Lindh Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 (redigerat) Jag har några oerhört brusiga wavfiler. Dessa har jag försökt att ordna till på en mängd olika sätt. Jag har testat att EQ:a bort bruset och att använda div denoiser pluggar men ingenting har fungerat tillfredställande hitills. Bruset ligger inte endast i ett register varpå eq-försöken misslyckats. Någon som har några tips på alternativt sätt att gå till väga? Observera att det inte handlar om inspelningsteknik för att slippa brus utan endast restoration av befintliga. 🙂 Tacksam för tips. 😳 EDIT: Får be om ursäkt. Jag borde ha sökt genom de andra trådarna först. Vad jag kunde se fanns det lite tips till olika program som var duktiga på detta. Men det kanske finns fler tips? Redigerat 6 oktober 2004 av Lindh
Christoffer Bergfors Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Jag sätter mig ju inte och glor igenom de andra trådarna... men att eq'a bruset är ingen bra idé eftersom du pajar hela mixen. En variant är ju att, som är möjligt i vissa pluggar, läsa in bruset (förutsatt att bruset är hyfsat konsekvent) och sedan städas det bort (tror bruset fasvänds). Andra varianter är ju om bruset inte stör musiken, att lyfta in filerna i en sequencer och städa bort i pauserna. Att använda gate här vore lite som att nöja sig med bäckvatten om du är törstig. 😱
Gäst Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 En variant är ju att, som är möjligt i vissa pluggar, läsa in bruset (förutsatt att bruset är hyfsat konsekvent) och sedan städas det bort (tror bruset fasvänds). Några exempel på bra pluggar... Har samma dilemma med brus, har lyckats filtrera med pluggar men ljudet blir ändå inte rent... Ex: Några vänner gav mig en massa cd skivor med inspelningar från telefonsamtal. Rösten jag skulle framhäva var en röst som viskade (på jougoslaviska, kan inte ett dugg av de språket) Ljudet var, väldigt brusigt... Några bra tips på superba pluggar eller program???
Mossman Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 Sonic Foundry Noise reduction, tycker jag funkar utmärkt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.