Jump to content
Annons

Seriekopplade högtalrlådor och ohm

Ulfern

Recommended Posts

Jag undrar om jag seriekopplar högtalarlådor slås då ohm antalet för dem ihop? För exempel: Om lådorna är på 8 ohm styck så blir det totala 16 och därmed ställer jag in förstärkaren på 16 ohm? Eller fungerar det på något annat sätt, jag vet ju att om man parrallel-kopplar dem fungerar det ju annorlunda. Jag har fått en sladd ihoplödd för seriekopplingen. Är mycket tacksam för svar och hjälp!

Redigerat av Ulfern
Dela på andra sajter

Annons

Tack så mycket för svaret! Är det någon som vet vad en VOX låda (4x12, svart med VOX i stort vitt tryck på skyddstyget, inga switchar eller dyl., en utgång) kan tänkas ha för ohm antal. Jag gissar på 8 ohm men vill helst inte gissa. Återigen tacksam för hjälp!!!

Redigerat av Ulfern
Dela på andra sajter

Detta är bara en gissning men 4xX brukar kopplas två par (parallellt) i serie, d v s 8 ohm.

Hmm är inte riktigt säker på att jag förstår. Min koppling är låda till låda till förstärkare, allt i en sladd.

Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
Tack så mycket för svaret! Är det någon som vet vad en VOX låda (4x12, svart med VOX i stort vitt tryck på skyddstyget, inga switchar eller dyl., en utgång) kan tänkas ha för ohm antal. Jag gissar på 8 ohm men vill helst inte gissa. Återigen tacksam för hjälp!!!

De flesta membran (ja, högtalare också för den delen) har en nominell impedans. Den kan alltså variera kraftigt med frekvensken men är typiskt tex 8Ohm.

När jag var liten så mätte vi med ohm-mätare på högtalarna. Om resistansen i likström var mer än 4 så är det troligt ett 8ohms element. 🙂

Men som sagt impedansen kan variera kraftigt. Vissa 8ohms högtalare dyker glatt ned till 2 ohm i vissa basfrekvenser så var försiktig så du inte bränner förstärkaren.

Dela på andra sajter

http://i193.photobucket.com/albums/z208/ma...om/koppling.jpg

Så här är den 4*12 jag undrade över kopplad emellan de fyra högtalarna. På elementen står det UNIVOX PROMAG, annars finns ingen info varken på låda (utom vox texten) eller på själva elementen. Det är alltå ohm antalet på denna vox 4*12 jag är ute efter. Hoppas nån orkar förstätta traggla detta med mig!

Dela på andra sajter

http://i193.photobucket.com/albums/z208/ma...om/koppling.jpg

Så här är den 4*12 jag undrade över kopplad emellan de fyra högtalarna. På elementen står det UNIVOX PROMAG, annars finns ingen info varken på låda (utom vox texten) eller på själva elementen. Det är alltå ohm antalet på denna vox 4*12 jag är ute efter. Hoppas nån orkar förstätta traggla detta med mig!

Det ser skumt ut på din skiss, men jag antar att du menar så här: ?

4_hogtalare.jpg

Om alla 4 har samma impedans, så blir resultatet av alla 4, samma impedans som ett element har.

Titta på det från vänstersidan, där slutsteget skickar in signalen. Där har du först 2st 8 ohms-element som är seriekopplade. Det blir 16 ohm.

Sedan har du två 8 ohms-element till som också är seriekopplade och blir 16 ohm tillsammans.

Dessa två par parallellkopplas sedan så att man får: 1/16 + 1/16 = 1/32 (kolla formlerna som står i något tidigare inlägg). Om du inverterar 1/32, så blir det 8.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.