Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Vet att det finns mycket skrivet om hur man bygger studios etc..

Jag är mer intresserad av att bara stänga inne ljudet, alltså LJUDISOLERA så man låta så mycket man vill där i... Och inuti rummet bör det vara en rimlig akustik, t.ex. trägolv och inga tygväggar som suger upp allt..

Det gäller främst sång, piano, gitarr men det kan blir riktigt starkt ändå. (Trummor är inte alls viktigt att kunna spela där men går det att köra lite slagverk är det en bonus. )

Undrar vad det kostar att anlita någon eller kanske t.o.m. köpa ett färdigt rum att "ställa in" i ett rum?

Antingen ett ca 5 kvm stort rum i ett hörn av ett större rum....

eller

Ett ca 15-20 kvm stort rum (fylla upp ett helt befintligt rum).

I båda fall behövs minst ett fönster och 1 eller 2 dörrar.

Tacksam för svar! 🙂

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej,

Vet att det finns mycket skrivet om hur man bygger studios etc..

Jag är mer intresserad av att bara stänga inne ljudet, alltså LJUDISOLERA så man låta så mycket man vill där i... Och inuti rummet bör det vara en rimlig akustik, t.ex. trägolv och inga tygväggar som suger upp allt..

Det gäller främst sång, piano, gitarr men det kan blir riktigt starkt ändå. (Trummor är inte alls viktigt att kunna spela där men går det att köra lite slagverk är det en bonus. )

Undrar vad det kostar att anlita någon eller kanske t.o.m. köpa ett färdigt rum att "ställa in" i ett rum?

Antingen ett ca 5 kvm stort rum i ett hörn av ett större rum....

eller

Ett ca 15-20 kvm stort rum (fylla upp ett helt befintligt rum).

I båda fall behövs minst ett fönster och 1 eller 2 dörrar.

Tacksam för svar! 🙂

Med bra ventilation blir det dyrt men har du polare i byggbranchen så kanske du kan komma undan med 10.000-20000 en proffslösning går nog på minst 50.000:- för 15 kvm.

Finns färdiga lätt monterbara lösningar på 3-5 kvadratmeter inkl. ventilationssytem som kostar runt 20.000 plus frakt.

Postat
Med bra ventilation blir det dyrt men har du polare i byggbranchen så kanske du kan komma undan med 10.000-20000 en proffslösning går nog på minst 50.000:- för 15 kvm.

Finns färdiga lätt monterbara lösningar på 3-5 kvadratmeter inkl. ventilationssytem som kostar runt 20.000 plus frakt.

Det låter grymt! Var beställer man??

Ventilation tror jag är skitsamma, man kan vädra emellanåt...

Och alltså "lätt monterbara" låter riktigt bra, det här kan jag allltså kanske ta med till annan fastighet vid senare tillfälle...?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det låter grymt! Var beställer man??

Ventilation tror jag är skitsamma, man kan vädra emellanåt...

Och alltså "lätt monterbara" låter riktigt bra, det här kan jag allltså kanske ta med till annan fastighet vid senare tillfälle...?

Här finns lite mer info inspiration och priser http://www.vocalbooth.com/products/diamondseries.html

Finns andra tillverkare också om du letar runt lite.

100% dämpning är i princip omöjligt men en hel del dämpar dessa.

Postat
Här finns lite mer info inspiration och priser http://www.vocalbooth.com/products/diamondseries.html

Finns andra tillverkare också om du letar runt lite.

100% dämpning är i princip omöjligt men en hel del dämpar dessa.

Tack! Det behövs inte vara komplett totaltisolerat då det kommer att vara byggt i ett redan "normalt" isolerat rum, men nog för att det inte ska läcka alls till något annat rum / våning.

Dämpa vill jag inte göra.

Vocal Booth hade några ok varianter om än lite små - men - var hittar man dessa i Sverige??

Deras största var ok, men det kostar typ 70000 kr... jag vill lägga max 20... Möjligt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.