Egghuvud Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 (redigerat) Det finns egentligen inte mycket man kan säga om det här bandet eftersom det mesta redan har blivit sagt. Jag kan inte låta bli att återvända till Dubbelalbumet Substance, som var en singelkollektion, med jämna mellanrum. Åttiotalsmusik är annars ganska svårt att lyssna på tycker jag. För mycket hårsprej och för mycket reverb + att det ligger för nära mig för att jag skall vilja erkänna att jag tyckte att Nic Cershaw hade en flott frisyr 😮 Men New Order är annorlunda. trots att det inte låter som det skulle kunna så får jag fortfarande puls av Blue Monday, jag tycker fortfarande att Thieves Like Us är en ascool låt och jag tycker fortfarande att True Faith är öronbedövande vacker. Vill man ha ett tvätsnitt över hur syntmusik kunde låta så där i början, så är Substance ett utmärkt referensverk tycker jag. Dessutom ville jag använda mitt 500 inlägg till något stiligt. Man är således en veteran nu? Redigerat 6 oktober 2004 av Egghuvud
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 New Order är världens bästa band, Substance borde vara given i varje skivsamling.
dede Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 New Order som ju var resterna av Joy Division, ska väl sorteras in under deppmusik-tråden?? Nå...deras första album var ju i alla fall väldigt blått...och väldigt Martin Hannett..
kryotank (oregistrerad) Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 ...och jag tycker fortfarande att True Faith är öronbedövande vacker. Ord! För att inte tala om 1963... Vilken låt! Suck!
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 New Order som ju var resterna av Joy Division, ska väl sorteras in under deppmusik-tråden??Nå...deras första album var ju i alla fall väldigt blått...och väldigt Martin Hannett.. Du är helt fel på det. New Order är (eller var, får man väl säga...) ett stort band, vars medlemmar råkar ha spelat i mediokra Joy Division. New Order har inget med gymnasial fjantångest och manierad new wave-sång att göra. Samma människor som tycker att Joy Division var större än NO brukar tycka att Jam var bättre än Style Council. Pffff.
dede Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 New Order som ju var resterna av Joy Division, ska väl sorteras in under deppmusik-tråden??Nå...deras första album var ju i alla fall väldigt blått...och väldigt Martin Hannett.. Du är helt fel på det. New Order är (eller var, får man väl säga...) ett stort band, vars medlemmar råkar ha spelat i mediokra Joy Division. New Order har inget med gymnasial fjantångest och manierad new wave-sång att göra. Samma människor som tycker att Joy Division var större än NO brukar tycka att Jam var bättre än Style Council. Pffff. Sa jag nåt om bättre eller sämre?? Däremot är det väl en bedrift att samma band lyckas bli megastora inom två olika genrer? Att Joy Division fick sånt genomslag berodde mycket på produktionen som ju influerade en lång radda band; U2, Cure, Echo and the Bunnymen, Teardrop Explodes mm... samt många mediokra (sic!) och välförtjänt glömda andra band.
hackeman Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 <bam-bam-balle-balle-balle-balle-bam-bam...> Tack för påminnelsen. Har precis lyssnat och gjort mental resa tillbaka till gamla goda tiden.... 🙂 Gaaaaaaaamla goooooooooooda tiden. Grattis förresten, Egghead. 😳
Egghuvud Postat 6 oktober 2004 Trådstartare Postat 6 oktober 2004 <bam-bam-balle-balle-balle-balle-bam-bam...> Tack för påminnelsen. Har precis lyssnat och gjort mental resa tillbaka till gamla goda tiden.... Gaaaaaaaamla goooooooooooda tiden. Blue Monday Skulle bli en utmärkt blå måndag i hackeversion? 😛
android Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 Vill man ha ett tvätsnitt över hur syntmusik kunde låta så där i början, så är Substance ett utmärkt referensverk tycker jag. Nu tror jag iofs inte att jag hört just den skivan, men om man ska döma av hur det jag hört av New Order låter så ställer jag mig lite smått tveksam till det uttalandet... Om man nu inte med syntmusik bara menar 80-talssynthpop. I början av 80-talet fanns det (och det finns fortfarande) så himla mycket annan synth som inte alls liknar Depeche Mode eller Erasure. Grrr... Blir fortfarande irriterad när jag tänker på en recension jag läste för nåt år sedan... Recensenten jämförde ett band med Depeche bara för att det var "deppig synth" och fortsatte med att hade det varit "glad synth" så hade han jämfört med Erasure... Snacka om att ha koll på vad man sysslar med...!
hammagrella Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 Recensenten jämförde ett band med Depeche bara för att det var "deppig synth" och fortsatte med att hade det varit "glad synth" så hade han jämfört med Erasure... Snacka om att ha koll på vad man sysslar med...! Precis! Depeche gjorde ju "Just can't get enough"! Otroligt deprimerande.... 😄😛
favourite slave Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 ...och jag tycker fortfarande att True Faith är öronbedövande vacker. Ord! För att inte tala om 1963... Vilken låt! Suck! Ja jisses.... världens bästa singel - True Faith på ena sidan, och 1963 på den andra, och dessutom ett vackert omslag med ett målat gult höstlöv ensamt mot djupblå bakgrund.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.