TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 Hej, hej, jag håller på med att sätta in ett Zakk Wylde EMG-mick-set i min Jay Turser Les Paul Serpent och.. ehh, var det någon som sa tummen mitt i handen? De punkterna jag behöver hjälp med är de punkterna som jag har ringat in i bilden härunder, alltså punkt 3-5. På min gitarr så finns det en blå och en svart kabel (och en röd, men den ska till gitarrinputen, så det är lugnt) som kommer från rhythm/treble-switchen och var och en av de har en vit och en "grå" kabel inne i sig. I manualen så står det att jag ska löda en red, white och braid(shield). Vilken av kablarna ska till brigde - micken och vilken ska till neck - micken och eftersom det liksom är 2 kablar i varje kabel, så vad gör jag med de? Jag är VÄLDIGT tacksam för hjälp, för vi ska repa om ett par timmar och jag hade tänkt att ta den här gitarren till repis idag. 😆 Mvh Mathias Så här står det i bruksanvisningen: ..och så här ser kopplingsschemat ut Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 det står ju precis hur du ska göra!! nåväl.. i de flesta les paul:arna jag har meckat med, så sitter mickarna lödda med två kablar (invälvda i en) per mick. då ska du alltså skala kabeln från micken och sen löda precis som det var innan, för säkerhets skull dvs. vill du på ngt sätt löda annorlunda, så kolla in: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/ där står mkt informativt!!! har du rivit upp allt redan?? om inte, sätt tillbaks allt som det ska vara och gör det i lugn och ro när du redan har repat och inte behöver stressa ihop det. blir aldrig bra att stressa ihop ngt.. w.s.e.. om du tar det efteråt så kan jag hjälpa dig med lite bilder, för jag ska löda ihop en les paul ikväll.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 de e ju aktiv elektronik på dom mickarna.. gör det lite knepigt och pilligare, men det går om du som sagt har lite tid på dig.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 23 januari 2008 IDF, jag hade hoppats att just du skulle titta in, du verkar kunna din sak Hehe, i mitt huvud så står det inte riktigt hur jag ska göra. Jag har i stort sett inte hållt i en lödkolv sen 7:an och det är läänge sen. Jag tänkte först lämna in gitarren och få någon till att fixa det, men så tänkte jag att jag skulle give it a try, man måste ju börja någonstanns 🙂 Jag har systematiskt löddit bort (det kan väl inte heta så?) kabel efter kabel (inte så många då, men ändå) så att jag har förstått vad kablarna går till, men så enkla saker som att det står en annan färg i bruksanvisningen än hur det ser ut i min gitarr gör ju min hjärna förvirrad. Jag vet inte vilken av de 2(den blåa och svarta från switchen) som ska till treble respektive rhythm-volymkontrollen? Jag ska checka på länken och jag är jättegärna med på att se bilder, råsnällt. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 Ok. Gör så här.. skit i gitarren på repet, och ta en annan. om det finns.. Jag måste äta lite grann, kolla på simpsons och dricka en slurk vatten nu. Men efter det om typ en thugofem minuter ska vi försöka reda ut allt.. 🙂 hoppas det blir bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 23 januari 2008 Smart-Mathias kom just på den briljanta iden att man ju bara kan skruva lös pickup-switchen på baksidan av gitarren och se vilken kabel som ska vart, he, he, då var DET löst. Men jag ser fortfarande ingen "shield/braid-kabel" från pickup-väljaren, bara den jord som kommer från bridgen och den ska man ju inte löda fast någonstanns så vitt jag har förstått. Enligt diagramet så ska det komma 4 kablar från pickup-switchen, men jag ser bara 3. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 23 januari 2008 Ok. Gör så här.. skit i gitarren på repet, och ta en annan. om det finns.. Jag måste äta lite grann, kolla på simpsons och dricka en slurk vatten nu. Men efter det om typ en thugofem minuter ska vi försöka reda ut allt.. 🙂 hoppas det blir bra. Det låter bra, gör så 🙂 Det finns andra gitarrer så jag får bara grabba en annan, men det är bara de här kablarna som behöver lödas dit, allt annat är fixat, mickarna sitter i och gitarren är till och med stämd 🙂 .. och jag har 1 och en halv timme på mig, borde nästan till och med jag klara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 aha.. ok..!! nu är jag färdig och vi ska se om det går att lösa.. 1. har du tidigare haft aktiv elektronik på din gitarr först och främst? 2. vilka färger är det på kablarna från de nya mickarna? 3. vilka färger är det på kablarna från de gamla mickarna? to start with. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Slobbe Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 Levereras inte emg-mickarna med komplett med pottar å allt? för då är det ju bara att läsa schemat. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 23 januari 2008 aha.. ok..!! nu är jag färdig och vi ska se om det går att lösa..1. har du tidigare haft aktiv elektronik på din gitarr först och främst? 2. vilka färger är det på kablarna från de nya mickarna? 3. vilka färger är det på kablarna från de gamla mickarna? to start with. 😕 1. Nej. 2 och 3: Nu har jag förstått vilka kablar som ska vara var 😆 Nu är det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rätt ut i Youtube. Har du några bra lödningstips på vad man ska tänka på eller vad man inte ska göra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xzenom Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 2 och 3: Nu har jag förstått vilka kablar som ska vara var 😕 Nu är det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rätt ut i Youtube. Har du några bra lödningstips på vad man ska tänka på eller vad man inte ska göra? Tvätta händerna innan, se till att du inte har smuts och fett på ytorna som skall lödas. Smält lite lod (lödtenn) på alla kabeländar i förväg innan du löder fast dem så blir det enklare sen. Fega inte med värmen, utan VÄRM ORDENTLIGT!! lodet ska flyta ut ordentligt, blir det runda "klot/bollar" av lödningen så har du en kallödning vilket inte är optimalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 aha.. ok..!! nu är jag färdig och vi ska se om det går att lösa..1. har du tidigare haft aktiv elektronik på din gitarr först och främst? 2. vilka färger är det på kablarna från de nya mickarna? 3. vilka färger är det på kablarna från de gamla mickarna? to start with. 😕 1. Nej. 2 och 3: Nu har jag förstått vilka kablar som ska vara var 😆 Nu är det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rätt ut i Youtube. Har du några bra lödningstips på vad man ska tänka på eller vad man inte ska göra? ok.. hur får du batteriet att passa då? har du karvat upp extra utrymme för det eller5 kör du med ngn snabblösning?? ätnk på att om batteriet flyger omkring där inne löst så kan det förstöra både det ena och det andra!! bra att det ordnade sig. det viktiga när du löder är att inte få kallödningar.. om det blir en pärla när du smält lodet och inte en pyramidliknande smältning, så har du fått en kallödning. den kan du rycka bort med fingrarna. så ska det inte vara.. beroende på vad du har för lödkolv, så kan du värma ganska ordentligt vid lödpunkten (om det inte är känsligare saker som kondingar, transistorer IC-kretsar etc etc. ) och sen trycka på lod precis på punkten du löder, och sen värma så att det smälter ut lagom mycket!!! Nu ska jag iaf sätta mig och löda. 😆 pis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 23 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 23 januari 2008 Tusen tack tipsen 😕 . Jag hinner inte re-lära mig hur man löder nu, det får jag fixa imorgon, men då ska jag läsa era tips noga Jag köpte settet begagnat och det hade suttit i en Les Paul så det satt nåt sittunderlagsaktigt runt batteriet. Nu drar jag och rockar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 23 januari 2008 Dela Postat 23 januari 2008 Tusen tack tipsen 😕 . Jag hinner inte re-lära mig hur man löder nu, det får jag fixa imorgon, men då ska jag läsa era tips nogaJag köpte settet begagnat och det hade suttit i en Les Paul så det satt nåt sittunderlagsaktigt runt batteriet. Nu drar jag och rockar. grymt 😆 här har du en länk med lite lödtips: http://youtube.com/results?search_query=so...m=0&spell=1 hittade ngra schyssta videor.. ok.. tänk på att det batteriet måste sitta ganska bra, så om det finns plats, se till att skruva fast det.. men batterier håller inte för alltid, så det kan bli ganska knepigt att byta om de skulle dö i mitten av en spelning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 25 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 25 januari 2008 Okej, nu ska jag försöka igen, har inte haft tid förrän nu. Tusen tack för bra länk, IDF. Jag tror att jag ropade hej innan jag hade simmat över den stora tuvan. Jag är nog inte så säker på vilken kabel som ska var, ändå. Eller ganska säker, jag vet vilken som ska till gitarr-inputen, och vilka som ska till de olika volym-rattarna, men jag är lite osäker på den där 2-kablarna i 1-biten. Det är 3 kablar kvar: På diagramet här ovanför så är det 1 kabel som går till inputen på gitarren. På min gitarr så gick samma kabel till inputen, men den ena kabeln(jorden?) i kabeln" gick direkt till "chassit" på treble-volym-ratten och den andra gick till inputen. Ska jag strunta i jorden på den kabeln, enligt diagramet? Hur gör jag i så fall med de 2 "kablarna i kabeln"? Tvinnar jag de ihop till en kabel eller? Ha, ha, jag förklarar som en kratta, jag vet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.