Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej igen! Jag har en stärkare på 200 watt som jag använder tillsammans med två lådor 4x12. Den ena av dessa har ett watt antal på ca 120-150 tror jag. Tar lådan, eller ja elementen i lådan, stryck eller är det förstärkaren som far illa? Jag skriver här igen då folk uppenbarligen kan sin sak... :-)

Annons
Postat

En förstärkare kan ta skada om:

-den försöker driva för låg last (ohm) eller ingen last (framförallt rör).

-den blir för varm.

Ett element kan ta skada om:

-den får mer effekt än den är designad för.

-gör för stort konutslag p g a t ex trasigt delningsfilter.

Postat
Hej igen! Jag har en stärkare på 200 watt som jag använder tillsammans med två lådor 4x12. Den ena av dessa har ett watt antal på ca 120-150 tror jag. Tar lådan, eller ja elementen i lådan, stryck eller är det förstärkaren som far illa? Jag skriver här igen då folk uppenbarligen kan sin sak... :-)

Har båda lådorna samma resistans tex 8ohm och 8ohm så kommer du dela wattantalet jämt mellan lådorna = 100w per låda. Så länge du inte kör fullt spett hela tiden på en förstärkare med mer watt än en låda klarar så ska det inte vara några problem med överhettning. Men är din andra låda på minst 75w till 100w så ska det inte vara några större problem, dock har jag inte sett så många 4x12:er med element som tål mindre än 25w styck, så de brukar oftast ligga på minst 100w totalt så då klarar du dig säkert.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.