Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Funderar kraftigt på en Cajon. Har sett ett bra erbjudande hos en allmän musikfirma. Sedan surfade jag runt och fann då även en site som hade tillbehör till cajons: Cajon direkt

Det var tal om shakers som man kan hålla med sin "fria" hand eller fästa runt en eller två händer som man spelar med. Det fanns även vispar som man kan bruka, de är lite styvare än vanliga jazzvispar till trumset. De kommer i en praktisk plastask. De hade även en särskild shaker som man fäster runt fotleden, för att använda som "hi-hat".

Vad jag förstår (av Ludgo-Pelles svar i en annan tråd), så finns det cajons med ställbar sejarmatta, dvs. mängden snareljud kan justeras. Det kan man nog inte på den ingångsmodell jag planerade att skaffa. Men man kan ju alltid byta upp sig om man vill senare. Den där justeringen sköts med en fotpedal (som de lite felaktigt i reklamen hos Meinl kallar Cajon med baspedal).

Om man handlar från den där Cajontillbehörsiten jag hittat så får man med en folder/kompendium om hur man spelar cajon.

Detta var egentligen mest upplysningar, men nu till min fråga:

Är det någon som har erfarenhet av tillbehör till cajons och som kan länka till fler butiker? Musikbörsen, Jam och 4Sound har inte sånt här väl?!

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

"Snare lässt sich mit beiliegendem Imbussschlüssel einstellen

Stimm- bzw. Spannschlüssel inklusive"

är vad som bl.a. står om "min" cajon. Är inte helt i nivå med mina gamla tyskakunskaper, men innebär inte info:n att man kan ställa in "snare"-ljudet? Ställbar sejarmatta...

:rolleyes:

:musik

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Nu har jag beställt en Cajon med ställbar snare inkl vadderad väska med praktiska ryggsäcksremmar och handtag inklusive frakt för 630 SEK från Tyskland. I Sverige tar de 1195 + 525 = 1720 SEK, men då för en Stagg dito. De förde inte Steinbach i de två butiker jag frågade, men sa att de skulle ha samma pengar för en sån, speciellt när de var förvillande lika! Samma fabrik?

🙂

p.s rapport kommer d.s.

Redigerat av musik
Postat

Kan man få fråga vart du beställde det ifrån? Blev själv väldigt nyfiken och tror att det skulle vara ett trevligt tillskott i min "studio".

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kan man få fråga vart du beställde det ifrån? Blev själv väldigt nyfiken och tror att det skulle vara ett trevligt tillskott i min "studio".

Själva löddan från tyska Steinbach. Frakt €17.

Musik Steinbach

De har dock inte några av tillbehören jag snackade om ovan, men dem finner man hos tyska Cajon direkt. Frakt €30.

Cajon direkt

Sådärja, nu var det komplett!

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Lite om Stagg kontra Steinbach...

Observera att det just nu finns en tysk ebay-shop också, som har en Stagg-cajon inkl vadderad väska för £49.90 plus frakt. Dessutom får man be dem snällt att sända till Sverige (det står, sänder till UK). Musik-Online Shop. De tar £49.90 plus frakt. Trolig frakt £20. Det skulle innebära 932 SEK. Steinbach i Tyskland för även de Stagg-modellen, men ska ha €87.96 för den, plus frakt = 992 SEK.

Jämförelse: Svenska musikaffärer jag frågat ska ha 1195 plus 525 = 1720 SEK för samma Stagg-cajon plus väskan.

Men jag tyckte ändå att Steinbach-cajonen för €49.99 inkl annan bättre väska plus frakt, var en bättre deal, eftersom den var på rea. Steinbach tar normalt mer för den än Stagg-cajonen, €99.99 plus frakt. 630 SEK inkl frakt just nu dock.

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
🙂 Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Nu har jag justerat en felaktighet: siten med tillbehör för Cajons heter Cajon direkt och inte Tienda Ooshop. Den senare har dock bl.a. Cajons de också. Se ovan.

😄

Postat

Till en Cajun behöver man inga tillbehör. Det är händerna som gäller. På sin höjd kan man i vissa fall köra med en eller två pukstockar, men det är ytterst sällan. Men till 99.9 % av fallen så spelar man utan några som helst tillbehör alls. Om du trots allt ska ha pukstockar så gäller det i så fall att välja rätt hårdhet på dem. Mediium är mest användbart eftersom den tillåter både mjukt och hårt anslag.

De flesta trummisar/slagverkare som har spelat några år väljer då pukstockar som kostar några hundra kronor till sina trumset eller t.ex. timpany, men till en Cajun duger vilka leksaker som helst om de bara inte är för hårda. Hellre lite för mjuka än för hårda.

Sedan kan man naturligtvis spela flera instrument samtidigt om man vill, men dessa ska ju då ses som helt egna instrument och inte som tillbehör. Jag tänker då på t.ex. bjällror som går att knyta fast runt vristen och/eller handleder och lite annat liknande små-percussion av sk. skrammel-typ. Det finns rätt många skrammel-percussion av den här sorten både av trä, plast och metall. Här finns det mängder av effekt och rythm-sound att hämta som är rätt kul dessutom. Men det är rätt dyrt med percussion-instrument!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Till en Cajun behöver man inga tillbehör. Det är händerna som gäller. Om du trots allt ska ha pukstockar så gäller det i så fall att välja rätt hårdhet på dem. Medium är mest användbart eftersom den tillåter både mjukt och hårt anslag. Sedan kan man naturligtvis spela flera instrument samtidigt om man vill, men dessa ska ju då ses som helt egna instrument och inte som tillbehör. Men det är rätt dyrt med percussion-instrument!

Hej Pelle! Ok.

😱

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Hmmm... hoppas paketet kommer imon. I så fall ska jag repa i helgen.

😱

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Idag fick jag ett mail som sa att de förberett paketet för sändning kl 19. Men sedan fick jag ett mail till som sa att det hade sänts iväg redan 16.54. Sedan kunde jag klicka på en länk och se exakt var det befann sig nu ikväll. Det är på väg genom Tyskland.

Nu till frågan:

Det står att det sänds med DPD (Deutsche Transport) och inte DHL. Nån som har erfarenhet av DPD? Hur viktigt kan det vara att jag är hemma imon när det kommer? Lämnar inte alla transportörer in paketet till en tobakist om man inte är hemma? Synd att det inte finns nån engelsk del på deras site. Men det verkar inte stå ett enda ord om att paketet lämnas in på närmaste utlämningsställe om man inte är hemma. DPD verkar vara tyskar enbart och har ingen representant i Sverige/Gbg!?

Jag hittade dock via google nu att de är representerade i en massa länder. Undrar just varför musiksiten betonar att det inte är via DHL utan via DPD. Är DPD sämre/bättre/ovanligare, så missförstånd kan undvikas?

😄

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Får den på tisdag nånting tydligen. Är dessa tillbehör från Cajon-Direkt nåt att ha?

Snarewires (€6). Kommer med skruvar:

snarewires.jpg

Dämparmatta (€5). Sägs dämpa oönskade boom-ljud och stående vågor, för ett mer strukturerat ljud:

damping%20math.jpg

🙂

• 1 månad senare...
Postat
Får den på tisdag nånting tydligen. Är dessa tillbehör från Cajon-Direkt nåt att ha?

Snarewires (€6). Kommer med skruvar:

snarewires.jpg

Dämparmatta (€5). Sägs dämpa oönskade boom-ljud och stående vågor, för ett mer strukturerat ljud:

damping%20math.jpg

😉

Tjenaa!!

Blev taggad som fan att köpa nu.. Men det är denna du har köpt va: http://www.musik-steinbach.de/oxid.php/sid...100-mit-Tasche/

Sen undrar jag om det är en sådan som man sitter på och självklart en liten ljudrecension!!

Postat

Någon dämpmatta ska du absolut inta ha i en Cajun tycker jag! Att använda någon form av dämpmatta vore bara att förstöra ljudkaraktären och nästan hela iden med en Cajun! Nä...skippa den tanken omedelbart är mitt råd och kontrollera soundet med hur och var på lådan du spelar istället. Detta ger en betydligt större och även bättre effekt än vilket dämpmaterial som helst. När det gäller sejarmattan så är du rätt ute, men det krävs i sådana fall även sejarmekanik. I annat fall kommer du alldrig att få den fungera riktigt. Men då kommer nästa fråga: Hur monterar man sejarmekaniken på lådan så att du kan justera mattan och så att mattan spänns på rätt sätt och i rätt styrka? Enklaste sättet att få ett bra svar på det är att smygtitta lite på en Cajun som redan har en sejarmatta/mekanik monterad.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Blev taggad som fan att köpa nu.. Men det är denna du har köpt va: http://www.musik-steinbach.de/oxid.php/sid...100-mit-Tasche/

Sen undrar jag om det är en sådan som man sitter på och självklart en liten ljudrecension!!

Ja, man sitter på en Cajon och det är en sån där ifrån Steinbach jag köpt.

Ljudet är bra, kanske inte lika varierat på snaren som på en del andra cajons enligt min brorsa, men jag tycker det är ok. Med tanke på priset formidabelt.

Med tillbehören till, som jag ska köpa så blir det än bättre tror jag. Cajon är ett bra komplement till sin slagverkssektion och för att få liv i stela trumrytmer.

Väskan e fin.

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.