Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter och ska köpa in ett par puffskydd till en miljö där de kan slitas en bit och kikar därför på metallvarianten. Men jag kom på att jag har ingen som helst aning om hur ett metallpuffskydd låter, färgar det ljudet på något specifikt sätt? Hur skiljer sig det från tygvarianten?

Annons
Postat

Skulle inte ligga sömnlös över det valet. Stedmans gallervariant funkar säkert bra men de billigare vet jag inget om. Har fått för mig att formen på själva gallret måste vara rätt men som sagt...

Postat

Hej!

Båda puffskydd-varianterna låter likadant. Dvs. ingenting alls! Poängen med ett puffskydd är att den ska stoppa upp luftpelaren som kommer från t.ex. sångarens/sångerskans mun så att luften inte träffar mikrofonens membran. Den ska alltså stoppa upp luftpelaren utan att det övriga ljudet påverkas någonting alls. Både den av metall och av nylon fyller alltså exakt samma funktion.

Båda varianterna har dock sina nackdelar: den av metall kan bli bucklig eller gå sönder och den av nylon kan få en maska eller gå sönder. Om den av metall går sönder så är det bara att köpa en ny. Om den av nylon går sönder så kan man oftast behålla själva ramen där nylonet sitter och bara montera på en avklippt nylonstrumpa. På det sättet kan man återanvända den om man vill. Den är alltså att föredra enligt min mening eftersom ramen oftast håller men att det är just nylonet som i första hand brukar går sönder. Priset mellan dessa modeller är ungefär densamma.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

En fördel med metallvarianten är att det är lätt att rengöra från dräggel mm.

Lite mer hygienisk och lättskött. 😄

Postat

Men är det inte så också att en skillnad ligger i att nylonet bara fångar upp luftströmmen medan metallen omdirigerar den? Teoretiskt sätt så borde ju nylonet påverka mer i klangen i så fall än metallen? Eller har jag fel?

//Anders

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men är det inte så också att en skillnad ligger i att nylonet bara fångar upp luftströmmen medan metallen omdirigerar den? Teoretiskt sätt så borde ju nylonet påverka mer i klangen i så fall än metallen? Eller har jag fel?

//Anders

Om du har en sångare med mycket luft i rösten så kan iaf nylonskydd med dubbla lager "strumpbyxa" som det brukar vara, göra att mindre luftighet och "väs" kommer med, till skillnad från om man inte skulle haft skyddet alls, så visst är det skillnad med och utan puffskydd på vissa röster. Både på gott och ont. Har prövat själv och jämfört. Dock aldrig testat puffskydd med stålnät.

Redigerat av Elof
Postat (redigerat)

//Anders

Om du har en sångare med mycket luft i rösten så kan iaf nylonskydd med dubbla lager "strumpbyxa" som det brukar vara, göra att mindre luftighet och "väs" kommer med, till skillnad från om man inte skulle haft skyddet alls, så visst är det skillnad med och utan puffskydd på vissa röster. Både på gott och ont. Har prövat själv och jämfört. Dock aldrig testat puffskydd med stålnät.

Det är klart att det måste (borde?) bli en omdirigering av luften med metall och att täthet och hålens form etc måste spela roll. Riktigt mycket luft och en sångare som står för nära själva puffskyddet skulle väl t o m (om än hyfsat ohörbara) kunna orsaka missljud/visslingar??!

När det gäller själva klangen så har jag för mig att jag sett nåt skydd som man kan vända på för att påverka diskanten..sant eller inte, går ut och letar lite.. 😉

Det gick fort.. http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11838#

Redigerat av Gain

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.