Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nu är det så här att jag har köpt en midikabel till min midisynth, ganska logiskt. men jag har ingen aning om hur jag får det att fungera, jag vill använda den i cubase sx för att kontrollera vst instrumenten. jag har sb live kort med kx drivrutiner. jag får inte ens någon signal från synthen in i datan, är det någon inställning någonstans?

/Lostdoc

Annons
Postat

Jo, det är det säkert... 😆

Nu kan jag inte Cubase, men det borde inte va så himmelens stor skillnad. Nånstans i inställningarna ska du kunna välja MIDI-device eller nåt åt det hållet. Se till att välja "SBLive MIDI" (eller vad det nu heter) som både in- och utgång. Sen borde det funka...

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Är det en kabel med en s.k gameport i ena ändan och två s.k. din-kontakter i andra ändan? vad är det för ett keyboard, är det bara en klaviatur eller en synth.

Normalt sett ansluter du midi på följande sätt, midi ut från synthen till midi in på kortet alltså den kontakt som säger out skall till in på synthen och och tvärtom på den andra.

Det hjälper om du beskriver lite mer ingående vad du har för grejjor alltså inte dator utan mer keyboardet/klaviaturen/synthen

Botten upp tills vidare!

Postat

Eftersom du använder KX-drivisar så är det dom ska upp under midi-options (om det nu heter så på cubase oxå) typ KX controller,in och Xx Synth 01 ut. Soundblaster har någon egen ASIO variant som vill göra sig gällande ibland om man inte avinstallerar deras drivisar.. Då låter ingenting.

Sen är där en del inställningar att göra på KX-mixern oxå angående SPDIF, och vilka ingångar som ska vara aktiverade.

Postat (redigerat)

Jag tolkade jag ditt problem på samma sätt som Lasse Mongo.. ett hårdvarurelaterat alltså.

Har du kopplat in sladdarna..eller vet du inte hur man gör? berätta mer om det är mjukvara eller hårdvara som inte funkar.

Redigerat av demoniqus
Postat

jag har en kabel med midi in/out i ena änden och gameport i den andra. i min synth ( inte endast ett klaviatur alltså) har jag kopplat in till in och out på out (det var märkt på midikabeln). min synth är en yamaha dgx-202. jag har prövat med att ställa kx drivisarna sopm in och sen en vst plugin som out i cubase men jag får inte ljud. jag har en fundering om det kan vara den där kx DSP'n som strular fast jag är ganska kass på det där.

Postat

Men om du bryter ner problemet. Har du ljud i datorn över huvud taget?

Kan du styra ljukortets egna synt via midin?

VSTns virtuella klaviatur, kommer det ljud när man trycker där?

Hur var det innan med Creatives drivisar? Kom det ljud när man tryckte på det klaviaturet? Gick det att styra från midi?

Postat

Jag har ljud i datan, och det kommer ljud från klaviaturet som finns i cubase. jag har inte prövat med creatives drivisar då jag nyss skaffade mig synthen.

Postat

Och MIDI-keyboardet sänder i omni-läge?

Postat
jag kopplat in till in och out på out (det var märkt på midikabeln).

FRÅN Syntens MIDI IN drar du kabeln tilll DATORNS MIDI OUT

FRÅN Syntens MIDI OUT drar du kabeln till DATORNS MIDI IN

Sen i Cubase måste du ställa in MIDI THRU= Active ( förbocka ett alternativ alltså)

I synten bör du också ställa in Local control=OFF annars kommer du höra synten spela upp samma ljud som Cubase spelar upp= Konstiga fasfel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.