Jump to content
Annons

Studobygge på gång!

snoopYDoggY (oregistrerad)

Recommended Posts

Tjenare, har tänk ett bra tag på att skaffa hemmastudio för inspelning av hiphop. Jag har det flesta grejerna men jag ska bygga mickbåset och skönt ställe för killen bakom datorn.

Jag har nu ett garderob på 2X2 meter som jag ska tömma och isolera på ett bra och billigt sätt 🙂 Jag tänkte att jag kunde posta varje drag jag gör och det ska bli det med 😉

Isolering:

http://i29.tinypic.com/90n2ww.jpg <-- Det kommer jag använda på vissa ställen bara så det inte skär för mycket.

Sedan kommer jag att köpa annat isolering som jag ska ha i hela mickbåsen. Och detta ska då ligga över det andra isolationen. Eller vad tycker ni?

Start bilder:

http://i32.tinypic.com/anin91.jpg <<--- där ska jag bygga bord, och ställningar till mixerbordet, preamps, hörlurar m.m. btw. soffan ska flyttas mycket åt andra hållet eftersom det är fett med plats, så det kommer vara mera plats. Sedan tänkte jag ifall det va värt att köra två skärmar från hela början? Eller borde jag lägga mer pengar på isolationen och sen kanske köpa datordelar. Tycker att min dator är rätt så hyffsad för musik just nu:

HD: 250gb

Minne: 4gb

Ljudkort: http://www.midi.cz/uploads/9560.jpg som jag beställt nu 🙂

Mikrofon och det ska jag köpa in imorgon eller idag, får se ifall jag har tid.

http://i30.tinypic.com/2cr6fsh.jpg <<--- Det är mickbåsen, den ska tömmas och allt ska bort. funderar på att göra fönsterruta med så att det ser lite snyggare ut. Men det blir nog i framtiden.

Hur tror ni det kommer att funka. Det är mycket bra isolerat redan nu så jag vet inte ifall jag ska köra all isolation eller om jag ska bara köra det jag postade bild på.

Äggkartonger kanske funkar i taket eller vad sägeer ni?

//Dennis

EDIT:

Btw jag tänkte säga med att mickbåset har snetak med. Så hur tror ni det kommer att funka? Blir det några större problem med det eller liknande?

Redigerat av snoopYDoggY
Dela på andra sajter

Annons

Din dator räcker alla gånger till det du ska använda den till. Ljudkortet fungerar fint, om det är ett ESI Juli@ som jag tyckte det såg ut som? Mikrofonförstärkare bör du nog köpa en också, och satsa på en hyfsad kondensatormikrofon - beroende på hur mycket pengar du vill lägga ut på det. Kan rekommendera Studio Projects B1, ca 1000 kr. Finns ett gäng andra mikrofoner också, kolla in Claes testsida http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ så kan du ju provlyssna hur olika mikrofoner låter. Glöm inte heller puffskydd.

Äggkartonger är nog inte att rekommendera, det är mest en myt att de ska fungera bra. Visserligen kommer du höra skillnad om du smackar upp dem, men de ger en ojämn färgning av ljudet och kommer att försvåra för dig att få ett schyst ljud när du ska mixa sedan. Prova först att inte ha något i taket alls, annars kan du bara prova att hänga upp en filt med 1-2 dm spalt i taket taket, gärna veckad.

Kommer nog mer utvecklade och säkert bättre svar snart om jag känner det här forumet rätt 😆

Dela på andra sajter

Tack som fan för infon =) ska sätta igång nu med att plocka ut saker och ting, sedan ska jag nog börja häfta fast isoleringen och imorgon eller fredag ska jag börja sätta igång med att fixa isoleringen på plats och taket med det som du sa. Sedan lördag blir nog dra kablar och söndag flytta över datorn, koppla mixerbordet testa hur det låter och sedan ska jag jobba på mera isolation så det låter hyffsat 😆 Jag återkommer med bilder, och självklart ge mig idéer vad jag kan göra 😛 Bäst och göra rätt från början!

Dela på andra sajter

Nu har jag plockat ner en sida utav grejer, nu ska det isoleras med äggformade madrasser.

http://i28.tinypic.com/4ztfuq.jpg <<----- Sådär ser väggen ut som ska isoleras. Jag kom på att väggen är redan isolerad med stenull och gipsskivor. Så nu ska jag bara lägga madrasser och bygga lite annat.

http://i26.tinypic.com/312wne9.jpg <<--- Postade den bara så att ni ska kunna se hur det ser ut. Det är ca. 2 meter från dörren till väggen där.

Flera bilder kommer inomm kort. Ge mig idéer vad jag ska göra.

//Dennis

Dela på andra sajter

Hip-Hop säger du? 😛 Då kanske du vill lägga på rappsång på några låtar jag gjort?

/Memphis

Låter bra 🙂 Ska bara fixa min studio sen kan vi ta ett snack över msn eller pm ?

//Dennis

Dela på andra sajter

Hip-Hop säger du? 😛 Då kanske du vill lägga på rappsång på några låtar jag gjort?

/Memphis

snoru mina kunder lr ;D ...du e duktig memphis, kanske ett beatsammarbete =?

Hip-Hop säger du? 🙂 Då kanske du vill lägga på rappsång på några låtar jag gjort?

/Memphis

Låter bra 😄 Ska bara fixa min studio sen kan vi ta ett snack över msn eller pm ?

//Dennis

Me want , måste ha lite tugg på mina beats =(

Dela på andra sajter

Hip-Hop säger du? :rolleyes: Då kanske du vill lägga på rappsång på några låtar jag gjort?

/Memphis

Haha, förlåt! 😛 Inte visste jag att du gjorde beats. 😄 Ett beatsammarbete säger du? Låter kul. Och så kan herr snoopy lägga på rapp. Jag har dock rätt fullt upp med annat nu ett tag framöver vi vi kan ju höras framöver.

Nu är vi lite off-topic kanske.. :rolleyes: Kul med studiobygge iaf! 😛

/M

Redigerat av Memphis
Dela på andra sajter

Hip-Hop säger du? :rolleyes: Då kanske du vill lägga på rappsång på några låtar jag gjort?

/Memphis

Haha, förlåt! 😛 Inte visste jag att du gjorde beats. 😄 Ett beatsammarbete säger du? Låter kul. Och så kan herr snoopy lägga på rapp. Jag har dock rätt fullt upp med annat nu ett tag framöver vi vi kan ju höras framöver.

Nu är vi lite off-topic kanske.. :rolleyes: Kul med studiobygge iaf! 😄

/M

Självklart kan jag lägga rapp 🙂 Bara och fixa min studio sen hör jag av mig 😛

Dela på andra sajter

Nya tag, nya bilder, nytt info 🙂

http://i29.tinypic.com/1432n7m.jpg <<--- woohooo första plattan på plats 😛

http://i32.tinypic.com/2hf8fgl.jpg <<<------ Ett par plattor till på plats, verkar som att det saknas plattor men får leva med det ett tag 🙂

http://i28.tinypic.com/2va1h7r.jpg <<<----- och äntlingen är det klart, inte värst nöjd men ska köpa mera sådana plattor så ska jag köra allt.

Säg vad ni tycker. Under fredagen/lördagen/söndagen kommer det mera bilder på kontrollrummet.

Dela på andra sajter

har du bestämt hur du ska göra med kabeldragning?? kommerdu bara ha en XLRkabel under dörren eller kommer du borra ett litet hål och dra den därigenom?

ser helt ok ut, men kommer inte att dämpa så mkt bas dock. men misstänker att det inte är största huvudtbryet när det gäller att spela in rapp. 😛

Dela på andra sajter

Vet jag dock inte änn, vad tycker du jag ska göra?

Jag tror det blir hål igenom väggen.

//D

Dela på andra sajter

Vet jag dock inte änn, vad tycker du jag ska göra?

Jag tror det blir hål igenom väggen.

//D

ok. då måste du tänka på att ha lång kabel, eller länka ihop två kablar!! finns många lösningar på det "problemet", själv har jag multikabel och stagebox, men det är för att få så många in/utgångar som möjligt och lösa det enkelt.. 😛 Eftersom du på sin höjd behöver två, så är det enklare att lösa.

du kan ju enkelt dra en kabel längs med väggarna till sångbåset och precis intill dörren borrar du ett ett hål för kabeln. går att fixa till snyggt.

sen kan du också skaffa en liten låda som du sätter en/två XLR kontakter i och skruvar fast på väggen i båset. på så sätt kan du koppla in en kortare kabel från micken till dosan, och du får en enklare fast installation av det hela..

Dela på andra sajter

Låter riktigt fint, ska tänka på det faktist. Men grejerna kommer förens inte på lördag tro. Så jag återkommer hur jag gör osv. Kan vara fint och ha ca. 2-4 portar man kan koppla till i mickbåset. Om man kanske ska spela in flera st kan det vara soft och man kör på 2 olika mickar eller nått? Nått att ha i framtidsplaner tro?

//D

Dela på andra sajter

Låter riktigt fint, ska tänka på det faktist. Men grejerna kommer förens inte på lördag tro. Så jag återkommer hur jag gör osv. Kan vara fint och ha ca. 2-4 portar man kan koppla till i mickbåset. Om man kanske ska spela in flera st kan det vara soft och man kör på 2 olika mickar eller nått? Nått att ha i framtidsplaner tro?

//D

det är nästan alltid säkrast att dra fler än vad man tror att man kommer använda.. i våran studio i kalmar behövde vi bara 12 in i bordet, men har en 16piska i liverummet.. då har vi förberett ifall vi skaffa en AD/DA omvandlare och kör in ngra kanaler till..

Dela på andra sajter

Soft 😛 Kanske bättre och köra 6-8 st då? Bor du i Kalmar? Jag kommer faktist från kalmar trakten, skulle vara soft ifall ni har studio där man kan komma och se 🙂

Dela på andra sajter

Soft 🙂 Kanske bättre och köra 6-8 st då? Bor du i Kalmar? Jag kommer faktist från kalmar trakten, skulle vara soft ifall ni har studio där man kan komma och se 🙂

Det kan behövas i framtiden, så om du ska ha 8 st ingångar (och 2st utgångar från ljudkort/mixer) så kan du köpa en multikabel från thomann för ngn tusing. men då kommer du att behöva fler in/ut på ditt ljudkort.. och helt plötsligt skenar pengarna iväg.. 😛

Näe, jag bor inte i Kalmar längre.. Har dock kvar en studio där med två polare.. från början var det en replokal, men vi har styrt upp den ordentligt och byggt nytt kontrollrum, och kommer till våren bygga nytt liverum.

Det skulle kunna gå att ordna ngn gång, men inte just nu, pga. att jag har för mkt att göra här uppe och kommer inte kunna åka neråt på ngra månader. så i slutet av mars/början av april kommer jag åka ner nån vecka och bygga träigt liverum. 🙂

vi sysslar inte med hiphop eller liknande utan snarare med garagerock och psykedelisk rockmusik där nere. själv håller jag på en del med grime och sånt. elakare musik. 🙂

edit: lade till lite som jag missat..

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Hehe okok 😛 Det låter tungt, jag bryr mig faktist inte ifall det är hiphop eller rock. Jag lyssnar på allt men spelar in helst rapp och sång.

Var i kalmar befinner ni er?

//D

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Sorry för jag inte skrev nånting på länge men nu har jag byggt klar isolationen och sory men min kamera är sönder och jag har tyvär ingen USB kabel till min mobil. Men det går väldigt bra och jag har prövat lite hur ljudet hörs med lite före > efter greje roch det låter mycket bättre än innan iallafall 🙂

Så fort jag har fixat kamera så ska jag ta bild och posta 🙂

Förlåt igen 🙂

Dela på andra sajter

Hehe okok 🙂 Det låter tungt, jag bryr mig faktist inte ifall det är hiphop eller rock. Jag lyssnar på allt men spelar in helst rapp och sång.

//D

ca 3 mil söder om kalmar..

Dela på andra sajter

Hehe okok 😆 Det låter tungt, jag bryr mig faktist inte ifall det är hiphop eller rock. Jag lyssnar på allt men spelar in helst rapp och sång.

//D

Kan det vara så att du heter Sam? eller kanske nån du håller igång studion med heter Sam?

Dela på andra sajter

Hehe okok 😆 Det låter tungt, jag bryr mig faktist inte ifall det är hiphop eller rock. Jag lyssnar på allt men spelar in helst rapp och sång.

//D

Kan det vara så att du heter Sam? eller kanske nån du håller igång studion med heter Sam?

inte vad jag vet. kan finnas ngn gömd bakom en fotölj som heter det, men förutom det.. nej!

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
  • 6 månader senare...

Tjena, jo fan det går rätt så bra.

Nästan klar med studion, saknar lite delar och det, annars är det nästan klart.

www.myspace.com/deenniii

Och kolla in lite låtar jag gjort på sistone..

Kan komma förbi senare och posta en bild eller nått 😏

//D

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.