inkompatibla Firewire-chippet i de nya Macarna då?

Vad innebär det? Jag kör Leopard, men vad menar du med klatighet och inkompatibla fireware chips?

Postat
jag har en polare som har macbook enbart, och han lyckas tydligen få ström direkt via firewire. någon annan?

Så vitt jag vet lider inte icke-pro macbookar av problemet.

Postat

Firebox är inte kompatibelt med Leopard.

Det går ett felaktigt rykte om att Apple har bytt ut alla sina kretsar i alla modeller från TI-chip till Agerechip!

Det är endast Imac som har Agerechip! INGA andra modeller!

Så din Macbook Pro har ett TI chip som är fullt kompatibelt, men Firebox har inte drivers för Leopard ännu!

/Pär E

pme (oregistrerad)
Postat

Från presonus web."Many customers have been asking about Leopard compatibilty with our line of interfaces. The Inspire, FireBox, FirePod, FP10, and FireStudio Project are all currently Leopard compatible. Leopard drivers for the FireStudio 26x26 and VFire will be released shortly, date to be announced."

Postat

Hum hum, det är verkligen konstigt, för den ger ingen el alls till FireBoxen, som tidigare via PC och FireWire gav den 100% elförsörjning, nu blinkar endast Phantom lampan svagt.

Tror ni att enda lösningen är extern elkälla via kontakt i väggen?

Postat

Musik och dataforum runt om i världen skriver om problemen med Agerechipet som återfinns i flera av de nya Mac'arna, däribland MacBook Pro. Däremot verkar inte Apple ha gjort något uttalande i frågan, konstigt nog.

För att enkelt se vilket chip som just din dator har, håll inne Äpple-S under bootningen. Du kommer då att finna en rad som säger vilket Firewirechipset som används. När du är klar, skriv "exit".

Postat
Så din Macbook Pro har ett TI chip som är fullt kompatibelt
Det viktigaste är varjefall att Macbook Pro inte har TI.

🤪

Postat
Firebox är inte kompatibelt med Leopard.

Det går ett felaktigt rykte om att Apple har bytt ut alla sina kretsar i alla modeller från TI-chip till Agerechip!

Det är endast Imac som har Agerechip! INGA andra modeller!

Så din Macbook Pro har ett TI chip som är fullt kompatibelt, men Firebox har inte drivers för Leopard ännu!

/Pär E

För den som är mer intresserad av FireWire problemet (Agere chipet) kan man läsa mer i denna tråd. Likaså går det inte att allmänt säga att alla iMacar har agere chipet eftersom det inte är sant, allt beror på när iMacen, MacBook och MacBook pro är tillverkad. Vet inte om den nya MacPro:n också blivit utrustad med Agere chipet.

Postat (redigerat)
Well! Det är mycket spekulationer.

Jag skall få ett offentligt uttalande från Apple senare om hur det är i verkligheten!

/Pär E

Vilken diskussion. Jag är inte så insatt! Kan någon ge mig besked, vad innebär TI osv? Finns det något sätt för mig med MacBook Pro från Mid 2007 att få FireBoxen att fungera utan extern elkälla?

Redigerat av Shinji
Postat

EDIT:

Enligt min AppleBoot stog det följande: FIREWIRE: (OHCI) TI ID 8025, vad innebär detta för er som vet?

Postat
Enligt min AppleBoot stog det följande: FIREWIRE: (OHCI) TI ID 8025, vad innebär detta för er som vet?

Det innebär att du i din dator har ett Firewire chipset från Texas Instruments, dvs TI.

Postat

Jag har inte fått något svar från Apple ännu. Men jag har kollat en 1 år gammal MBP, en som är köpt i September och en som är köpt i Januari och alla de har TI chipset!

Så jag TROR att det är Imac och Macbook (inte pro) som har Lucent Agere kretsen.

Men detta innebär också att du bör få igång din Firebox utan problem. Har du möjlighet att prova på en annan dator bara för att utesluta hårdvarufel?

/Pär E

Postat
Jag har inte fått något svar från Apple ännu.

Det vore helt klart imponerande om du lyckas få svar från dem. På alla forum som diskuterar samma fråga så undrar man varför inte Apple vill / kan säga nåt. Hoppas de hör av sig!

pme (oregistrerad)
Postat
Jag har inte fått något svar från Apple ännu.

Det vore helt klart imponerande om du lyckas få svar från dem. På alla forum som diskuterar samma fråga så undrar man varför inte Apple vill / kan säga nåt. Hoppas de hör av sig!

Det är väl asus som bygger mac:arna, så apple kanske inte vet. De har bara designat skalet...

Postat
Det är väl asus som bygger mac:arna, så apple kanske inte vet. De har bara designat skalet...

Jo det är Asus, men jag tror inte Apple slänger dit ett par skal och ber Asus trycka i lite vad de vill! Du bör ju sitta på exakt info, och de bör också bli informerade vid eventuella förändringar hårdvarumässigt.

Men jag skall stöta på lite till!

/Pär E

Postat
Skulle förvåna mig om inte Apple byter på alla modeller då de säkerligen har skrivit avtal med Agere.

Dom bytte inte på nya Mac Pro iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.