Jump to content
Annons

Skaffa hund...


Tilly

Recommended Posts

Jag och tjejen funderar på att skaffa hund.

Hon är en van hundägare och jag hade hund när jag var liten.

Vi har hittat en valp som vi funderar på att köpa.

Det är en ganska skaplig blandras.

Pappa: Flatcoat Retriver/Golden

Mamma: Labrador/Schäfer

Alltså är valparna lite av varje, naturligtvis 😉

Jag har hört att det ibland, men långt ifrån ofta/varje gång är något problem med blandraser.

Att dom tex kan få höftproblem vid en viss ålder en liknande.

Vad tror ni?

Har vi några riktig duktiga hundägare på detta forum?

Vi är jätte sugna och vet om allt som kommer och bär (hon har haft hund hela sitt liv, förutom de åren vi varit tillsammans).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det är mysigt med hund, men oj vad mycket jobb det är också...

Vi har haft hund ett år och fullt klart blir musikproduktionen lidande.

Alla hundar är stora egoister, de struntar i om du är mitt uppe i nästa N:o 1 hit på englandslistan, är de bajsnödiga så vill de ut. Punkt. Då skäller de och förstör alla vackra sångpålägg. Då är det bara att logga ut och sätta på kopplet och ränna ut i naturen.

De struntar fullkompligt i om du är lite bakis och vill ligga och dra dig på lördagmorgonen, de vill ut och kissa bums, och piper och far runt tills du ger upp.

De struntar i alla dina allergiska kompisar utan fäller hår och gnider sig mot dem tills de bärs ut på bår med andnöd.

Om de hittar något riktigt äckligt ute i skogen, gärna någon annans bajs, så äter de med god aptit. Det är dock inte det värsta, det värsta är konsekvensen av ätandet av annans bajs, som innebär att det pyser varmluft hela natten under svansen. De struntar fullkomligt i att alla i familjen ligger vakna hela natten och spyr i hinkar av stanken.

De struntar fullkomligt att du blir bjuden på en superweekend till ett fantastiskt ställe, utan kräver att du gör dem sällskap hemma i tråkboda istället.

De bajsar de mest fantasifulla kreationer och tittar på under stor muntration när du står med en liten påse och försöker klägga in det varma bajset i den.

De borstar inte tänderna, vilket framgår med all önskvärd tydlighet när de öppnar sina stora munnar och flåsar dig rätt in i näsan. Gärna precis innan du ska äta någon kulinarisk rätt.

De är obildade, min hund tillexempel har ingen aning om vem Johannes Brost är, han har aldrig läst en bok, och det enda tv-program han är intresserad av är "mannen som talar med hundar". Förvänta dig alltså inget större intellektuellt utbyte. Konversation är bara intressant om den innehåller: "mat" eller "ut".

De klassificerar sin omgivning i två kategorier:

1. Går inte att tugga på

2. går att tugga på

Den senare kategorien inbegriper i stort sett allt från elsladdar till dina nya skor.

De har större bekräftelsebehov än Carolina Gynning, vilket tar sig i uttryck att de alltid söker upp den mest trafikerade delen av bostaden och lägger sig tvärs över och gör sig jättestora. Alternativet är att de sitter och stirrar med hundögonen på dig tills du ger upp och klappar och kliar tills du har tennisarmbåge.

Slutligen: bajsar de när det regnar småspik och är jätteskitigt ute? Jajjamän! Bajser de inne då? Nännämän. Ut i sörjan bara. När man kommer in får man välja om man vill ha vatten eller lera i hela huset. Vi brukar välja vatten vilket betyder att 43 kg Golden ska baxas in i duschkabinen, tvättas torkas och strykas.

Med andra ord, tänk över detta väldigt väääldigt noga.

När det gäller sorten så låter det som en lyckad sådan tror jag. Kan säkert bli en trevlig kamrat.

Men....tänk dig för. Inte bara på kort sikt, utan fundera också några år framåt, hur ser er livssituation ut då? Passar en hund in i den?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar Roffe även om jag fick mig några goda skratt :rolleyes:

Men ack så rätt du har!

Självklart har vi tänkt igenom allt. Det som du skrev här har tjejen tryckt in i mig i nån månad nu.

Hon vill riktigt ha hund och så även jag.

Vi vet båda om konsekvenserna, men man får så mycket tillbaka samtidigt 😆

Vi har tänkt gör länge nu. Även om man liksom sätter sig in i det nu så tror jag även att det kommer komma vissa stunder då man tänker "hundfan".

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller raserna som är "inblandade" så kan det ju innebära en ökad risk i och med att du har två av de mest sönderavlade raserna med där (Golden och Schäfer).

Har ingen riktig koll på hur blandraser brukar vara/bli, så det är ju möjligt att det inte är några problem heller alls, men det kan kanske vara värt att kolla upp det lite noggrannare än på ett musikerforum... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vi hade hund under hela min uppväxt - en Schäfer med stamtavla. Den blev kolossalt gammal, 18 människoår tror jag det var. Kan fråga hemma vid tillfälle.. Den var världens bästa vakthund.

Det är såå otroligt mycket jag INTE känner igen i berättelsen från ®offe.

Äta bajs? Är ni inte kloka?

Plocka upp bajset? Skojar ni? Nej, på den tiden fanns inte den regeln. Det är ett modernt påfund, nu när kretsloppet är så skadat, att avfall inte längre bara är avfall.

Tugga på saker? Nej nej, jo möjligen kanske innan hunden fyllt 1 år.

Däremot stora doser fotboll, apportering och simmande.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förresten bara instämma med Musik, det behöver ju inte alls bli som Roffe beskriver det, även om man absolut känner igen en del saker! 🙂

Vi hade hund under större delen av min uppväxt, och sedan hade jag turen att träffa en tjej med vovve... Visst krävs vissa saker av en som man kanske inte alltid känner för, men när man ligger i soffan med en dalmatiner på magen och en blöt nos 0.5cm från ens ansikte så glömmer man lätt sånt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nog bestämt oss nu.

Tjejen har ringt som en toking idag ang hund och det blir nog ett köp i mitten av feb då hundarna är leveransklara 🙂

Nu kommer det spännande med namn sen!

Hon vill att han ska heta "Minos".

Men det låter ju som Minus eller Minjos :rolleyes:

Jag tycker Soundborn är ett coolt namn! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vi har nog bestämt oss nu.

Tjejen har ringt som en toking idag ang hund och det blir nog ett köp i mitten av feb då hundarna är leveransklara 🙂

Nu kommer det spännande med namn sen!

Hon vill att han ska heta "Minos".

Men det låter ju som Minus eller Minjos 😕

Jag tycker Soundborn är ett coolt namn! 😆

Ok...det är en hanhund alltså.

Mina förslag nu:

Bengt-Owe

Christian

Lars

Leopold

Tobias

Hade det varit en tik... Berit, helt klart.

Annars är ju Bengt-Berit strålande.

😆

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft hund och kommer inte skaffa heller..

...men däremot så måste jag rasta min petternicklas

gunatt 🙂

Jo det är mysigt med petterniklas, men oj vad mycket jobb det är också...

Jag har haft petterniklas hela livet och fullt klart blir musikproduktionen lidande.

Alla petterniklas är stora egoister, de struntar i om du är mitt uppe i nästa N:o 1 hit på englandslistan, är de nödiga så vill de ut. Punkt. Då sprattlar de i byxorna och förstör alla vackra sångpålägg. Då är det bara att logga ut och hänga fram och ränna ut i naturen.

De struntar fullkompligt i om du är lite bakis och vill ligga och dra dig på lördagmorgonen, de vill ut och kissa bums, och piper och far runt tills du ger upp.

De struntar i alla dina tråkiga kompisar och gnider sig mot dem tills de bärs ut på bår med andnöd och spypåse.

Om de hittar något riktigt äckligt ute på krogen, gärna bajs, så äter de med god aptit. Det är dock inte det värsta, det värsta är konsekvensen av ätandet av annans bajs, som innebär att allvarliga sjukdommar kan uppstå.

De struntar fullkomligt att du blir bjuden på en superweekend till ett fantastiskt ställe, utan kräver att du gör dem sällskap hemma i tråkboda istället.

De borstar inte tänderna, vilket framgår med all önskvärd tydlighet när de öppnar sina små munnar på söndagsmorgonen och blåser dig rätt i näsan. Gärna precis innan du ska äta frukost.

De är obildade, min petterniklas tillexempel har ingen aning om vem Johannes Brost är, han har aldrig läst en bok, och det enda tv-program han är intresserad av är "Lword". Förvänta dig alltså inget större intellektuellt utbyte. Konversation är bara intressant om den innehåller: "mmm" eller "åååhhh".

De klassificerar sin omgivning i två kategorier:

1. Går inte att sätta på

2. går att sätta på

Den senare kategorien inbegriper i stort sett allt från mjukistofflor till någon gammal lärarinna från småskolan.

De har större bekräftelsebehov än Carolina Gynning, vilket tar sig i uttryck att de alltid söker upp den mest trafikerade delen av krogen och lägger sig tvärs över och gör sig jättestora. Alternativet är att de sitter och stirrar med hundögat på dig tills du ger upp och klappar och kliar tills du har tennisarmbåge.

Med andra ord, tänk över detta väldigt väääldigt noga.

Kan säkert bli en trevlig kamrat.

Men....tänk dig för. Inte bara på kort sikt, utan fundera också några år framåt, hur ser er livssituation ut då? Passar petterniklas in i den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...