Jump to content
Annons

Studio dator = VMWare ?

Recommended Posts

cerez (oregistrerad)
Postat

Hej,

Vissa pratar om att bygga en "studio" dator. Men är det någon som använder sig av VMWare ? Dvs precis som en annan dator i den du har ? Hur fungerar i så fall ljudkort ?

//Cerez

Annons
Postat
Hej,

Vissa pratar om att bygga en "studio" dator. Men är det någon som använder sig av VMWare ? Dvs precis som en annan dator i den du har ? Hur fungerar i så fall ljudkort ?

//Cerez

Känns ju riktigt korkat att låta vmware dra massa processorkraft och ram-minne. Snacka om nerköp.... Nä, skippa det

Postat

Man ska vara medveten om att detta upplägg tar mer av en musikdators värdefulla arbetsminne i anspråk, eftersom datorn per definition har två operativsystem igång samtidigt (dels det datorn startar med, sedan det som startas i den virtuella datorn).

En virtuell studiodator skulle kunna vara intressant ur flera perspektiv. Exempelvis skulle man med sådana kunna fortsätta använda program eller mjuksyntar som endast fungerar i äldre operativsystem.

Tyvärr finns det brister i hur en virtuell dator idag fungerar för att den ska vara intressant som studiodator, och det har först med timingen att göra. Den virtuella datorn får inte de resurser som behövs för att in- och uppspelning av ljud ska kunna göras kontinuerligt utan avbrott med knaster som följd. Den andra nackdelen är att man får nöja sig med det virtuella ljudkort som finns i den virtuella maskinen. Ofta är det ljudkort av enklare slag, som Soundblaster eller AC '97-kompatibelt. Du får alltså inte med dig ditt fysiska ljudkort in i den virtuella maskinen, bara ett par av dess in- och utgångar som används av det emulerade ljudkortet.

Ljudkort som emuleras i VMware är för övrigt Creative AudioPCI ES1371, ES1373 (WDM). I alla fall ser det ut så i min VMware Fusion på Mac.

Bästa lösningen är att antingen vända på steken - det vill säga ha studiooperativ installerat på den fysiska datorn och anväda virtuell dator som surfdator - eller att installera flera instanser av operativystemet på olika partitioner. På sikt kan virtuella datorer möjligtvis bli intressant även för musiker, men vi är inte där än. Ett sätt som hade möjligtvis kunna vara att dedikera en processorkärna (eller en processor) helt och hållet till VMware-operativet.

Postat

Enda fördelen med VMWARE är att datornmiljön (som emuleras) ligger på en imagefil och att datorn inte behöver bootas om.

Kan vara exempelvis vara bra att använda om man vill köra något gammalt program som inte fungerar, eller vill köra ett annat operativsystem samtidigt.

Datorn känns dock 5 år äldre i den emulerade miljön.

Postat
Datorn känns dock 5 år äldre i den emulerade miljön.

Nja, om du har tillräckligt med minne och lägger den virtuella datorn på en annan hårddisk så brukar det tugga på rätt bra. Men visst, det är ingen bländande snabb grafikmiljö för spel direkt, om det var det du syftade på.

cerez (oregistrerad)
Postat

Vill ha XP i studio miljön tex. 4GIG och fet prosessor och separat sata disk till VMWare borde vara hur lungt som helst. Frågan är om det är någon som kör det så här. Jag tänkte mer på signalerna till ljudkortet men jag tror inte det har någon inverkan.

Postat

Vill du köra separat OS för musik är det väl enklast att installera det på en egen partition som du kan välja att starta från BIOS.

Mollin (oregistrerad)
Postat

Jag byggde min egen, ångrar det inte för en sekund! Har Windows XP Professional SP2. Det är det bästa, enligt mig iallafall. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.